تعداد بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۱۶۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴ - 2023 25 February
باغداران انار و پسته
صادرات محصولات کشاورزی انار و پسته فقط با داشتن کد شناسه  QR Code «رمزینه ماتریسی» امکان‌پذیر است.
نویسنده : روابط‌عمومی مدیریت جهادکشاورزی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: از تاریخ دهم بهمن‌ماه سال جاری، صادرات محصولات کشاورزی انار و پسته، فقط با داشتن کد شناسه  QR Code امکان‌پذیر است. 

علیرضا بصیری تصریح کرد: ضروری است بهره‌برداران و باغداران نسبت به دریافت این شناسه از طریق سامانه سماک و سانکا اقدام کنند تا در زمان برداشت محصول با مشکل روبرو نشده و بتوانند کد دریافتی را روی محصول تولیدی درج نمایند.

وی تأکیدکرد: با توجه به اینکه مرحله داشت باغ‌ها و مصرف سموم و کود‌های شیمیایی حداقل از اواسط اسفند شروع می‌شود؛ بنابراین آخرین مهلت ثبت‌نام برای محصولات باغی (پسته، انار کیوی، انگور سیب، درختی، خرما و مرکبات) که در سامانه بارگذاری شده، پانزدهم اسفند امسال تعیین شده است و تا این موقع باید قرارداد متقاضی و مسئول فنی منعقد و در سامانه بارگذاری شده باشد و بعد از این تاریخ، ثبت‌نام در سامانه سماک برای این محصولات در سال زراعی جاری امکان پذیر نخواهد بود.

این مقام مسئول اظهار کرد: با توجه به اینکه کاهش و پیشگیری از مخاطرات و آلودگی‌های تهدیدکننده سلامت در زنجیره تولید محصولات کشاورزی با منشاء گیاهی و در نتیجه ارتقاء شاخص‌های سلامت با شناسه‌دار کردن این محصولات محقق می‌شود؛ در این فرآیند مزارع و باغ‌ها از زمان کاشت و رشد زایشی تا زمان برداشت و عرضه به بازار، زیر نظر نظارت‌های فنی گیاه‌پزشکی قرار می‌گیرند.

بصیری با بیان اینکه تمامی عملیات مبارزه با عوامل خسارت‌زای گیاهی همچون آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مراکز تولید مطابق دستورالعمل‌های فنی با نظارت کارشناسان مربوطه انجام و در پایان منجر به دریافت شناسنامه QR Code می‌شود؛ اضافه کرد: با این کد، محصولات تولیدی قابل رصد و پایش هستند.

او بیان کرد: باغداران برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به کلینیک گیاه‌پزشکی زرین‌برگ مراجعه نمایند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز یادآور شد: QR CODE یک عبارت رمزی ماتریسی شکل یا بارکد دوبُعدی است که دربردارنده‌ چیدمانی از چهارگوش‌ها‌ی سیاه بر روی زمینه‌ی سفید است که داده‌ی نهفته در آن می‌تواند نوشته، نشانی وب، شماره تلفن، یا داده‌ی دیگری باشد؛ این بارکد را می‌توان با پوینده‌ها‌ی QR  و تلفن‌های همراه دوربین‌دار هوشمند خواند.

رمزینه ماتریسی نداشته باشید قید صادرات را بزنید

عکس: سعیده صحراگرد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها