تعداد بازدید: ۷۰۹
کد خبر: ۱۸۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰ - 2023 25 November
ترافیک سنگین خیابان‌ها، ویراژ شبانه، رانندگان موبایل به دست و جولان ماشین‌های سنگین در شهر
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

خیابان‌های تنگ و باریک و ترافیک سنگین، اشتیاق به حضور در میدان اصلی شهر، نقش پلیس در برابر موتورسواران با ویراژ‌های شبانه، عبور و مرور کامیون‌های سنگین در سطح شهر و از این دست سؤالات سبب شد تا با رئیس پلیس راهور نی‌ریز به گفتگو بنشینیم.
درِ راهنمایی و رانندگی بسته بود و نگهبان آنجا اعلام کرد که موتورت را بردار اینجا توقف ممنوع است اما وقتی خودم را معرفی کردم با هماهنگی‌های انجام شده به حیاط اداره راهنمایی و رانندگی هدایت شدم. یکی از آشنایان که این روزها در لباس پلیس مشغول به خدمت است با صدای بلند گفت آقا کلاه ایمنی‌ات کو؟ بگویم شما را بازداشت کنند؟ صورتم را که برگرداندم خندید و گفت: منتظرت بودیم و من را به سمت اتاق آقای رئیس هدایت کرد.

همه عجله داشتند
سرگرد حسین خادمی و تعداد زیادی ارباب رجوع.

گویا همه‌ عجله داشتند یکی موتورسیکلت فرزندش توقیف بود و حالا برای آزادیش آمده بود تا اقدامات قانونی را انجام دهد.

سرگرد به او می‌گفت: نمی‌خواهیم اذیتان کنیم اما پسرتان به سن قانونی نرسیده و موتور وسیله مناسبی برای او نیست. خواهش می‌کنم موتور را از او دور کنید. در همین چند ماه اخیر ۸ نفر از جوانان به خاطر استفاده نادرست جان خود را در این شهر از دست دادند، نگذارید خدایی ناکرده فرزندتان با ندانم کاری جان خود را از دست دهد.

خادمی که حدود سه ماه است که به نی‌ریز آمده و رئیس پلیس نی‌ریز می‌باشد کم‌کم سرش خلوت می‌شود و مصاحبه را شروع می‌کند. همچنین سرگرد مظفری نیز پاسخگوی سؤالات ما در این مصاحبه بود.

از کارشناسی تصادفات تا رئیس پلیس نی‌ریز
بنده حسین خادمی کارشناس عالی تصادفات هستم. مدت ۲۲ سال مشغول به خدمت هستم و نی‌ریز سومین شهری است که از سه ماه پیش مدیریت آن را به عهده گرفتم و به عنوان خادم مردم و سرباز نظام در خدمت شما هستم.

خیابان‌هایی با یک قرن سابقه!
سرگرد هادی مظفری که خود از افسران با سابقه پلیس راهور شهر نی‌ریز است خطاب به من گفت: خیابان‌های نی‌ریز مربوط به یک قرن پیش است با خودروهایی محدود اما حالا نه تنها این خودروها کاهش نیافته بلکه بیش از ۵۰ هزار خودرو در شهر در حال تردد هستند.

فقط عصرها به مرکز شهر بیایید و ببینید. مردم به دلیل نداشتن تفریحات مناسب ترجیح می‌دهند حتماً و برای یک بار هم که شده به میدان مرکزی شهر بیایند و همین یعنی ترافیک و بعد همین افراد معترضند که چرا خیابان‌های نی‌ریز باریک است؟

مهم‌ترین مشکل ترافیکی نی‌ریز
وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین مشکل ترافیکی شهرستان نی‌ریز چیست؟ گفت: متأسفانه در نی‌ریز کمربندی متصل به شهر است. کمربندی باید حداقل در فاصله‌ی یک کیلومتری از شهر قرار داشته باشد.

از طرفی مسئولیت کمربندی باید مشخص باشد که جزو محدوده راه و شهرسازی است یا شهرداری؟ آنگونه که ما پیگیری کرده‌ایم برخی از نقاط این کمربندی توسط شهرداری خدمات داده می‌شود و برخی دیگر توسط راه و شهرسازی و یک تفکیک حوزه مناسبی بین شهرداری و راه و شهرسازی وجود ندارد.

خیابان‌های کم عرض و نبود پارکینگ
مظفری در تکمیل صحبت‌های رئیس راهور گفت: کم  عرض بودن خیابان‌های مرکزی شهر یکی از مهمترین معضلات شهری می‌باشد و همین مسئله سبب شده تا ترافیک در وسط شهر با کندی روبرو شود.

دومین مسئله نبود پارکینگ مناسب است.
متأسفانه در شهر نی‌ریز و در مرکز شهر تنها یک پارکینگ وجود دارد.

همچنین فعال نبودن دوربین‌های ثبت تخلف از مهمترین نکات منفی ترافیکی در سطح شهر نی‌ریز است.

نیاز به دوربین ثبت تخلف نه پایش تصویر
در ادامه خادمی در پاسخ به اینکه چرا از دوربین‌های به کار گذاشته شده شهرداری برای اعمال قانون استفاده نمی‌شود؟ گفت: این دوربین‌ها سامانه پایش تصویری است و به کار نمی‌آید. باید دوربین‌ها قابلیت ثبت تخلف داشته باشند یا خودروهای سیاری که توسط شهرداری خریداری و در اختیار راهنمایی قرار بگیرد و تجهیز شود و دوربین روی این خودروها نصب گردد تا هر کدام از رانندگان تخلفی انجام دادند در همان لحظه اعمال قانون شوند.

دوربین‌هایی که توسط شهرداری نصب شده بیشتر برای پیشگیری از جرم مناسب است و برای ثبت تخلف نیست.

۶۰ درصد جریمه‌ها به حساب شهرداری واریز می‌شود
پرسیدیم چرا باید خودرو ثبت تخلفات توسط شهرداری آماده شود و آنها در پاسخ گفتند: ۶۰ درصد جریمه‌هایی که اعمال می‌شود به شهرداری برمی‌گردد و همین مسئله در دیگر شهرها هم در حال انجام است؛ مثلاً در شهر کوه‌چنار همین ماشین را شهرداری خریده، تجهیزات را نصب کرده و در حال اعمال جریمه هستند و این درآمد بسیار مناسبی برای شهرداری دارد.

عرض خیابان باید زیاد شود
خادمی برای اینکه عرض معابر در سطح شهر نی‌ریز افزایش یابد گفت: بهتر است روی جوی خیابان‌های طالقانی، امام خمینی و ولی‌عصر پوشانده شود تا عرض معبر افزایش یابد و پارک حاشیه‌ای بهتری ایجاد شود. به نظرم نصب پل فلزی روی این جوی‌ها کمک بسیار زیادی به روان شدن ترافیک در این سه خیابان خواهد کرد؛ حداقل انجام این کار سبب خواهد شد تا دچار انسداد خیابان نشویم.

استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی در نی‌ریز بسیار بالاست
از وی در خصوص فرهنگ ترافیکی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط مردم نی‌ریز پرسیدیم.

خادمی در این ارتباط گفت: متأسفانه استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی در نی‌ریز بالاست که در همین رابطه مأموران ما دائماً در حال اعمال قانون هستند.

همچنین مصرف مشروبات الکلی در زمان‌های پایانی شب بسیار بالاست؛ مخصوصاً روزهایی که فردای آن تعطیل است.

موتورسیکلت‌ها در اختیار جوانانی قرار داده می‌شود که سنشان برای رانندگی غیرقانونی است. ما برای پیشگیری از  این مسئله آموزش را در مدارس انجام می‌دهیم و تذکرات لازم را می‌دهیم. مطمئن باشید برخوردهای ما در این ارتباط شدیدتر هم خواهد شد.

خانواده‌ها  اجازه تردد با موتور را به نوجوانان ندهند
از خانواده‌ها می‌خواهیم تا اجازه تردد با موتورسیکلت به نوجوانان خود را ندهند و همچنین مدیران از ورود موتورسیکلت به مدارس جلوگیری کنند.

مظفری در تکمیل صحبت‌های رئیس پلیس راهور گفت: متأسفانه اکثر مرگ و میرهای ما  در نی‌ریز نوجوانان موتورسوار هستند؛ کسانی که آشنایی با قوانین و مقررات ندارند.

تجمع خدمات در مرکز شهر
در ادامه یکی دیگر از عوامل مربوط به ترافیک نی‌ریز تجمع خدمات در مرکز شهر عنوان شد.

خادمی گفت: شما اگر دقت کنید اکثر پزشکان، داروخانه‌ها، و پاساژها در مرکز شهر قرار دارند. حتی هایپرها و سوپرمارکت‌ها نیز در مرکز شهر هستند!

فرهنگ استفاده از پارکینگ در نی‌ریز جا نیفتاده
وی افزود: نکته‌بسیار آزاردهنده در نی‌ریز آن است که فرهنگ استفاده از پارکینگ جا نیفتاده است و رانندگان دوست دارند در کنار همان مغازه‌ای که کار دارند، بایستند حتی اگر باعث انسداد خیابان شود!

خادمی علت این مسئله را اینگونه بیان می‌کند: آموزش درست در این رابطه داده نشده و به همین دلیل مردم استفاده از پارکینگ نه برایشان جا افتاده و نه اعتقادی به آن دارند در واقع فکر می‌کنند اگر یک ساعت کار داشته باشند باید از پارکینگ استفاده کنند و در غیر این صورت استفاده از پارکینگ ضروری نیست!

حضور در میدان مرکزی شهر
رئیس پلیس راهور نی‌ریز در پاسخ به انتقادی که می‌گویند پلیس فقط در مرکز شهر حضور دارد گفت: این مسئله را قبول نداریم و گشت‌های نامحسوس ما فعال است و به صورت ویژه خیابان‌های حاشیه‌ای را پوشش می‌دهیم اما علت اینکه در مرکز شهر پلیس حضور دارد بدان دلیل است که اگر ما  نیم ساعت در مرکز شهر حضور نداشته باشیم ترافیک در آن نقطه کاملاً قفل می‌شود و بارها تجربه شده که اگر چند دقیقه آن مسیر را رها کنیم مردم تماس می‌گیرند که چرا  پلیس در مرکز شهر حضور ندارد؟

حومه شهر با پلیس راه
وی در پاسخ به این سؤال که چه مناطقی از حومه شهر خارج از حوزه پلیس راهور می‌باشد گفت: جاده‌هایی که شهرداری در آن خدمات ارائه نمی‌دهد، نمی‌توانیم پوشش دهیم و به پلیس راه و حوزه راهداری مرتبط می‌شود و این کاملاً تعریف شده است و مشکلی در این رابطه نداریم.

تداخل‌های کوچکی نیز در نقاط مختلف شهر وجود دارد که در حال بررسی و حل شدن می‌باشد؛ اما خدمات در حال انجام است.

نقطه حادثه خیز نداریم
رئیس پلیس راهور نی‌ریز در پاسخ به این سؤال که چه نقاط حادثه خیزی در نی‌ریز وجود دارد؟ گفت: خوشبختانه نقاط حادثه خیز نداریم. آخرین مورد آن مربوط به بلوار ولایت (خیابان روبروی مسکن مهر) بود که با نصب سرعتگیرهایی ایمن سازی شد. البته یک بریدگی کوچک در بلوار امام رضا نزدیک خروجی زیرگذر داریم که یا باید مسدود یا سرعتکاه نصب شود. همچنین  خیابان منتهی به تپه شهدای گمنام نیز با مشکل روبرو بود که آن نیز با نصب سرعت‌کاهایی ایمن سازی شده است.

خاطرات دو سرگرد
خادمی گفت: در اردیبهشت سال ۱۳۹۶ رئیس راهور پاسارگاد بودم. یک زوج با بچه سه ماهه‌اشان، پدر خانم و خواهر خانم در روستای بوکان در خیابانی که هر دو طرف آن درخت قرار دارد و به تونل جنگلی معروف است و در زمان حادثه باران بهاری زیبایی باریدن گرفته بود، توقف می‌کنند. این زوج از اتومبیل پیاده شده و اقدام به عکس گرفتن کردند و بچه را تحویل مادر خانم در ماشین دادند.

متأسفانه پسر جوانی که تازه گواهینامه گرفته بود با سرعت تمام به پشت این ماشین برخورد می‌کند و سمند با درخت یکی می‌شود. پدر خانم در این حادثه قطع نخاع شد و مادر خانم هم دچار شکستگی لگن و یکی از پاها گردید و آن طفل هم جان خود را از دست داد. ما در سر حادثه  فرزند را سریع انتقال دادیم تا مادر متوجه مرگ آن نشود. مادر  به خیال اینکه بچه به شیراز منتقل شده امید داشت تا او زنده باشد و در نهایت  یک ماه پس از خاکسپاری به او اطلاع دادند. من برای اینکه از بار تعلمات این خانواده کم شود تمام کارهای درمانی و پلیسی را همزمان انجام دادم و آنها پس از یک سال بار دیگر به ما مراجعه کردند، بابت اقداماتی که در روز حادثه انجام داده‌ایم از ما تشکر کردند.

مظفری نیز به صحنه تصادف دانیال کشاورز جوان ورزشکار نی‌ریزی اشاره کرد و گفت: من در آن صحنه حضور داشتم و واقعاً وقتی آن صحنه را دیدم بسیار به هم ریختم. به همین دلیل وقتی خانواده‌ای مراجعه می‌کند و می‌گوید چرا موتورسیکلت فرزند ما یک ماه باید در پارکینگ توقیف بماند، نمی‌دانند که ما چنین صحنه‌هایی دیده‌ایم و برای پیشگیری باید اقدامات لازم را انجام دهیم.

آلودگی صوتی موتور سواران
خادمی در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای موتورسوارانی که آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند ارائه می‌دهد، گفت: نظر من این است که هرچه برخوردهای پلیس در این رابطه بیشتر شود اثرگذار نیست  و مقطعی خواهد بود. شاید تا یک یا دو ماه جوابگو باشد اما تداوم ندارد؛ بهترین راه فرهنگ سازی و نظارت خانواده‌هاست.

شما شک نداشته باشید که هر تعداد موتور توقیف و بازداشت کنیم فقط اصطکاک بین پلیس و مردم را بیشتر خواهد کرد. تنها راه، آن است که خانواده‌ها و مدارس موتورسیکلت را یک وسیله بسیار بد و خطرناک در ذهن نوجوانان جلوه دهند.

مظفری در تکمیل صحبت‌های خادمی گفت: این را دقت داشته باشید که موتورسیکلت‌ها هم همانند ماشین‌ها جریمه می‌شوند چندی پیش یک موتورسیکلت به اینجا مراجعه کرد و وقتی استعلام گرفته شد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان جریمه برای او ثبت شده بود و راننده موتورسیکلت مجبور شد این جریمه را پرداخت کند تا موتورش آزاد شود. صدای ناهنجار، نداشتن کلاه ایمنی، عبور از چراغ قرمز  و... از جمله مواردی است که برای آن جریمه صادر و برای صاحب موتورسیکلت پیامک می‌شود.

سرویس مدارس باید ثبت شده و قابل نظارت باشد
خادمی با بیان اینکه نیاز است تا سرویس‌های مدارس دارای هویت مشخص باشند گفت: مگر پلیس چند سرویس و در چند نقطه از شهر می‌تواند آنها را کنترل کند؟ باید توسط آموزش و پرورش و شهرداری بر روی آنها نظارت شود. متأسفانه اخیراً نیز متوجه شدیم که مصوبه شرکت‌های سرویس مدارس نیز حذف و همین مسئله در کل کشور باعث به هم ریختگی شده است اما با تمام این شرایط ما هر صبح در حال کنترل سرویس‌ مدارس هستیم.

بهانه را از رانندگان باید گرفت
وی در خصوص عدم استقبال از پایانه‌ ماشین‌های سنگین گفت: راننده‌ای که مدت طولانی رانندگی کرده توقع دارد وقتی وارد پایانه شد در هر زمان از شبانه‌روز اتومبیل آماده باشد و او را به خانه ببرد. آنها می‌گویند در حال حاضر اینگونه نیست.

همچنین خاکی بودن محوطه هم باعث اعتراض رانندگان شده است. در کل این را باید بگوییم که بهانه را باید از رانندگان گرفت.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها