تعداد بازدید: ۴۸۰
کد خبر: ۱۷۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۹ - 2023 27 August
به گفته رئیس اداره برق نی‌ریز، خاموشی روزانه ۵ ساعت پمپ‌های کشاورزی الزامی است و اگر اجرا نشود، برق شهر روزی ۴ ساعت قطع می‌شود.

یک شهروند خبرنگار اخیراً با ارسال عکس‌هایی از باغ‌های پسته از خسارت زیاد به این محصول بر اثر گرمای هوا و کم‌آبی ناشی از خاموشی چاه‌های کشاورزی خبر داده بود.

وی گفته بود: «این تصاویر باغ‌های روستا‌های اسلام‌آباد و افشار‌آباد غوری است.

در شهرستان‌های سیرجان و رفسنجان خاموشی‌ها را برداشته یا به دو ساعت کاهش داده‌اند؛ اما شهرستان نی‌ریز در این زمینه ضعیف عمل می‌کند.

کشاورز چه گناهی کرده که با وجود خسارت سرمازدگی و پوک شدن محصول، در تابستان هم با این معضل مواجه می‌شود؟»

رئیس اداره برق نی‌ریز در گفتگو با ما عنوان داشت: «این دستورالعمل از سوی معاون اول رئیس جمهور تصویب و ابلاغ شده که پمپ‌های کشاورزی باید ۵ ساعت در بازه زمانی ساعت ۱۱ تا ۱۸ خاموش باشد.

البته هر استان بستگی به خودش دارد؛ یک استان روی مسائل صنعتی زوم می‌کند، یک استان روی تجاری زوم می‌کند و یک استان هم روی کشاورزی.

در استان ما و در زمان اوج مصرف، پمپ چاه‌های کشاورزی بر پایه تعهد کشاورز، از ساعت ۱۳ تا ۱۸ خاموش می‌شود. کنتور‌ها هوشمند است و به طور اتوماتیک قطع می‌شود.

اگر هم آن را دستکاری کنند، فردای آن روز مشخص می‌شود و ما آن را قطع خواهیم کرد.»
مصطفی صفی افزود: «مسئله برق خیلی مهمتر از باغ‌های پسته است. اگر همین تلمبه‌ها بخواهند روشن باشند، مساوی با این است که برق شهر روزی حداقل ۴ ساعت قطع شود.

چون مصرف آن‌ها بالا است وقتی قطع می‌شود، ۷۵۰ پمپ کشاورزی خاموش می‌شود؛ این یعنی ۷۵۰ ترانس.»
وی عنوان داشت: «کل ترانس‌های عمومی ما در سطح شهر ۴۰۰ عدد است. این یعنی اگر پمپ‌های کشاورزی روشن باشد، برق خانه مردم باید قطع شود.

به نظر من، این بزرگترین خدمت به مردم است. با این کار هم مدیریت آب می‌شود و هم برق. قرارداد آن‌ها این است که موظف هستند روزانه بیشتر از ۱۹ تا ۲۰ ساعت از برق و آب استفاده نکنند؛ اما متأسفانه این قانون از ابتدا اجرا نشده و حالا همه گرفتار شده‌اند.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها