تعداد بازدید: ۳۸۸
کد خبر: ۱۷۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۹ - 2023 16 July
مسئولان وعده حل مشکل می‌دهند
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

 

فشارِ کم جانِ آب در لوله‌ها

عملیات تعویض الکتروپمپ چاه شماره ۴ و راه‌اندازی آن - چهارشنبه ۲۱ تیرماه

داد بی آبی مردم نی‌ریز انگار راه به جایی نمی‌برد و له له آب آن‌ها در این گرمای بی‌سابقه ادامه دارد.

مشکل همچنان باقی است
به رغم قول‌هایی که هفته گذشته داده شد، هنوز مردم هیچ تغییری در میزان فشار آب حس نمی‌کنند و مشکل همچنان باقی است.

قرار بود بعد از این که چاه شماره ۱۷ امور آبفا در مدار آب شرب نی‌ریز قرار گرفت، دو چاه دیگر نیز افزایش عمق و تعویض پمپ داشته باشند و مشکل حل شود؛ اما برخی مردم معتقدند وضعیت بدتر هم شده است.

رئیس امور آبفای نی‌ریز امیدوار بود با اضافه شدن این چاه، ۲۰ لیتر در ثانیه بر میزان آب تولیدی افزوده شود؛ اما شنیده‌های ما حاکی است این چاه به مشکل فنی برخورده و وارد مدار نشده است.

هر کاری از دستمان بر بیاید انجام می‌دهیم
ابوذر قزل‌بیگلو، اما این گفته را رد می‌کند و می‌گوید: «چاه شماره ۱۷ وارد مدار شده، اما روی چاه شماره ۱۰ تأثیر گذاشته و دبی تولیدی آن را کاهش داده است.

الان هم یک گروه از استان آورده‌ایم و مشغول حفاری هستیم.

همه سفره‌های زیرزمینی یکی است و سطح آب چاه‌ها روز به روز در حال کاهش است.

تنها کاری که از دست ما برمی‌آید همین افزایش عمق چاه موجود و تعویض پمپ چاه شماره ۴ است.

چاه شماره ۱۷ را هم با یک کار سنگین و ویژه و با کمک گروهی که از استان آمده‌اند، از قسمت دیگری که خط جی‌آر‌پی است، وصل می‌کنیم و امیدواریم وضعیت تا اواسط این هفته بهتر شود.»

نهضت آبرسانی!
بعضی شنیده‌ها حاکی از این است که مسئولان استانی در جریان کامل جزئیات تنش آبی نی‌ریز قرار نگرفته‌اند؛ اما فرماندار نی‌ریز می‌گوید فراتر از مکاتبه، حداقل ده جلسه در این زمینه با مدیر آبفای استان برگزار کرده است.

مختار یوسفی می‌گوید: «ما در نی‌ریز نهضت آبرسانی انجام داده‌ایم، نه شبکه آبرسانی.

وقتی فرماندار یک سوم اعتباراتش را از سال گذشته تا کنون برای حوزه آب آشامیدنی می‌گذارد، یعنی دغدغه دارد و برایش مهم است.»

در همین رابطه، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا استان فارس در گفتگو با ما عنوان می‌کند: «پیک مصرف تابستان و گرمای شدید هوا در تیر ماه، به طور طبیعی استفاده حداکثری از ظرفیت‌های آبی را در پی داشته و باعث شده به صورت پیش‌بینی نشده‌ای مصرف آب افزایش پیدا کند.

در کنار این مسئله، موضوع پایین رفتن آب سفره‌های زیرزمینی و از طرفی بعضاً استفاده‌های غیر مجاز از آب موجود در شبکه بابت آبیاری درختان و باغ شهرها، همه دست به دست هم داده تا آب در تابستان با افت فشار شبکه مواجه شود.»

وحید حق‌شناس درباره راهکار مواجهه با این مشکلات می‌گوید: «آبفای استان به طور کامل در جریان مشکلات آب نی‌ریز است.

امروز هم جلسه ویدئو کنفرانسی داشتیم که موضوع آن اختصاصاً در مورد ضرورت مدیریت مصرف و انشعابات و مصارف غیر مجاز بود؛ برای این که بتوانیم شبکه توزیع آب نی‌ریز را به شکل عادلانه داشته باشیم.»

اقدامات ضربتی برای شهرستان‌های همجوار
گفته می‌شود تنش آبی برخی شهرستان‌های شرق فارس مثل داراب با حضور وزیر نیرو و اختصاص ۶ حلقه چاه جدید به طور ضربتی حل شده است و لازم است که این جدیت حل بحران، برای نی‌ریز هم وجود داشته باشد.

اما معاون آبفای استان می‌گوید این کار ناگهانی نبود و با توجه به کاهش شدید آب سد رودبال، طی یک برنامه چندین ماهه از مهرماه سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود.

مدیر آبفای نی‌ریز هم می‌گوید: «وضعیت داراب وخیم‌تر از اینجا است.

آنجا تنها دو چاه را وصل کرده‌اند و با تانکر آبرسانی می‌شود.»

نماینده مجلس هم همین نظر را دارد و از قول وزیر نیرو برای سفر به شهرستان نی‌ریز در دو هفته آتی خبر می‌هد.

فرهاد طهماسبی می‌گوید: «من به بهانه همین اقدام اخیر وزیر نیرو، دستور اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی را برای رفع تنش آبی منطقه گرفته‌ام. از این موضوع که اضافه شدن چاه شماره ۱۷ تأثیری در مشکل فشار آب نداشته خبر نداشتم؛ اما حالا با مدیر آبفای استان تماس می‌گیرم تا اگر لازم باشد، چاه جدیدی حفر و به مدار اضافه کنند.»

پیش‌بینی آینده و استفاده از همه ظرفیت‌ها
وقتی پیشنهاد اضافه کردن چاه شماره ۱۶ و خرید آب تلمبه‌های کشاورزی را به معاون آبفا استان می‌دهیم، حق‌شناس می‌گوید: «امور آب همه موارد را دنبال می‌کند؛ از جمله موضوع چاه شماره ۱۶ و همچنین اجاره چاه و استفاده از چاه‌های کشاورزی.

اگر لازم باشد آن را هم در دستور کار قرار می‌دهیم تا مشکلات به حداقل ممکن برسد.

در جلسه اخیر هم بحث اعتبارات و تعریف پروژه‌های پیش‌بینی سال آینده را داشتیم.

همه پیش‌بینی‌ها و ظرفیت‌ها در حال استفاده است تا مشکلات آبی شهرستان نی‌ریز را به حداقل ممکن برسانیم.»

در همین رابطه رئیس آبفا نی‌ریز می‌گوید: «وارد کردن چاه پلمب شماره ۱۶ بین ۴ تا ۵ میلیارد تومان بودجه می‌خواهد که البته در حال انجام امور بهره‌برداری آن هستیم.»

صف طولانی برای پمپ آب
مسئولان، اما در کنار همه این مسائل، از مردم گلایه دارند؛ از نحوه الگوی مصرف و استفاده بیش از حد از پمپ آب.

شنیده‌های ما از بازار، حاکی از این است که اواخر هفته گذشته فقط در یکی از فروشگاه‌های نی‌ریز حدود ۵۰ نفر اسم نوشته و در نوبت خرید پمپ آب بوده‌اند که در حال حاضر در بازار کمیاب شده است. مسئله‌ای که باعث افزایش مصرف آب و کاهش فشار در دیگر نقاط شده و به قول یکی از کارشناسان این حوزه، از همان ابتدا ورودش به نی‌ریز اشتباه بوده و نباید وارد مدار خانه‌ها می‌شد.

اهمیت فرهنگ مصرف
فرماندار نی‌ریز می‌گوید: «در موضوع جلوگیری از اسراف باید فرهنگ‌سازی شود. به بعضی روستا‌ها که می‌روم، مشاهده می‌کنم آب آشامیدنی را برای انجیرستان‌هایشان برده‌اند؛ این انصاف نیست.

مردم باید قدر آب را بدانند و رسانه‌ها هم باید به ما کمک کنند. دو حلقه از چاه‌های آب شربمان فقط برای کولر مصرف می‌شود و یک حلقه هم برای لوله‌های فرسوده و هدر رفت آن؛ با وجودی که ما در حد توانمان سعی کرده‌ایم شبکه‌های فرسوده ۴۰ سال گذشته در بخش مرکزی را نوسازی کنیم.»

وی اضافه می‌کند: «در هیچ دوره زمانی این قدر به مسئله آب شهرستان توجه نشده بود. مشکل کم‌آبی تابستان در بیشتر نقاط کشور هست؛ ولی ما پیش‌بینی‌های لازم را برای جلوگیری از بحران آب داریم. در غیر این صورت الان مثل برخی شهرستان‌ها با بحران روبرو بودیم.

دکتر صادق‌پور مدیر آبفای استان بیشترین همکاری را با شهرستان ما دارد و ما از زحمات ایشان سپاسگزاریم. الحمد‌ا... وضعیت شهرستان ما نسبت به شهرستان‌های اطراف بهتر است؛ ولی باز هم تأکید می‌کنم همه باید کمک کنیم تا این دو ماه را پشت سر بگذاریم.»

هر چند حق‌شناس معاون آبفا استان معتقد است وقتی شوکی به شبکه وارد می‌شود، به طور طبیعی تا بخواهد دوباره به وضعیت تثبیت شده خود برسد چندین روز زمان می‌برد، اما امید است برخی نظرات کارشناسی مبنی بر این که وضعیت کم‌فشاری آب نی‌ریز تا اوایل مهرماه ادامه دارد، درست نباشد و به گفته این مسئول استانی، به زودی به شرایط ثبات توزیع عادلانه آب برسیم.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
0
0
بايد مصرف آب مديريت شود. بايد برداشت از منابع آب زير زميني و آب فروشي متوقف شود
بايد آب شرب در سنگبريها عرضه نشود. بايد جلوي حفاري چاههاي غير مجاز گرفته شود. در يك كلمه بايد كاربلدان و خردمندان متولي كار شوند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
0
0
خوب چرا به جای این همه هزینه از اب پهنابه استفاده نمیکنید
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها