تعداد بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۱۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵ - 2023 01 July
رئیس دادگستری نی‌ریز از رسیدگی به بیش از ۲۶ هزار پرونده قضایی در یکسال گذشته خبر داد.

حسین غضنفرنژاد که در مراسم نماز جمعه ۲ تیرماه سخنرانی می‌کرد، در ابتدا یکی از رسالت‌های دستگاه قضایی را ایجاد عدالت و امنیت عنوان کرد و اظهار داشت: «برای این که ما بتوانیم عدالت و امنیت را که از مقوله‌های بسیار مهم توسعه در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود در شهرستان برقرار کنیم، ناگزیریم یک سری رسالت‌ها را که قانون اساسی نیز به آن اشاره کرده انجام دهیم؛ مثل پذیرش دعاوی و شکایات مردمی، همچنین حفظ و رسیدگی به حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم.»

وی افزود: «ما در حوزه رسیدگی به شکایات و دعاوی مردم، نزدیک به ۲۶۱۵۴ پرونده را در یک سال گذشته رسیدگی کرده‌ایم. البته این تعداد پرونده به منزله تعداد دعاوی نیست؛ بلکه برخی پرونده‌ها ابتدا در دادسرا مطرح می‌شود، همین پرونده باید بعد از کیفرخواست به دادگاه اجرای احکام ارجاع شود و خیلی از این پرونده‌ها نیز برای صلح و سازش به شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود؛ اما به همین میزان پرونده رسیدگی شده که کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است و جا دارد من از همکاران خودم بابت این حجم از پرونده‌ها و خصوصاً دادستان محترم جناب آقای شهسوار بابت مدیریت صحیحشان بر دادسرای عمومی و انقلاب تقدیر و تشکر کنم.»

رئیس دادگستری نی‌ریز گفت: «ما در سال گذشته برای سرعت بخشیدن در رسیدگی به دعاوی مردم، قول دادیم که یک شعبه حقوقی دیگر تأسیس کنیم. به لطف خدا و همکاری رئیس کل دادگستری، شعبه سوم حقوقی را تأسیس کردیم تا خیلی سریعتر به دعاوی حقوقی مردم رسیدگی شود و میانگین روز رسیدگی، تقریباً ۲۳ روز است که جزو رتبه‌های برتر استان هستیم.»

غضنفرنژاد عنوان داشت: «در خصوص احقاق حقوق عامه، با ورود مدعی‌العموم، ما در سال گذشته موفق شدیم نزدیک به ۵۵ هکتار از اراضی ملی را که جزو انفال عمومی محسوب می‌شود و متعلق به همه مردم است، رفع تصرف کنیم و به خود مردم برگردانیم.

از ابتدای ورود، تلاشمان روی بحث پل روگذر بود که این هم یکی از حقوق عامه مردم است. ما چندین بار مدیر کل راه و شهرسازی را به شهرستان دعوت و پیگیری‌های متعددی کردیم. در نهایت نماینده مجلس در این خصوص جلسات متعددی را در استان و تهران گرفتند که توفیقات خیلی خوبی حاصل و مبلغ ۶۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده که ان‌شاءا... امیدواریم با همکاری بقیه ادارات هرچه زودتر این پل ساخته شود.

همچنین در خصوص مقوله پیشگیری از وقوع جرم، اقدامات بسیار خوبی در شهرستان انجام شد. نزدیک به ۱۴ جلسه با موضوعات مختلف از جمله سرقت، تصادفات و صیانت از اراضی ملی و انفال عمومی و... برگزار شد که حدود ۷۰ مصوبه داشت.»

وی به کاهش ۱۰ درصدی سرقت در شهرستان نی‌ریز اشاره کرد و اظهار داشت: «یکی از کار‌های خوبی که برای کاهش سرقت صورت پذیرفت، اعزام نزدیک به ۱۴۰ معتاد متجاهر به کمپ ترک اعتیاد بود. آن‌ها از خانواده طرد شده بودند و هزینه ترک اعتیاد را هم نداشتند؛ اما دستگاه قضایی با یک ابتکار هوشمندانه و مجازات جایگزین حبس برای برخی جرائم، افراد را به جای اعزام به زندان، به پرداخت کمک هزینه ترک اعتیاد این معتادان محکوم کرد؛ بنابراین ما هم با ترک اعتیاد این افراد مواجه بودیم و هم کاهش ۱۰ درصدی سرقت را داشتیم که بسیار ارزشمند است.»

غضنفرنژاد افزود: «اقدامات ما به همین جا ختم نشد. ما اعتقاد داشتیم که برای رسیدن به تمامی اهدافمان، باید اقدامات بسترسازی نیز انجام دهیم. برای همین، حوزه قضایی در حوزه فرهنگ هم ورود کرد و دومین جشنواره ملی شعر فاطمی باشکوه تمام در نی‌ریز برگزار شد که در سطح کشور از بهترین جشنواره‌های شعر بود. بعد از این اتفاقات، توانستیم کاهش ۱۰ درصدی طلاق را داشته باشیم و به امام جمعه محترم و حجت‌الاسلام فال‌اسیری پیشنهاد دادیم که نی‌ریز به عنوان شهر فاطمی نامگذاری شود. این بزرگواران نیز پذیرفتند، امام جمعه محترم آن را مصوب کرد و فرایند اداری آن انجام خواهد شد. ما الان خوشحالیم در شهری هستیم که منتسب به نام بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) است. یقین داریم اگر اقدامات فرهنگی انجام شود، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود؛ چرا که اگر انسان‌ها دارای شاخصه‌های فرهنگی باشند، خودبه‌خود مسیر توسعه را پیش می‌گیرند.»

رئیس دادگستری نی‌ریز در پایان ضمن تشکر از دادستان محترم و قرآنی بابت همه تلاش‌های بی‌وقفه در دادسرای عمومی و انقلاب و همچنین همکاران قضایی و کارکنان اداری دادگستری بابت تلاش‌ها و اقدامات ارزشمندشان، از رئیس اداره ثبت اسناد و املاک و همکارانش نیز تقدیر کرد و گفت: «۵ هزار سند مالکیت در یکسال گذشته صادر شده، همچنین در خصوص صدور اسناد اراضی ملی که بسیار ارزشمند است و از تصرف آن‌ها جلوگیری می‌کند، ۲۷۰ هزار هکتار سند صادر کرده‌اند که اقدامی بسیار ارزشمند است. پزشکی قانونی با مسئولیت خانم دکتر سمیع‌پور نیز ۱۵۰۰ پرونده پزشکی را رسیدگی کرده‌اند که جای تقدیر دارد.»

رسیدگی به 26 هزار پرونده قضایی در یک سال گذشته

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها