تعداد بازدید: ۵۵۱
کد خبر: ۱۷۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵ - 2023 08 July
خدمات بنیاد برکت در نی‌ریز
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

بنیاد برکت از جمله سازمان‌هایی است که چند مدتی است آوازه آن جهت اشتغالزایی و ارائه تسهیلات در این زمینه به گوش می‌رسد.

به همین منظور، این هفته به سراغ محمدحسین شاهسونی مجری بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی در استان فارس رفتیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه دریافت کنیم.

گامهای بلند برای اشتغال

از فعالیت‌های عمرانی تا وام‌های قرض‌الحسنه
وی ابتدا از خاطرات خود در این زمینه می‌گوید و افرادی که به واسطه کمک‌ها و حمایت‌های این سازمان زندگیشان دگرگون و مشکلات اساسی اشتغالشان حل شده است.

مجری بنیاد برکت در استان فارس می‌گوید: «بنیاد برکت در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری شکل گرفته و از ابتدای تأسیس (سال ۱۳۸۶) بیشتر در زمینه کار‌های عمرانی و زیربنایی مثل ساخت مدرسه، مسجد، خانه عالم، لوله‌کشی آب و ... فعالیت داشته است. اما از سال ۱۳۹۸ با توجه به نیاز کشور مبنی بر حمایت از مشاغل خرد و خانگی، وارد حوزه اشتغال و حمایت از این مشاغل شده و از همان سال در استان فارس کارش را شروع کرده است. ابتدا چندین شهرستان از جمله نی‌ریز تحت پوشش و مناطق هدف آن بود؛ اما امروز همه شهرستان‌های استان فارس جزو مناطق هدف بنیاد برکت هستند.»

حمایت همیشگی
محمدحسین شاهسونی اضافه می‌کند: «وقتی ما یک وام می‌دهیم، این طور نیست که وام‌گیرنده را رها کنیم. همچنان پیگیری و او را حمایت می‌کنیم و وقتی می‌بینیم کاری تداوم پیدا کرده، توسعه یافته و همچنان نیاز به توسعه دارد، دوباره وام می‌دهیم. وقتی ما می‌بینیم واقعاً کاری انجام شده، واقعاً خوشحال می‌شویم. در واقع بنیاد برکت جریان‌سازی می‌کند و زمانی که افراد به موفقیت همدیگر نگاه می‌کنند، تولید و اشتغالزایی توسعه پیدا می‌کند. البته نگاه مردم هم باید نگاه خودکفایی، اشتغال‌زایی و درآمدزایی باشد و مثل قبل نباشد که مردم فقط به دنبال وام گرفتن بودند. ما نمی‌گوییم آمده‌ایم وام بدهیم؛ بلکه می‌گوییم آمده‌ایم اشتغال‌زایی کنیم و توسعه کار دهیم.»

او می‌گوید: «بنیاد برکت آمده به کسانی که می‌خواهند شغلی ایجاد کنند یا شغلی دارند و می‌خواهند آن را توسعه دهند و توانمندتر شوند کمک کند؛ البته افرادی که دارای تجربه، تخصص و مهارت و در واقع کننده آن کار باشند. کارمندان دولتی، اما شامل این تسهیلات نمی‌شوند.»

زنجیره ارزش، نکته مهمی است که تسهیلگر بنیاد برکت می‌گوید به دنبال آن است: «مثلاً می‌گوییم شما که نبات تولید می‌کنید، بیایید لوازم و وسایل مورد نیازتان را هم همین جا تولید کنید؛ چوب نبات و کارتن را هم خودتان تولید کنید تا اشتغال‌زایی بیشتری صورت گیرد.»

نحوه کار بنیاد برکت در روستا‌ها
وی با تأکید بر این که متقاضیان حتماً باید جزو مناطق هدف بنیاد برکت باشند، مراحل دریافت تسهیلات در روستا‌ها را به این شرح اعلام می‌کند: «جلسه عمومی با اهالی روستا که معمولاً ابتدای هر سال با مشخص شدن طرح‌های جدید گرفته می‌شود، ثبت‌نام متقاضیان در دهیاری روستا، اولویت‌بندی متقاضیان توسط کارگروه اشتغال روستا (متشکل از دهیار، رئیس شورا و معتمدین آن روستا) و سپس راستی‌آزمایی و اهلیت‌سنجی آن‌ها توسط بنیاد برکت تا متقاضیان، دارای تجربه، مهارت و تخصص لازم جهت راه‌اندازی شغل باشند.

سپس کد ملی آن‌ها را در سامانه بنیاد برکت تعریف می‌کنیم. آن‌ها در سایت ثبت‌نام می‌کنند که بین این ثبت‌نام تا معرفی به بانک آن‌ها یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد. سپس اسامی به تهران ارسال می‌شود و تهران آن‌ها را معرفی به بانک می‌کند. بعد ما با متقاضیان تماس می‌گیریم تا برای تشکیل پرونده به بانک مراجعه کنند. البته قبل از ارائه تسهیلات، با همکاری فنی و حرفه‌ای به آن‌ها آموزش بازاریابی، نحوه مشتری‌مداری و نحوه گرداندن این شغل را می‌دهیم. بعد از تشکیل پرونده، حدود ۷۰ درصد این تسهیلات آزاد می‌شود و فرد باید این ۷۰ درصد را هزینه کند. سپس تسهیلگران ما که دو نفر در شهرستان نی‌ریز هستند، بازدید می‌کنند تا ببینند این پول را سر جای خود هزینه کرده یا نه و در ادامه مابقی وام آزاد می‌شود.»

انواع تسهیلات
مجری بنیاد برکت در استان فارس تسهیلات اعطایی را ۴ درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: «برای مشاغل خرد و خانگی که فردی هستند، ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصد ارائه می‌شود. یک نوع تسهیلات دیگر هم داریم که تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان است و به عنوان مشاغل کارفرمایی کارگاه‌های خرد و کوچک محسوب می‌شود که کارفرما باید دو تا سه نفر را بیمه کند. یعنی مازاد بر ۱۵۰ میلیون، به ازاء هر ۱۵۰ میلیون تومان یک نفر را باید بیمه کند. مثلاً برای یک وام ۳۰۰ میلیون تومانی باید یک نفر بیمه شود.»

محمدحسین شاهسونی تأکید می‌کند: «هدف بنیاد برکت بیشتر این بوده که روستا‌ها را رونق دهد و مانع از این شویم که روستایی‌ها به خاطر رفاه بیشتر خانواده‌هایشان یا کسب یک شغل ناچار به مهاجرت شوند؛ بنابراین اولویت اول ما روستا‌ها هستند. البته در شهر‌هایی مثل مشکان و قطرویه هم در حال کار هستیم و از سال آینده این تسهیلات را به طور ویژه به شهر نی‌ریز هم اختصاص می‌دهیم.»

وی در عین حال می‌گوید: «همین الان هم در شهر نی‌ریز اگر مشاغل کارگاهی و تولیدی باشند، به صورت محدود کمک می‌کنیم. به جز مشاغل خرد و خانگی که توضیح دادیم، تسهیلات بنگاه‌محور را هم داریم که به صورت حمایت از بنگاه‌های تولیدی و کارگاهی است.

در مواردی هم که فردی کار کارگاهی را راه‌اندازی کرده و مثلاً ۳۰ درصد پیشرفت داشته، برای توسعه آن کار تا سقف ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. متقاضیان بنگاه محور باید در سایت Eco.barkat.ir ثبت‌نام کنند تا بعد از بررسی و تأیید اولیه کارشناس مربوطه در تهران، به مجری استان ارجاع داده شود.

ما در بخش پرداخت تسهیلات بنگاه‌محور محدودیتی نداریم و حتی اگر تعداد زیادی کارگاه تولیدی ایجاد شود، می‌توانیم به همه آن‌ها تا سقف ۱۰ میلیارد تومان وام پرداخت کنیم. در بخش کارگاهی و در همین نی‌ریز، برای یک سردخانه و همچنین یک کارگاه تولید عرقیات خانگی و آبمیوه، چندین میلیارد تومان تسهیلات بنگاه محور تأیید شده است.»

شاهسونی که به عنوان مجری نمونه سال ۱۴۰۱ کشور انتخاب شده، اضافه می‌کند: «از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱، به ترتیب ۶۲، ۲۲۸، ۳۱۷ و ۲۴۶ طرح در شهرستان نی‌ریز اجرا شده است. در سال ۱۴۰۲ سعی کرده‌ایم همه روستا‌های بالای ۵۰ خانوار در شهرستان نی‌ریز را پوشش دهیم که ۸۰ درصد روستا‌های نی‌ریز را شامل می‌شود. تقریباً برآورد کرده‌ایم که در سال جاری برای ۳۵۰ طرح با اعتبار حدود ۴۰ میلیارد تومان در بخش مشاغل خرد و خانگی تسهیلات پرداخت کنیم.

در مورد رسته‌های شغلی هم محدودیتی نداریم و همه را شامل می‌شود؛ به جز مواردی مثل خرید ماشین و دامداری که به دلیل گران شدن آذوقه، مقرون به صرفه نیست.»

نتیجه یک حمایت
در ادامه، به یکی از کارگاه‌های مشاغل خانگی می‌رویم که سعیده راحتی ۲۸ ساله، با سابقه ۱۰ سال کار هنری، تازه توانسته با تسهیلات بنیاد برکت روی پای خودش بایستد و به کارش رونق دهد.

او که سه و نیم سال است در زمینه اکسوسری کودک و آنلاین شاپ فعالیت می‌کند، یک نفر را هم مشغول به کار کرده و تولیداتش را به شکل انبوه برای فروشگاه‌ها، مهد‌کودک‌ها و مراکز آموزشی ارسال می‌کند. از جمله این که اخیراً ۲۰۰ گیفت کودک سفارش گرفته و از ۱۵ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت امسال ۳۰ بسته ارسالی به خارج شهرستان و استان داشته است. او در ایام عید نوروز هم کار‌های نماد سال و هفت سین زیادی تولید و عرضه کرده است.

این هنرمند که در فضای مجازی اینستاگرام با عنوان گالری ارکیده فعالیت می‌کند، می‌گوید: «قبلاً کار تزئینات مجالس انجام می‌دادم که بعد از شیوع بیماری کرونا، درآمد آن به صفر رسید. سپس این کار را بدون آموزش و زمینه خاصی شروع کردم و با جدیت ادامه دادم. حالا هم ماهیانه بین ۷ تا ۱۰ میلیون تومان درآمد دارم و سرمایه و تجهیزات کارم را با کمک وام صد میلیونی قرض‌الحسنه بنیاد برکت و حمایت آقای شاهسونی تهیه کردم. هدف بعدی من، توسعه کار و راه‌اندازی یک فروشگاه در سطح شهر است.»

فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی بنیاد برکت در شهرستان نی‌ریز

- احداث بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی شهدای سلامت برکت شهرستان نی‌ریز استان فارس

- مدرسه ۶ کلاسه روستای دهچاه

  • مدرسه ۶ کلاسه روستای کوشکک
  • - کمک هزینه بابت تجهیز و تکمیل کتابخانه عمومی مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان نی‌ریز

- مدرسه ۶ کلاسه روستای نی‌ریز، علی‌بن ابی‌طالب

- تکمیل مدرسه ۱۰ کلاسه شهر قطرویه شهرستان نی‌ریز

- احداث مدرسه ۶ کلاسه روستای سبزآباد شهرستان نی‌ریز

- تأمین اعتبار کمک هزینه کف‌شکنی چاه روستای غوری شهرستان نی‌ریز

- تأمین اعتبار کمک هزینه حفر چاه روستای بنه‌کلاغی شهرستان نی‌ریز

- تکمیل آموزشگاه ۱۲ کلاسه بلوار نصر نی‌ریز

- تأمین اعتبار کمک هزینه بازسازی و احیاء قنات آباد‌زردشت بخش مرکزی شهرستان نی‌ریز

- تأمین اعتبار کمک هزینه بازسازی و احیاء قنات نورآباد روستای دهچاه شهرستان نی‌ریز

- تأمین اعتبار کمک هزینه بازسازی و احیاء قنات خبار بخش مرکزی شهرستان نی‌ریز

- تأمین اعتبار کمک هزینه تکمیل مجتمع نصیرآباد شهرستان نی‌ریز

گامهای بلند برای اشتغال

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها