تعداد بازدید: ۴۰۴
کد خبر: ۱۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2023 16 September
مجموعه عوامل تأثیر‌گذار بر روی بارش‌های پاییزه نشان می‌دهد که در فصل پاییز و اوایل زمستان، منطقه جنوب غربی آسیا از جمله ایران، در مسیر عبور تعداد زیادی از سامانه‌های باران‌زا قرار خواهد گرفت.

به گفته کارشناس هواشناسی نی‌ریزان فارس، در این راستا دمای بیشتر از نرمال بخش‌های شرقی اقیانوس آرام در مقیاس جهانی و گرم بودن آب‌های بخش‌های اقیانوس هند در مقیاس منطقه‌ای و همچنین قرارگیری ایران در مسیر رودباد جریانات اقیانوس اطلس شمالی، از مهمترین عوامل تأثیر‌گذار در بارش‌های پاییز امسال به شمار می‌آیند.

کامران کامرانی گفت: «همچنین به نظر می‌رسد با توجه به نفوذ جریانات سرد قطبی به عرض‌های جنوبی‌تر، امسال احتمالاً شاهد چرخنده‌زایی فراوان بر روی مدیترانه باشیم که این نیز به نوبه خود ضمن حرکت شرق سو، حجم فراوانی از رطوبت را به سرزمین ایران گسیل می‌کند. در همین راستا کم فشار سودانی نیز به نوبه خود نقش مهمی را در انتقال رطوبت از دریای سرخ به طرف ایران بازی خواهد کرد.»

وی افزود: «تقریباً تمامی پیش‌بینی‌های فصلی مدل‌های مختلف، بر روی افزایش بارش‌های پاییزه و اوایل زمستان در سراسر ایران اتفاق نظر دارند. هر چند مجموعه عوامل یاد شده، به صورت یکسان بر روی تمامی نقاط کشور ایران عمل نمی‌کنند.»

کامرانی عنوان داشت: «پیش‌بینی فصلی مراکز معتبری مانند اروپا و دانشگاه کلمبیا، احتمال بارش‌های بیش از نرمال برای ایران و از جمله استان فارس و شهرستان نی‌ریز را بیش از ۷۰ درصد پیش‌بینی می‌کند. قابل ذکر است این یک نگاه کلی به بارش‌های پاییزه است. هر چند طی فصل پاییز و اوایل زمستان، احتمال بارش‌های حدی (سنگین) وجود دارد، اما برای اظهار‌نظر در مورد میزان و منطقه تحت تأثیر بارش‌ها، باید در انتظار خروجی مدل‌های پیش‌بینی عددی نشست که عموماً کمتر از ۱۰ روز مانده به رخداد بارش اعتبار دارند.»

وی گفت: «در خصوص بارش‌های زمستان نیز هر چند هنوز نمی‌توان اظهار نظر معتبری کرد، اما به نظر می‌رسد بارش‌های نیمه دوم زمستان به قوت و قدرت پاییز و اوایل زمستان نباشد.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها