تعداد بازدید: ۹۶
کد خبر: ۱۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۳ - 2023 26 February
دانستنیهای خودرو
بخش دوم و پایانی
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

در شماره پیش خواندیم که چک لیست سلامت فنی خودرو و بررسی آن در بسیاری مواقع کاربرد دارد. برای بررسی سلامت خودرو، چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم؟ برخی از موارد را خواندید و اینک ادامه نوشتار ...
*****
موتور یا پیشرانه
موتور هسته اصلی خودرو است و خرابی آن بیشترین میزان هزینه را خواهد داشت. از طرفی بیشترین دردسر نیز مربوط به خرابی موتور است. چرا که نقص در بسیاری از قطعات را می‌توان به نحوی پوشش داد، اما نقص موتور، آن را از کار می‌اندازد. یکی از راه‌های بررسی عملکرد موتور، خروج دود آبی از اگزوز ماشین است. معمولاً خودروهایی که موتور آنها دارای ایراد است، به هنگام استارت خوردن دود آبی از اگزوز خارج می‌کنند.  برای بررسی بهتر موتور می‌توان در هنگام روشن بودن، کاپوت را بالا زد. مشاهده دود نشان دهنده نقص فنی است که می‌تواند از عملکرد نادرست سیلندرهای خودرو یا رینگ‌های پیستون باشد.

از دیگر موارد مهم در خرابی موتور می‌توان به عدم کمپرس موتور، خرابی واشر سرسیلندر و واشر درِ سوپاپ اشاره کرد. همچنین در بسیاری از اوقات وجود صدای غیرطبیعی موتور نشان‌دهنده نقص فنی آن خواهد بود.

بنابراین می‌توان با گوش دادن با دقت به صدای موتور و مقایسه آن با حالت قبل یا با خودروهای مشابه، به این نقص پی برد. 

بررسی سیستم خنک‌کنندگی خودرو و اطمینان از کارکرد مناسب آن به همراه بازدید رادیاتور و بررسی نشتی آب از آن می‌تواند جزء موارد بررسی فنی موتور خودرو باشد. به طور کلی سیستم موتور خودرو چه در هنگام خرید و چه در مواقع استفاده شخصی از خودرو باید به دقت بررسی شود. چرا که هر گونه ایراد در این بخش می‌تواند بخشی از خودرو را دچار نقص فنی کند.

روغن موتور برای خودرو کارایی زیادی دارد و هر چند وقت یک بار باید تعویض شود. عدم تعویض به موقع آن به مرور زمان باعث خرابی موتور و ایجاد مشکلات اساسی برای خودرو می‌شود.  برای اطمینان از سالم بودن خودرو و خصوصاً موتور آن می‌توان در محفظه روغن را برداشت و چنانچه دود مشاهده شد، دانست که موتور خودرو دارای ایراد است. روغن موتور در حالت طبیعی رنگی عسلی دارد. چنانچه رنگ روغن موتور سیاه باشد و همچنین بوی سوختگی بدهد، نشان از آن دارد که مالک نتوانسته به خوبی از خودرو خود نگهداری کند. در نتیجه ممکن است مشکلات دیگری نیز داشته باشد.

 گاهی مواقع نیز ممکن است در داخل روغن موتور آب وجود داشته باشد که باعث می‌شود روغن به رنگ خاکستری یا شیری رنگ دربیاید. در این حالت به احتمال زیاد واشر سرسیلندر خودرو دچار مشکل شده است.

چرا که خرابی در این قطعه باعث چنین اتفاقی برای رنگ روغن می‌شود. تمامی این موارد می‌تواند نشان از ناسالم بودن موتور خودرو باشد و باید به آنها دقت کرد. روغن موتور هر چند که به ظاهر ممکن است تأثیر چندانی نداشته باشد، اما از آنجا که اکثر مالکان از تعویض به موقع آن خودداری می‌کنند، در نتیجه باعث ایجاد مشکلات دیگری خصوصاً در ناحیه موتور خواهد شد.

سیستم ترمز
سیستم ترمزگیری خودرو نقش اساسی در ایمنی سرنشینان خواهد داشت. بسیاری از تصادفات روزانه به علت عملکرد نادرست این قطعه است. چک کردن سیستم ترمز هر چند وقت یکبار می‌تواند از سوانح ناگوار جلوگیری کند. همچنین در خرید خودروهای دست دوم نیز یکی از مهم‌ترین مواردی که باید بررسی شود سیستم ترمز و عملکرد مناسب آن است. برای اطمینان از عملکرد مناسب سیستم ترمز می‌توان در مواقعی که خودرو خاموش است، آن را امتحان کرد.

در چنین مواقعی باید پدال ترمز کاملاً سفت و نباید نرم باشد. در عوض به هنگام روشن بودن خودرو، پدال ترمز باید نرم باشد. به گونه‌ای که به راحتی بتوان آن را فشار داد.

همچنین تغییر جهت خودرو در هنگام ترمز گرفتن در سرعت‌های زیاد غالباً نشان از سیستم نامناسب ترمز دارد. از طرفی اگر خودرو به هنگام ترمزگیری دچار لرزش شود، معمولاً ناشی از عملکرد نامناسب ترمز است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها