تعداد بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۱۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲ - 2023 22 July
بر پایه تفاهم‌نامه شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی فارس برای بافت ناکارآمد شهر نی‌ریز، همه معابر شهرک شهید رجایی و شهرک امیرکبیر (جمال‌آباد) در سال جاری آسفالت می‌شود.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

تفاهم  15 میلیاردی برای آسفالت 10 هکتار از شهر

به گفته شهردار نی‌ریز، با انعقاد این تفاهم‌نامه، معابر خاکی شهرک شهیدان رجایی و باهنر و شهرک امیرکبیر (جمال‌آباد) به مساحتی نزدیک به ۱۰۰ هزار متر مربع آسفالت خواهد شد. ارزش ریالی این پروژه نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان است و از هفته آینده آغاز خواهد شد.

حامد فرغت گفت: «شهر نی‌ریز با مساحت طرح تفصیلی حدود ۱۲۰۰ هکتار، تاکنون دارای نزدیک به ۹۰ هکتار بافت فرسوده مصوب بوده است. اما چند منطقه در سطح شهر نی‌ریز بود که نمی‌توانستیم آن‌ها را در بافت فرسوده به حساب بیاوریم؛ در صورتی که شاخص‌های عقب‌ماندگی به لحاظ توسعه میانگین شهر را داشتند.

این مناطق در مقایسه با بقیه بافت‌ها و کالبد شهر به لحاظ توسعه‌یافتگی از نرخ متوسط شهر پایین‌تر بودند، معابرشان خاکی بود، خدمات نداشتند، مشکلات روبنایی داشتند و مدرسه و مسجد و ... نداشتند.

اراضی این مناطق یعنی جمال‌آباد و مسکن مهر و فاز یک شهرک شهیدان رجایی و باهنر (منطقه موسوم به کمرآویز) که کانون معابر خاکی ما بودند، عمدتاً در سال‌های گذشته توسط اداره کل راه و شهرسازی استان واگذار و تفکیک شده بود.»

وی افزود: «با توجه به این که این مناطق باید از دولت و شهرداری خدمات زیربنایی و روبنایی می‌گرفتند، ما از حدود یک و نیم سال پیش تلاش کردیم تا با همکاری اداره کل راه و شهرسازی، این دو منطقه را به عنوان بافت ناکارآمد شهر نی‌ریز به تصویب کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی معماری و شهرسازی برسانیم.»

شهردار نی‌ریز با بیان این که با این اقدام، مناطق یادشده بسته‌های تشویقی در ساخت و ساز‌ها خواهند داشت، گفت: «دولت و شهرداری نیز برای توسعه معابر و افزایش سرانه خدماتی آن‌ها توجه ویژه دارد.

ما توانستیم این را در مهر ماه سال گذشته در کمیته فنی و در بهمن ماه سال گذشته در کمیسیون ماده ۵ به تصویب برسانیم.

از بهمن ماه تا الان هم پیگیر بودیم که بتوانیم از سهمیه بازآفرینی که یکی از همان بسته‌های تشویقی است استفاده کنیم و توانستیم با همکاری مدیر کل راه و شهرسازی، فرماندار و رئیس هیئات مذهبی شهرستان، طی تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل راه و شهرسازی، ۵۰۰ تن قیر بابت آسفالت معابر این دو منطقه که از چند سال پیش شهرداری بحث زیرسازی آن‌ها را شروع کرده بود دریافت کنیم.»

او با بیان این که ارزش ریالی این پروژه معادل ۱۵ میلیارد تومان است، گفت: «زیرسازی، لبه‌گذاری، جدول‌گذاری، پخت و پخش و آسفالت توسط شهرداری نی‌ریز انجام می‌شود.

 

تفاهم  15 میلیاردی برای آسفالت 10 هکتار از شهر

امیدواریم امسال تحول بزرگی در حوزه آسفالت این معابر اتفاق بیفتد و شاید تا پایان سال، ما در این دو منطقه دیگر معبر خاکی نداشته باشیم. بارگیری قیر مورد نیاز اجرای پروژه انجام شده و طی چند روز گذشته در مخزن ذخیره قیر شهرداری نی‌ریز تخلیه شده است، تولید بیس و سایر مصالح شکسته نیز در کارگاه سنگ شکن شهرداری در حال انجام است و طی هفته آینده عملیات اجرایی آسفالت این محلات به همت واحد عمران شهرداری نی‌ریز آغاز می‌شود.»

فرغت عنوان داشت: «حتی رایزنی کرده‌ایم که بتوانیم روکش آسفالت معابر بافت فرسوده شهر نی‌ریز را که عمدتاً در محلات شادخانه، سادات، کیان، محله قدیم آباد‌زردشت و کوی امام مهدی و اراضی پشت مخابرات قدیم تا مدرسه مصطفی خمینی است و جزو بافت فرسوده مصوب شهر است، انجام دهیم. این هم پروژه بزرگی است که فکر می‌کنم بتوانیم آن را در ۶ ماهه دوم سال جاری اجرا کنیم.»

تفاهم  15 میلیاردی برای آسفالت 10 هکتار از شهر

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها