تعداد بازدید: ۵۳
کد خبر: ۱۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 27 April

برخی از رانندگان عادات نادرستی دارند که باعث آسیب رسیدن به برخی از قطعات خودرو می‌شود از جمله گیربکس دستی در ماشین‌های دنده‌ای.  
چگونه گیربکس دستی خودرو در شرایط خوبی قرار نمی‌گیرد؟

استراحت دادن دست بر روی دسته دنده
نگه داشتن دست بر روی دسته دنده حین رانندگی، می‌تواند در طولانی مدت باعث خرابی قطعات گیربکس شود. تعمیرکاران خودرو معتقدند این کار باعث اعمال نیروی بیشتری به اتصالات و چرخ‌دنده‌های هماهنگ‌کننده می‌شود و ممکن است به آسیب دیدن این قطعات منجر شود.

توقف خودرو پشت چراغ قرمز بدون خلاص کردن
بسیاری از رانندگان به ویژه تازه‌کار‌ها عادت دارند پای خود را همیشه بر روی پدال کلاچ قرار دهند و حتی در زمان‌های توقف خودرو پای خود را از روی کلاچ بر نمی‌دارند. در این حالت جعبه دنده سریع‌تر از حالت عادی خراب می‌شود و باید قطعات آن را به طور مکرر تعویض کنند.

گرفتن طولانی مدت ترمز در سرپایینی‌ها
گرفتن ترمز در زمان‌های طولانی در شیب‌ها برای کاهش سرعت باعث ایجاد فشار غیرضروری بر روی لنت‌ها و دیسک ترمز می‌شود. به جای این کار می‌توانید از دنده‌های سنگین استفاده کنید و با استفاده از ترمزگیری‌های کوتاه و سبک، سرعت خودرو را کنترل کنید.

عدم تعویض به موقع دنده
بعضی از رانندگان عادت دارند که در یک دنده حرکت کنند. برای نمونه در دنده ۴ هستند، ولی با پایین آمدن دور موتور، به جای تعویض به ۳، در همان دنده ادامه می‌دهند. به نظر کارشناسان، اگر دور موتور از یک حدی پایین‌تر یا بالاتر باشد و در همان دنده شتاب‌گیری انجام شود، در واقع فشار زیادی بر روی موتور وارد می‌شود.

در صورتی که دور موتور بسیار پایین یا بالا باشد، تعویض دنده لازم است. برای نمونه اگر دور موتور پایین باشد باید دنده معکوس (مثلاً از ۴ به ۳) داده شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها