تعداد بازدید: ۱۰۲۸
کد خبر: ۸۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸ - 2020 18 November
با اعلام مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت‌های جدید مربوط به تردد و فعالیت‌ها از روز شنبه اول آذر ۱۳۹۹ اجرا خواهد شد. برای مطالعه جزئیات این محدودیت‌‌ها ادامهٔ مطلب را بخوانید.

اطلاعيه شماره یک کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

کلیات طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهرهای کشور، از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اعلام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است:

در اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا و در پاسخ به پیگیری‌های مردمی و مطالبات افکار عمومی در راستای قطع زنجیره انتشار و انتقال ویروس منحوس کرونا، کلیات ناظر بر تبیین طرح جامع  مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهرهای کشور، در این اطلاعیه به استحضار ملت شریف ایران و اصحاب ارجمند رسانه می‌رسد و جزئیات مرتبط با هر یک از موضوع های مطرح شده، در اطلاعیه های بعدی قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، اعلام    می‌شود:

۱. در این طرح، وضعیت شهرهای کل کشور به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز تقسیم  شده است.

۲. حوزه‌ها و فعالیت‌ها در همه این شهرها در پنج بخش: ادارات، تجاري، خدماتی و بازرگانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، ترددها را در بر می‌گیرد.

۳. متناسب با روند بیماری در هر شهر وضعیت سه گانه و  نوع محدودیت‌های مرتبط تعیین و اعمال ‌شود.

۴. شاخص تعيين وضعيت شهرها در این طرح متمرکز برتعداد بستري با تست PCR مثبت روزانه است درسه دسته ذیل است؛

*شهرهاي زرد: بستري با تست PCR مثبت روزانه۴  نفر به ازاء هرصد هزار نفر.

*شهرهاي نارنجي: بستري با تست PCR مثبت روزانه۶  نفر به ازاء هر صدهزار نفر.

*شهرهاي قرمز: بستري با تست PCR مثبت روزانه۱۰  نفر به ازاء هرصد هزار نفر.

۵.ضمانت اجراء پیش بینی شده در این طرح، شامل تذكر كتبي، انفصال از خدمت كاركنان و مديران دولتی، پلمپ ، جریمه نقدی و... می‌باشد.

۶.جريمه براي خودروهای شخصی پانصد هزار تومان و يك ميليون تومان است.

۷. فهرست مشاغل مشاغل گروه یک (مشاغل ضروری) که در هیچ یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند، به شرح ذیل اعلام می شود:

۱.کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزي، شیلات و خدمات وابسته؛

۲.مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌هاي تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌هاي عرضه سوخت؛

۳.حمل و نقل عمومی کالا و مسافرِ برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی؛

۴.حمل و نقل عمومی درون شهری؛

۵.ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادي و ستادی؛

۶.فروشگاه‌هاي زنجیره‌اي، سوپر مارکت‌ها، میوه فروشی‌ها و سبزي فروشی‌ها، میادین میوه و تره بار؛

۷.مراکز تولید، نگهداری، توزیع و  فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته؛

۸.مراکز تولید و عرضه فرآورده‌هاي لبنی نانوایی(تولید فراورده‌هاي نانوایی)؛

۹.مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی؛

۱۰.داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌هاي دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی؛

۱۱.مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر؛

۱۲.خدمات اپراتورهای ارتباطی ، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی؛

۱۳.شرکت‌های خدمات اینترنتی(اعم از تامین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)؛

۱۴.رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه؛

۱۵.مراکز نگهداري و خدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان ، مراکز توان‌بخشی و مراقبتی، آسایشگاه‌ها؛

۱۶.تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی و الکترونیکی؛

۱۷.فروشگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی؛

۱۸.فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات؛

۱۹.کارگاه‌های صنعتی(مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)؛

۲۰.چاپخانه‌ها؛

۲۱.خشکشویی‌ها.

۲۲.آرامستان‌ها

زمان آغاز اجراي طرح، اول آذرماه سال ۱۳۹۹ است و متناسب با روند و وضعیت بیماری در شهرها، زمان محدودیت‌ها استمرار یا کاهش خواهد یافت.

۸.جزئیات بیشتر طرح در اطلاعیه‌های بعدی به استحضار ملت شریف خواهد رسید. از ملت عزیز تقاضامندیم اخبار و اطلاعات لازم را از طریق اطلاعیه‌های صادره دریافت نمایند. 

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

تقسیم‌بندی شهرهای قرمز، نارنجی و زرد

بر اساس این طرح، شهرستان‌های کشور بر اساس میزان بیماری کرونا و بستری در بیمارستان به سه سطح قرمز، نارنجی و زرد تقسیم می‌شوند. سطح سه یا قرمز بیشترین میزان محدودیت را دارد و سطح دو یا نارنجی محدودیت‌های کمتری دارد و میزان اعمال محدویت‌ها در شهرهای دارای سطح زرد کمتر است.

تمامی مراکز استان‌ها در وضعیت قرمز هستند و وضعیت سایر شهرها در لیست منتشر شده از سمت وزارت بهداشت قابل مشاهده است.

محدودیت‌های تردد درون شهری

تردد درون شهری در شهرهای قرمز از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح ممنوع است و این اقدام در ادامهٔ تشدید محدودیت‌ها در شهرها و مناطق قرمز اعمال می‌شود.

جریمه تردد غیرمجاز درون‌شهری

جریمه تردد درون‌شهری خودروها در شهرهای قرمز از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح مبلغ ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. خودروهای مختلف به وسیله دوربین‌های نظارت شناسایی می‌شوند.

فعالیت شرکت‌ها

تنها کارخانجات و شرکت‌های تولیدی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و فعالیت مجموعه‌هایی که خط تولید مهمی ندارند مشمول مقررات دسته سوم خواهد بود و بنابراین مجاز به فعالیت حضوری نخواهند بود. دسته‌بندی مشاغل گروه یک، دو، سه و چهار را در جدول انتهای این ببینید.

فعالیت ادارات دولتی

در مورد فعالیت کارکنان اداره‌ها، در شهرستان‌های با سطح هشدار سه و قرمز فقط حدود یک سوم کارکنان در محل کار حضور پیدا می‌کنند. در سطح دو یا نارنجی، یک دوم یا ۵۰ درصد کارکنان حضور پیدا می‌کنند و در شهرستان‌های با وضعیت زرد یا سطح هشدار یک، دو سوم کارکنان حضور دارند. مسئولان اداره‌ها با توجه به ضرورت حضور کارکنان برای نوبت دهی فعالیت آنها بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تصمیم گیری می‌کنند.

مدارس و دانشگاه‌ها

در همه شهرهای قرمز، نارنجی و زرد کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. کادر اداری در مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند به جز عواملی که سامانه و کار‌های کامپیوتری و غیرحضوری را اداره می‌کنند.

فروشگاه‌ها

در شهرهای قرمز همهٔ فروشگاه‌ها به جز نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها تعطیل هستند. رستوران‌ها نیز می‌توانند به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند.

خودروهای عمومی

در شهرهای قرمز فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌ها، آژانس‌ها و… از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح ممنوع نیست و جریمه‌ای برای این افراد صادر نمی‌شود. افرادی که شیفت شب کار می‌کنند یا ناچار به تردد شبانه برای حضور در محل کار هستند، برای جلوگیری از جریمه باید پلاک‌های خودروی ایشان توسط کارفرمایان به فرمانداری‌ها یا پلیس راه در هر استان اعلام شود.

مترو

از روز شنبه اول آذر ماه، پایان کار مترو ساعت ۲۲ خواهد بود.

تردد بین ‌شهری

خودروهای دارای پلاک بومی حق خروج از شهر خود و ورود به سایر شهرها را ندارند. طبق اعلام پلیس راهور این محدودیت برای مراکز استان‌ها از ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه ۲۸ آبان آغاز خواهد شد.

تردد بین تهران و کرج

تردد بین تهران و کرج آزاد است و شامل محدودیت تردد بین شهری نمی‌شود.

جریمه تردد برون‌شهری

در صورت عدم رعایت خودروها در خروج از شهر‌های قرمز و تردد در جاده‌های فرعی و ثبت خودروها در جاده‌های بین شهری، مبلغ یک میلیون تومان و در صورت خروج از شهر‌های نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری

هر شخصی که تست کرونای مثبت داشته باشد، تا ۱۴ روز نباید با سیستم حمل و نقل عمومی (اتوبوس، قطار، هواپیما) مسافرت کند. 

سفرهای هوایی داخلی به ارائهٔ نتیجه منفی تست کرونا مشروط نشده است و طبق توضیح وزارت بهداشت، لازم نیست پیش از سفرهای داخلی تست PCR انجام شود. اما از ورود مبتلایان به کرونا به داخل هواپیما، قطار و اتوبوس جلوگیری می‌شود و خدمات تور و سفر به ایشان نباید فروخته شود. 

هنوز پروتکلی برای سفرهای اتوبوسی وضع نشده است.

در پروازهای خارجی (ورودی و خروجی) داشتن تست منفی کرونا الزامی بوده و به همهٔ خطوط هوایی اعلام شده است.

 

جدول رده‌های گروه‌های شغلی 

گروه شغلی ۱
مشاغل حیاتی و ضروری مرتبط با زندگی روزمره مردم نظیر مراکز امدادی و درمانی، اورژانس‌ها، مراکز امنیتی، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها و مراکز تأمین ارزاق و مایحتاج عمومی، نانوایی‌ها و داروخانه‌ها

 

گروه شغلی ۲
مراکز خرید، پاساژها، مال‌های فروش غیرمواد غذایی، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی‌فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی‌فروشی‌‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی‌ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب‌بازی‌فروشی‌‌ها، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی پوشاک، پارچه‌فروشی‌ها، پرده‌سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم‌التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگا‌ه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل.

 

گروه شغلی ۳
مدارس،  دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل‌و‌نقل عمومی درون شهری

 

گروه شغلی ۴
همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها