تعداد بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۱۷۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵ - 2023 08 July
جلسه کمیته شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان نی‌ریز با موضوع کاهش سرقت برگزار شد.
نویسنده : عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس

سرقت و نارضایتی عمومی
در این جلسه که فرمانده نیروی انتظامی و تعدادی از کارکنان این نیرو و همچنین معاونت‌های فرمانده سپاه ناحیه نی‌ریز حضور داشتند، حسین غضنفرنژاد رئیس دادگستری شهرستان نی‌ریز با بیان این که بزه سرقت نارضایتی زیادی در جامعه ایجاد و امنیت را به شدت خدشه‌دار می‌کند، اظهار داشت: «سال گذشته به لطف زحمات همه شما، شاهد کاهش ۱۰ درصدی سرقت بودیم که بسیار ارزشمند است. موضوع اعزام معتادان متجاهر به کمپ‌های ترک اعتیاد را امسال هم در پیش داریم و با جدیت انجام می‌دهیم. همچنین نیاز داریم تا اقدامات دیگری را هم به شکل موازی انجام دهیم. باید زمان‌هایی را که ممکن است ارتکاب سرقت افزایش یابد شناسایی کنیم و اقداماتی مثل افزایش گشت‌ها و هشدار‌های مراقبتی به مردم داشته باشیم.

متهمان و محکومان شناسنامه‌دار باید شناسایی و در ایام تعطیلات احضار و تحت کنترل باشند؛ البته باید حقوق شهروندی در این رابطه رعایت شود.»

کمترین تسهیلات برای سارقان
در ادامه، دادستان شهرستان نی‌ریز عنوان داشت: «در خصوص سارقان سعی بر آن شده سختگیری بیشتری نسبت به سایر زندانیان اعمال شود؛ به نحوی که کمترین تسهیلات و مرخصی به سارقان داده می‌شود و بنا بر این است که تا آخرین روز محکومیتشان در زندان نگهداری شوند.

 برخورد با سارقان به نحوی است که از بدو شناسایی و دستگیری، در بازداشت نگهداری می‌شوند و بعد از آزادی نیز به صورت هفتگی تحت رصد هستند. در خصوص مساجد و مدارس هم توصیه می‌شود که خود مراقبتی برای حراست از اموال عمومی داشته باشند تا از سرقت به دور باشند.»

اکبر شهسوار افزود: «تلاش می‌کنیم بخش اعصاب و روان را به عنوان مطالبه عمومی در درمانگاه نی‌ریز راه‌اندازی کنیم. با توجه به این که برخی اوقات اعزام بیماران به شهرستان‌هایی مثل فسا و شیراز باعث ایجاد هزینه برای خانواده‌های آن‌ها می‌شود و گاهی آن بیمارستان‌ها به بهانه این که تخت خالی نداریم از تحویل این بیماران سر باز می‌زنند، این موضوع را به عنوان یک مطالبه جدی در حال پیگیری هستیم تا ان‌شاءا... بخش اعصاب و روان را در شهرستان نی‌ریز راه اندازی کنیم.»

۲۱ درصد کاهش سرقت
فرمانده نیروی انتظامی شهرستان نی‌ریز هم با تشکر از تلاش‌های دستگاه قضایی در زمینه کاهش وقوع جرم سرقت گفت: «این تلاش‌ها باعث شده تا در سطح استان دارای رتبه شویم. ما در زمینه کشف جرم رتبه دوم و در زمینه پیشگیری رتبه سوم استان را داریم. در سه ماه گذشته با وجود مشکلات اقتصادی، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۱ درصد کاهش سرقت داشتیم که نتیجه همکاری همه است. در زمینه کشف جرم نیز ۳۸ درصد افزایش کشفیات داشتیم.»

سرهنگ عظیم‌ا... کرمی یکی از نکات مهم را کنترل مجرمان در محلات مختلف عنوان کرد و افزود: «در این مدت قتل، تجاوز به عنف و سرقت‌های سازمان یافته نداشتیم. شاید چند دله‌دزدی داشتیم و همیشه تلاش ما بر این بوده که مال باخته‌ها به مالشان برسند. در اماکن خصوصی ۴۹ درصد کاهش سرقت نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.»

وی در ادامه به مواردی مثل لزوم توجیه کشاورزان در فصل برداشت محصول، برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر در محلات و الزام شهرداری به رعایت ضوابط مورد تأیید نیروی انتظامی در ساختمان‌های نیمه‌کاره اشاره کرد و گفت: «طرح امنیت محله محور که در کشور اجرا می‌شود، به این معنا است که امنیت تمام محلات از طریق معتمدین و ارتباط با نیروی انتظامی انجام شود.»

سرهنگ کرمی افزود: «اگر طرح امنیت محله محور را شروع کنیم و خوب پیش برود، به جا‌های خوبی می‌رسیم. اگر برای هر محله یک نگهبان ثابت باشد که حقوق و مزایا داده شود، بسیار مثمرثمر است.»

دوربین و نگهبان برای محله‌ها
رئیس دادگستری نیز گفت: «ما باید مردم را آگاه کنیم که برای مراقبت از منزل و محله مسئولیت دارند و مسائل فرهنگی را تقویت کنیم. اگر برخی جا‌ها دوربین نصب و نگهبان استخدام شود، خوب است و می‌توان از تجارب جا‌های دیگر در کنار ابتکارات خودمان استفاده کنیم. می‌توانیم از شورای شهر کمک بگیریم تا هر محله که در خودش یک شورا تشکیل شده، بزرگان افراد را تشویق و هر خانواده مبلغی کمک کنند تا دوربین در جا‌های مناسب نصب شود. باید بتوانیم این روحیه همکاری را در جامعه گسترش دهیم تا با استفاده از طرح کنترل محله‌محور، امنیت افزایش یابد.»

حبس به تنهایی فایده ندارد
جانشین آگاهی نی‌ریز به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: «مجازا‌های جایگزین حبس تکمیلی که در آن آموزش‌های مهارتی نهفته باشد، می‌تواند از وقوع دوباره جرم پیشگیری کند. چرا که حبس به تنهایی عملاً بازدارندگی ایجاد نمی‌کند و افرادی بوده‌اند که ۲۰ روز پس از آزادی، دوباره به اتهام سرقت دستگیر شده و می‌گویند کار و شغل نداریم.»

سرگرد حامد فاتح‌نیا افزود: «جهاد کشاورزی باید به مالکان بگوید که برای جلوگیری از سرقت ترانس‌ها چه کنند.

ما به جهاد گفته‌ایم که چه کنند؛ ولی مال‌باخته می‌گوید هیچ اطلاع‌رسانی از طرف جهاد کشاورزی نشده است.»

حسین غضنفرنژاد با بیان این که جهاد کشاورزی باید از طریق پیامک به کشاورزان اطلاع‌رسانی کند، اظهار داشت: «رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کنند که با یک هزینه کم و دو خال جوش، می‌شود جلوی سرقت ترانس‌ها را گرفت.»

برخورد با مالخر‌ها در دستور کار
رئیس کلانتری ۱۲ سرباز با بیان این که طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر باید ادامه پیدا کند، گفت: «این طرح خیلی خوب بود و باید الگوی دیگر شهرستان‌ها شود؛ هر چند نگه داشتن و ماندن این معتادان در کمپ سخت است.»

سرگرد علی اکبر صادقی افزود: «باید با افراد مال‌خر که ضایعات جمع‌آوری می‌کنند برخورد شود. امروز باید آموزش همگانی را از طریق رسانه‌ها در دستور کار قرار دهیم که چطور از منزل خود محافظت کنند.»

داروی نجات معتادان از اعتیاد
رئیس دادگستری نی‌ریز در ادامه به طرح جمعیت احرار که سپاه ناحیه نی‌ریز قصد دارد به وسیله داروی سنتی «نجات» یکی از روستا‌های نی‌ریز را به عنوان پایلوت انتخاب و همه معتادان آنجا را بهبود بخشد اشاره کرد و گفت: «هزینه این طرح تأمین شده و به نجات معتادان ما از دام اعتیاد کمک بزرگی می‌کند.»

معاون اجتماعی سپاه ناحیه نی‌ریز در این باره عنوان داشت: «در بحث اجتماعی و فرهنگی و طرح امنیت محله محور، در تحقیقات اجتماعی به این نتیجه رسیدیم که پای کار آوردن مردم در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیر زیادی دارد. اعتیاد ریشه همه آسیب‌های اجتماعی است و هرگونه صرف هزینه و وقت و انرژی برای آن اجر دارد.»

هادی مظفری با بیان این که۲۵۰ نفر در سال گذشته مشاوره فردی در زمینه درمان اعتیاد گرفتند، گفت: «۱۱۵ نفر از آن‌ها از طریق داروی خانگی نجات درمان شدند و ۱۱۳ نفر درمان موفق داشتند. کارشناسان ما هر روز با ۵ تا ۱۰ نفر آن‌ها تماس می‌گیرند و به آن‌ها مشاوره داده می‌شود تا به اعتیاد برنگردند. البته هسته مردمی در حال آموزش داریم که این پیگیری و صیانت را انجام دهند.»

وی درباره این داروی سنتی گفت: «هزینه درمان بین ۲۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و مدت زمان آن بین ۲۱ تا ۲۸ روز است. شخصی که تحت درمان قرار می‌گیرد، نیازی به مراجعه به کمپ ندارد. درد، خماری و بیقراری ندارد و می‌تواند در طول درمان به امور زندگی شخصی خود بپردازد.»

سروان پاسدار میثم بابایی نیز عنوان داشت: «سپاه و بسیج هم طبق ابلاغ‌های سال، گشت‌های رضویون و محله محور را در همه پایگاه‌ها به طور شبانه‌روزی انجام می‌دهند. این طرح را سه ماه گذشته در قطرویه اجرا کردیم که کاهش چشمگیری در سرقت‌های خرد داشت و حتی به کسانی که خودرویشان را بیرون منزل پارک کرده بودند، تذکر داده می‌شد که آن را داخل خانه ببرند. درباره سرقت‌های ترانس، به نظر من اداره برق لازم است جلسات تعاملی بین دهیاران، بخشداران و کلانتری با کشاورزان برگزار کند.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها