تعداد بازدید: ۷۱۲
کد خبر: ۱۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰ - 2023 26 February
مردی که در زندگی یک آرزو دارد، خواندن...
نویسنده : عصر ایران؛ نهال موسوی

جواد یساری از خوانندگان معروف به سبک کوچه بازاری قبل از انقلاب است، که در زمان خود طرفداران زیادی داشته و البته هنوز هم مخاطبان خود را دارد. اما او همچنان در حسرت گرفتن مجوز برای کنسرت است.

اگرچه شاید الان خواندن به این سبک بسیار کم شده است اما همان خوانندگان معروف و قدیمی این مدل موسیقی رد پای بزرگی از خود در موسیقی ایران برجای گذاشته‌اند. خوانندگانی مانند: قاسم جبلی، نعمت‌الله آغاسی، جواد یساری، عباس قادری، داوود مقامی، ایرج مهدیان، جلال همتی، جمال وفایی و ... 

موسیقی کوچه‌ بازاری بیشتر با سازهای عود (بربط)، تنبک، فلوت، تمپو، سنتور، ویولن، کمانچه، تار، چنگ، قانون و شکلی از سبک موسیقی عربی درآمیخته است و به آن شرقی خوانی (شرقی خونی) نیز گفته شده است. زادگاه این سبک بازار خیابان لاله‌زار بود که مورد توجه عموم قشر کارگر و طبقهٔ پایین و متوسط جامعه قرار می‌گرفت.

هنوز هم چند آهنگ بسیار معروف از این مدل موسیقی وجود دارد که شاید هر شخص ایرانی حداقل یک بار آنها را شنیده است شاید خود او اصلاً هیچ علاقه‌ای به آن نداشته اما در معرض آن قرار گرفته و آن آهنگ‌ها در ذهنش وجود دارد. مانند «سپیده دم» از جواد یساری، «پارسال بهار دسته جمعی» از عباس قادری، «مریم» از قاسم جبلی، «لب کارون» از نعمت الله آقاسی و ...

یکی دیگر از دلایل توجه قشر عام به آهنگ‎های کوچه بازاری شعرهای عاشقانه‌ای بود که پیام‌های اخلاقی و معنایی در آنها وجود داشت، جواد یساری خود گفته است: «همیشه گفتم شعر و ترانه در موسیقی حرف اول را می زند به همین دلیل حواسم جمع بود که کار بی‌معنا نخوانم.» برای مثال در بخشی از شعر آهنگ «همکلاس» جواد یساری می‌گوید:

 همدمم تو مدرسه با همکلاس 
مدرسه بی همکلاس یه غم سراس
آخه عادت کرده با هم دل ما
دوست خوب تو دنیا خیلی کیمیاس
همکلاس مهربون من کجاس
که حالا جاش مونده خالی تو کلاس

حال در این روزها در یک اقدام کمتر انجام شده، غزل نهانی از «خانه موسیقی» با جواد یساری گفتگویی انجام داده است که خالی از لطف نیست و هنوز در خلال حرفهایش این عشق به موسیقی و خواندن برای مردم کاملاً محسوس است. کسی که همچنان منتظر است تا مجوز بگیرد و برای مردم کنسرت بگذارد.
در سال ۱۳۹۷ پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب مجوز پخش آهنگی از یساری در فیلم «دشمن زن» به تهیه کنندگی حسین فرح بخش صادر شد. 

بخشی از این گفتگو را می‌خوانید:
جواد یساری 78 ساله این روزها دلخوش به نشستن در مغازه کوچکش در بازارچه شاپور و دیدن رفقای قدیمی است و تنها امیدش بار دیگر خواندن برای مردم سرزمینش است آن هم بعد از حدود 43 سال... و البته خود در این مصاحبه اعلام می‌کند: «چند وقت پیش وزارت ارشاد دعوت کرد و گفتند می‌توانی برای مردم بخوانی، می‌توانی اجرا داشته باشی اما مجوزی به من داده نشد. نمی‌دانم بعد از سالها کم لطفی چه شد که دعوتم کردند ولی کاش زودتر بود که من هم جوان‌تر بودم.»

(سرش را پایین می‌اندازد و گریه می‌کند، دقایقی فقط اشک می‌ریزد و سکوت می‌کند...و من به مردی فکر می‌کنم که در زندگی یک آرزو داشت، خواندن...)

- من در دوره جهان پهلوان تختی رزرو تیم ملی کشتی بودم. 

- حدود سال ۱۳۴۰ مغازه فروش یخچال و تلویزیون داشتم البته به صورت قسطی. ورشکست شدم و به قول معروف صفر. از سر ناراحتی و بیکاری هر ازگاهی می‌زدم زیر آواز (با خنده...) کم‌کم عده‌ای از صدای من خوششان آمد و خواندن‌ من جدی‌تر شد.

- من این روزها کمی حواس پرتی دارم. بعضی دوستانم باید یک حرف را چند بار تکرار کنند و آخرم می‌گویند حواست کجاست؟

- آخرین کار من آلبومی بود با نام «سپیده دم» که خیلی سر و صدا کرد و مردم دوستش داشتند.

- می‌گفتند کارهای تو، کوچه بازاری بوده. این کوچه بازاری گفتن هم توسط بچه‌های رادیو و تلوزیون باب شد و سر زبان‌ها افتاد.

- لاله‌زار زمانی برای خودش مانند یک دانشگاه بود. پاتوق هنرمندان و روشنفکران. حالا کسی را بخواهند بی‌آبرو کنند می‌شود لاله زاری ...
- من هیچ وقت از ایران نرفتم. من ماندم. چرا بروم؟ پسرانم از ایران رفتند خیلی اصرار کردند که بروم یا برای من اقامت بگیرند اما حاضر نشدم وطنم را ترک کنم فقط گاهی برای دیدن بچه ها می‌روم. 

- گاهی خارج از ایران اجرایی داشتم مثلاً استرالیا، لندن، دبی و... و چه قدر هم استقبال شد.

- من سه پسر داشتم. دو فرزندم فوت کردند. اگر زنده ماندم دلیلش این بود که برای مردم بخوانم. هیچ آرزویی ندارم. اما این روزها حال مردم خوب نیست. 

- اوایل انقلاب بعضی برخوردها خوب نبود. بعضی حتی جواب سلام ما را نمی‌دادند. اما کم‌کم من را شناختند. بارها افراد مختلف به مغازه من آمدند و ساعت‌ها درد دل کردیم. باور نمی‌کنید چه قدر جوان‌ها به من سر می‌زنند.

- من با سیگار خیلی مخالفم و تلاش می‌کنم بچه‌ها را نصیحت کنم.

-  از امروزی‌ها صدای محمد اصفهانی را دوست دارم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها