تعداد بازدید: ۳۹۹۷
کد خبر: ۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳ - 2016 07 May
مهدی تاج از نایب رئیس بودن تا رئیس شدن؛ ائتلاف اجباری یا اختیاری؟
امروز بالاخره انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شد.

به گزارش وب سایت نود، امروز صبح مجمع ۷۴ نفره فدراسیون فوتبال رئیس جدید فدراسیون فوتبال را انتخاب کرد.

 انتخابات فدراسیون فوتبال سه کاندیدا داشت و اتفاقاً درباره هر سه در روزهای اخیر و شاید از ماه‌های گذشته در سایت نود، مطالب زیادی را نوشتیم و البته تحلیلهای زیادی ارائه کردیم.

درنهایت این مهدی تاج بود که رئیس فدراسیون فوتبال شد و البته آنهایی که امروز در مجمع حضور داشتند از یک نکته جالب می گفتند.

اینکه در تمام طول رای گیری، مهدی تاج و شهاب الدین عزیزی خادم کنار هم نشسته بودند و مرتب با هم حرف می زدند.

صبح امروز مشخص شد که مهدی تاج و شهاب الدین عزیزی خادم با هم ائتلاف کرده اند. اینکه این ائتلاف اجباری بوده یا اختیاری جای بررسی بیشتری دارد اما تا روز جمعه، یعنی یک روز قبل از برگزاری انتخابات مشخص نبود که قرار است آرا به سبد کدام کاندیدا ریخته شود.

اما چیزی که در روزهای گذشته به آن اشاره کرده بودیم و یک گمانه‌زنی بود، در نهایت ‌درست درآمد؛ اینکه کاندیدای رد صلاحیت‌شده یعنی عزیزی خادم سرنوشت انتخابات را تعیین کرد.

او با علی کفاشیان وارد بازی شطرنج شد و البته علی کفاشیان همزمان هم با عزیزی خادم و هم با وزارت ورزش وارد این شطرنج شده بود.

اما قبل از آن که وارد واکاوی این شطرنج بین وزارت ورزش و جوانان و علی کفاشیان شویم و به نقش علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال اشاره کنیم، بهتر است به قبل از زمان ثبت‌نام‌ها و تایید صلاحیت بازگردیم، جایی که یک کاندیدا به نام شهاب‌الدین عزیزی‌خادم که جوان‌ترین عضو هیات‌رئیسه بود وارد کار شد و در ۶ ماه مانده به انتخابات، با یک کار ستادی توانسته بود نزدیک به ۴۰ امضا و تاییدیه برای حضور در انتخابات جمع کند و به همین دلیل همه او را کاندیدای پرشانس انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال می‌دانستند.

کار به جایی رسیده بود که عزیزالله محمدی و مصطفی آجرلو و حتی مهدی تاج هم برای گرفتن امضا به مشکل برخورده بودند.

هر کاندیدای ریاست باید ۱۰ امضا جمع می‌کرد، اما سه کاندیدای دیگر نمی‌توانستند امضاهایشان را تکمیل کنند. درنهایت با تماس علی کفاشیان با شهاب‌الدین عزیزی‌خادم امضاهای کاندیداها برای ثبت‌نام جور شد.

کاندیدای پرشانس البته می‌توانست به حرف کفاشیان گوش نکند اما این کار را نکرد و به هر سه کاندیدا امضا داد و خودش با حدود ۳۰ امضا وارد جریان انتخابات شد و در نهایت توسط دبیرکل فدراسیون فوتبال که منتسب به وزیر ورزش و جوانان بود رد صلاحیت شد.

شطرنج کفاشیان با عزیزی خادم و وزیر

علی کفاشیان که به قول معروف به دنبال مدل پوتین- مدودوف بود، ‌وارد شطرنج با دو نفر می‌شود؛ هم با محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و هم با شهاب‌الدین عزیزی‌خادم.

همانطور که گفتیم این شطرنج به آنجا می‌رسد که علیرضا اسدی، ‌دبیرکل منتسب به وزارت ورزش و کسی که با توصیه وزارت ورزش به جای دبیرکل قبلی فدراسیون نشسته بود، صلاحیت عزیزی‌خادم را برای احراز پست ریاست رد می‌کند.

این اتفاق را کفاشیان یک پیروزی برای خودش تلقی می‌کند. درواقع عزیزی‌خادم در هیات‌رئیسه چهار سال منتقد تند و تیز کفاشیان و عامل حذف مهدی محمدنبی، دبیرکل و سیدهادی آیت‌اللهی، نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال بود و به این ترتیب کفاشیان فکر می‌کند که از او انتقام گرفته است، اما غافل از اینکه شطرنج هنوز ادامه دارد.

کفاشیان به خیال اینکه خودش پشت تاج  یا آجرلو قرار می‌گیرد، بازی را تمام‌شده می‌داند، اما سازمان برای عزیزی‌خادم حرکت جدیدی در صفحه شطرنج کفاشیان و عزیزی‌خادم رو می‌کند؛ حرکتی که البته ۵۰ درصد به نفع کفاشیان و ۵۰ درصد به ضررش است.

حدود ۳۰ عضو مجمع اعلام می‌کنند یا در مجمع رای سفید می‌دهند یا اینکه در جلسه شرکت نمی‌کنند تا آن را از رسمیت بیندازند. رای سفید دادن آنها به منزله این بود که رئیس فدراسیون فوتبال باید با دوسوم آرا انتخاب شود و این اتفاق در صورت تحریم آنها نمی‌افتد و در حضور وزیر در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال، رئیس انتخاب نمی‌شد و ریاست علی کفاشیان دست‌کم پنج‌ماه تمدید می‌شد. این وضعیت وزیر را در موقعیت آچمز قرار داده بود.

شطرنج ادامه داشت

قبل از انتخابات مهدی تاج و مصطفی آجرلو به عزیزی‌خادم پیشنهاد داده‌ بودند در صورت انتخاب‌شان، او دبیرکل فدراسیون فوتبال شود.

آنها با این کار به دنبال سازمان رای عزیزی‌خادم بودند. عزیزمحمدی چهارشنبه هفته گذشته جلسه‌ای با عزیزی‌خادم داشت که ظاهرا بی‌نتیجه بوده و البته آجرلو و تاج هم پنجشنبه و جمعه هفته گذشته با عزیزی‌خادم جلساتی داشتند.

علی کفاشیان که این حرکت را پیش‌بینی نکرده بود، منتظر صبح روز انتخابات ماند و البته همچنان از اسدی حمایت کرد و صبح امروز گفت که اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال می ماند.

کفاشیان فکرش را نمی کرد که عزیزی خادم بتواند چنین سازمان رای داشته باشد. کفاشیان فکرش را نمی‌کرد که اگر نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال هم شود، منتقد شماره یکش به دبیرکلی نزدیک شود.

۵ عضو ستاد انتخاباتی عزیزی خادم در هیات رئیسه جدید

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال شد اما او هوشمندی و سیاست به خرج داد و با عزیزی خادم ائتلاف کرد.

برخی می گویند که این ائتلاف ساعت ۹ صبح امروز اتفاق افتاد. شهاب الدین عزیزی خادم که حدود ۳۵ رای داشت، در جلسه آخر مذاکره با تاج، با او ائتلاف کرد.ائتلافی که البته برای تاج اجباری اما با عزیزی خادم اختیاری به نظر می آمد.

آنطور که شنیده شده البته اول قرار بود که ائتلاف به علی کفاشیان برای نایب رئیسی اول رای ندهند، اما چون کفاشیان فقط در صورتی عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا می ماند که رئیس یا نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال باشد،‌ ائتلاف تاج و عزیزی خادم به وی رای داد اما به محمود اسلامیان رای نداد. 

نکته دیگر این است که ۵ عضو کابینه عزیزی خادم در انتخابات هیات رئیسه رای آوردند. در واقع حیدر بهاروند، هدایت الله ممبینی، فریدون اصفهانیان، محمود شیعی و عبدالکریم طالقانی از کسانی بودند که با عزیزی خادم همراه شده بودند و در واقع جزو ستاد انتخاباتی اش بودند.

تازه اگر قنبرزاده برای سازمان لیگ معرفی شود که البته عضو نهم هیات رئیسه هم هست از کمپین انتخاباتی عزیزی خادم باشد،‌ آن وقت اعضای نزدیک به عزیزی خادم به شش نفر می رسند و در هیات رئیسه تصمیم نهایی را می گیرند در حالیکه خود عزیزی خادم در انتخابات حضور نداشت.

همانطور که همه دیدند در تمام طول جلسه هم مهدی تاج کنار عزیزی خادم بود و به همین دلیل اینکه دیروز گفته شد جدی ترین گزینه هیات رئیسه عزیزی خادم باشد، بی دلیل نیست.

مهدی تاج در حالی این ائتلاف را انجام داد که مصطفی آجرلو هم به همین سمت و سو رفته بود و می خواست با عزیزی خادم ائتلاف کند، اما عزیزی خادم در نهایت با تاج ائتلاف کرد.

برای عزیزی خادم این ائتلاف اختیاری بود، او می توانست با عزیزمحمدی و حتی با آجرلو هم ائتلاف کند، اما این احتمال وجود داشت که عزیزمحمدی و آجرلو دو سوم آرا را کسب نکنند.

اما تاج به صورت اجباری ائتلاف کرد چون اگر این کار را نمی کرد و آرای عزیزی خادم به آرای خودش اضافه نمی شد، و دوم سوم آرا را رد نمی کرد و آن وقت ممکن بود رئیس نشود.

عزیز محمدی هم از نظر عزیزی خادم، نمی توانست گزینه خوبی برای ائتلاف باشد، چرا دبیرکلش اسدی بود. کسی که عزیزی خادم را رد کرده بود. آجرلو هم آرای قابل توجهی نداشت و حتی کفاشیان هم از آجرلو حمایت نکرد و خود کفاشیان هم از تاج حمایت کرد.

سازمان رای کاندیدای رد شده، در واقع تعیین کننده انتخابات بود، او حتی ماندن کفاشیان در کرسی بین المللی را تضمین کرد،‌چرا که سازمان رای او با کفاشیان و اسلامیان زاویه داشتند و به همین دلیل بود که به اسلامیان رای ندادند.

در هر حال انتخابات به پایان رسید و حالا این علی کفاشیان است که دیگر رئیس نیست و حالا نایب رئیس است. خودش دیروز به شوخی به خبرنگاران گفت مهدی تاج سالها نایب رئیس اول من بود و حالا من نایب رئیس اول او شده ام و به اتاقی می روم که او آنجا بود.

فوتبال ایران دیروز رئیس جدیدش را شناخت و باید دید که تاج چهارسال آ‌ینده را چطور مدیریت خواهد کرد و البته بسیاری دیروز می گفتند عزیزی خادم با ائتلافی که کرد جلوی تعویق چند ماهه انتخابات را هم گرفت و نگذاشت کفاشیان چندماه دیگر رئیس بماند و ثبت نام های انتخابات لغو شود و دوباره فرصتی برای ثبت نام کاندیداها پیش بیاید.

باید دید در روزهای آینده چه اتفاق هایی می افتد و چه کسی برای سازمان لیگ و دبیرکلی فدراسیون فوتبال معرفی می شود. حالا مهدی تاج که روزگاری مدیرمسئول روزنامه جهان فوتبال بود و چهار سال نایب رئیس اول و نزدیک به سه سال و نیم نایب رئیس دوم، رئیس فدراسیون فوتبال شده است. او با ائتلاف اجباری رئیس فدراسیون فوتبال شد و سکان کشتی فوتبال در چهارسال آینده در دستان او خواهد بود. فوتبالی که ۴ سال پرماجرا را پیش رو خواهد داشت.

برچسب ها: مهدی تاج ، فوتبال
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها