تعداد بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۱۸۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۹ - 2023 25 November
گفتگو با هادی، رئیس میراث فرهنگی
رئیس اداره میراث فرهنگی نی‌ریز بر ثبت روزی به نام نی‌ریز تأکید کرد.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

حمیدرضا هادی گفت: «ما باید مثل خیلی شهرستان‌های دیگر، روزی به نام خودمان داشته باشیم تا در این روز شاخصه‌های اصلی شهرستانمان را به عنوان سرمایه‌ها اصلی معرفی کنیم.»

از فاروق کمتر نیستیم

وی به جشنواره‌های مختلف شهرستان‌های فارس در روزی به نام شهرشان اشاره کرد و گفت: «ما از فیروزآباد و فاروق کمتر نیستیم.

ما که ادعای تاریخ و فرهنگ و تمدن زیادی داریم، چرا نباید روزی به این نام داشته باشیم تا خودی نشان دهیم؟ اگر همت و اعتقادی بر اجرای کار باشد، همه کار می‌شود انجام داد.»

هادی برای این کار به تشکیل مرکز نی‌ریز‌شناسی به عنوان مقدمه ثبت روز نی‌ریز اشاره کرد و عنوان داشت: «آقای احمدی معاون سیاسی اجتماعی جدید فرمانداری هم بر این مهم تأکید دارد. پیش از این و در حدود سال ۱۳۸۳ مرکز نی‌ریز‌شناسی تشکیل شد؛ اما عملاً اتفاقی نیفتاد و نتیجه‌ای در بر نداشت.

اگر این کار تداوم داشت، می‌شد کار‌های بسیار خوبی انجام داد. اگر این مرکز با کمیته‌های مختلف دوباره تشکیل شود، یک محرک قوی برای تثبیت روزی به نام نی‌ریز است.»

وی ادامه داد: «وقتی از جشنواره انار می‌گوییم، شاید جهاد کشاورزی بگوید من یکه و تنها هستم؛ نه، این طور نیست.

مثلاً در جشنواره انار فاروق، ۲۲ سازمان همکاری کردند؛ به جز انجمن‌ها و جا‌هایی که آرم آن‌ها پایین پوسترشان نبود.

این که می‌گویند انجیر یا انار فلان شهر برجسته شده یا فلان واقعه فرهنگی هنری یا آیینی ثبت شده، مستلزم دیده شدن مکرر است.

مستلزم این است که این چنین برنامه‌هایی تداوم داشته باشد؛ چون ما یک ثبت اثر داریم و به دنبال آن یک کمیته داریم به نام کمیته پاسداشت و این برنامه باید تکرار شود تا آن ثبت، تداوم داشته باشد.»

به دنبال ثبت رسم‌های نی‌ریز

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری نی‌ریز، کار فرهنگی را دارای دو شاخصه زمانبر بودن و هزینه‌بر بودن دانست و گفت: «اگر این رویداد اتفاق بیفتد، روز نی‌ریز در ذهن مردم می‌ماند و می‌تواند به اقتصاد هم کمک کند؛ مثل ۷ مهر که روز استهبان و در اوج انجیرهایش است. شیراز هم ۱۵ مهر به بعد را هفته شیراز نامگذاری کرده است.

وقتی جهرم و داراب هم این روز را دارند و با وسعت و شکوه زیادی برگزار می‌کنند، چرا ما نتوانیم؟»

هادی به برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی برای اولین بار در سیرجان اشاره کرد و عنوان داشت: «ما هم می‌توانیم پارک اطراف قلعه اس‌پی‌آر را تبدیل به پارک مشاهیر کنیم. وقتی خودمان سنگ داریم، معدن‌داران می‌توانند سنگ آن را در اختیارمان قرار دهند.»

وی افزود: «نی‌ریز پتانسیل‌ها و آیین‌های زیادی دارد. مثلاً من به دنبال این هستم که رسم شل‌شل بارون را ثبت کنم. ما ۵ یا ۶ رویداد را در سیستم جانا که مربوط به اداره کل میراث فرهنگی است ثبت کرده‌ایم.

این سیستم از ما مستندات سالیانه می‌خواهد که بارگذاری کنیم تا ثبت ملی شود. مثلاً یکی جشنواره انار است، یکی جشنواره زعفران است، یکی بازی‌های بومی محلی مشکان است که همه ساله در عید برگزار می‌کردند و ما باید به این‌ها بپردازیم و این کار مرکز نی‌ریز‌شناسی است.»

به گفته هادی، همه این برنامه‌ها می‌تواند در یک روز به نام روز نی‌ریز اجرا شود.

کاندیدا‌های روز نی‌ریز

او اظهار داشت: «تاریخ‌هایی که من برای روز نی‌ریز پیشنهاد دارم، یکی روز ۱۲ فروردین و روز جمهوری اسلامی است که مردم نی‌ریز صد درصد به نظام جمهوری اسلامی رأی آری دادند.

اگر این روز بشود، عقبه برنامه‌های نوروز هم کمک می‌کند. در ستاد تسهیلات نوروزی، ۲۰ سازمان با هم همکاری می‌کنند تا یک نوروز را برای مسافران رقم بزنند.

چرا ما از این روز و مناسبت و از مزایای دیگر آن استفاده نکنیم؟ از جمله طبیعت زیبای نوروز در فصل بهار.

ضمن این که بیشتر همشهریانی که در جا‌های دیگر کشور هستند، برای دیدن خانواده به نی‌ریز می‌آیند و همه دوست دارند در روز طبیعت در شهرشان باشند.

چه بسا با وجود این افراد، یک سری ایده‌ها و کمک‌های اقتصادی برای اجرای برنامه شکل بگیرد.

پیشنهاد من ۱۲ فروردین و حتی یک هفته قبل از آن است؛ چون برنامه نوروزگاه هم در همان زمان اجرا می‌شود.

۵ خرداد نیز می‌تواند کاندیدای این روز باشد؛ چون سالروز برگزاری کنگره احمد نی‌ریزی در سال ۱۳۹۰ است و زمان فصلی آن هم مناسب است.

۹ مرداد سالروز ثبت ملی مسجد جامع کبیر به عنوان اولین اثر تاریخی شهرستان نی‌ریز در سال ۱۳۱۲ است که می‌تواند کاندیدای روز نی‌ریز باشد و اوایل فصل انجیر هم هست.

پیشنهاد بعدی، فصل پاییز است. در مهر و آبان، فصل انار می‌تواند جوش و خروشی ایجاد کند تا جشنواره انار را در همان روز یا هفته اجرا کنیم.»

روزی که می‌تواند تبدیل به هفته شود

هادی اضافه کرد: «حتی نظر من این بود که به جای روز، هفته نی‌ریز را ثبت کنیم. اگر قرار است دو ماه برای یک همایش برنامه‌ریزی کنیم، چرا فقط یک روز باشد؟

اصلاً هر روز آن هفته می‌تواند یک اسم داشته باشد و مختص فعالیتی باشد؛ اگر بتوانیم هفته نی‌ریز را داشته باشیم، می‌توانیم یک روز را شاخص قرار دهیم و در بقیه روز‌ها جشنواره، بازی‌های بومی محلی و خیلی از آداب و سنن ما در قالب نمایشگاه اجرا شود.»

مسئول میراث فرهنگی نی‌ریز گفت: «تاریخ روز نی‌ریز باید ثابت باشد؛ چون معمولاً دفاتر خدماتی - مسافرتی و تورلیدرها، وقتی می‌خواهند برای یک رویداد تور ببندند، اگر زمان و تاریخش ثابت باشد، خیلی راحت‌تر کارشان را انجام می‌دهند.

مردم هم در این تنگنای اقتصادی و تنگنای نبود برنامه‌های فرهنگی، در نی‌ریزی که آن چنان که باید و شاید مراکز تفریحی و برنامه‌های شاد وجود ندارد، استقبال خواهند کرد.»
وی افزود: «اگر من بخواهم درباره روز نی‌ریز با فرماندار مکاتبه کنم، فقط یک نفرم. اما اگر در یک جمع و در مرکز نی‌ریز شناسی این اتفاق بیفتد و این تصمیم گرفته شود که به این دلایل باید این تاریخ، روز نی‌ریز شود و برایش برنامه اجرا کنیم، قطعاً انجام می‌شود.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
0
0
سلام لطفاً از شورای شهر و شهرداری مشکان سوال فرمایید چرا تاکنون برنامه ایی برای دعوت از میراث فرهنگی به مشکان و ثبت آثار ملی و طبیعی نداشته اند؟ آثاری از جمله مسجد صاحب الزمان، پاسگاه قدیم و لاله های واژگون
ن.
Germany
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
0
0
اصلاً باید نه تنها روز و ماه نی‌ریز، بلکه سال نی‌ریز رو هم ثبت کنیم. پدرآمرزیده شما ضعیف‌ترین شهرستان در حفظ آثار باستانی هستید. اون وقت این حرفهای اولدروم رو می‌زنید.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها