تعداد بازدید: ۳۳۸
کد خبر: ۱۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲ - 2023 12 February
پیش بیاید دعوا می‌کنید؟ این گزارش را حتماً بخوانید تا ضرر نکنید.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

اگر خیلی اهل دعوا هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً این گزارش را بخوانید.  

اگر مشتی که حواله صورت طرف مقابل می‌کنید دماغ او را بشکند، باید ۶۰ میلیون تومان دیه بدهید. اگر یکی از دندان‌های جلو بشکند، ۳۰ میلیون تومان و اگر یک دست یا پا بشکند، باید ۴۸ میلیون تومان ناقابل دیه به فردی که کتک خورده بپردازید.

بقیه رقم‌های دیه را در گزارش آورده‌ایم. مواردی نیز وجود دارد که رضایت شاکی هم کارساز نیست و دادگاه به هر حال حکم می‌دهد.

حواستان باشد در دعوا حتی فحش هم ندهید؛ چون آن هم عواقب سنگینی دارد.

دادستان شهرستان نی‌ریز در گفتگو با ما عنوان داشت: «این رقم‌ها برای شکستن استخوان جمجمه ۶۰ میلیون تومان است. حال اگر بدن کسی را زخم کنید، حتی اگر خونریزی نکند، باید ۳ میلیون تومان دیه بدهید و اگر زخم خونریزی کند، دیه‌اش ۱۲ میلیون تومان است. این رقم‌ها برای وقتی است که یک عضو بدن به طور کامل آسیب ببیند. اما اگر بخشی از یک عضو مجروح شود، دادگاه با توجه به میزان آسیب، دیه را مشخص می‌کند. مواردی هم وجود دارد که حتی رضایت شاکی کارساز نیست.»

اکبر شهسوار افزود: «در ماده ۶۱۴ قانون تعزیرات دقیقاً به این مسئله اشاره شده که کسی که عمداً جراحتی به دیگری وارد می‌کند و این جراحت منجر به یک سری آثار و صدمات مثل نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی شود یا یک مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس پنجگانه را در پی داشته باشد، در این موارد چنانچه اقدام به اخلال در نظم جامعه شده باشد، این فرد به پرداخت دیه و حبس درجه ششم محکوم می‌شود.» 

وی اظهار داشت: «همه این‌ها برای کتک زدن بود؛ اما مسئله فقط حواله کردن مشت نیست. برای یک فحش یا توهین باید بین ۶ تا ۲۴ میلیون تومان جریمه بدهید. اگر فحشی بدهید که در اصطلاح عامیانه به آن ناموسی می‌گویند، وضع بدتر است و حد دارد؛ یعنی حکم حتماً قابلیت اجرا دارد. نگران اثبات فحش و توهین در دادگاه هم نباشید؛ قاضی کارش را خوب بلد است.»

وی گفت: «اگر مثلاً فردی به دیگری یک تو سری ساده زده باشد، بدون این که هیچ گونه لفظی به کار برده باشد، این در قانون مجازات اسلامی توهین شناسایی شده و در ماده ۵۶۷ قانون مجازات اسلامی سال ۹۲ آمده که ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس یا ۱۱ تا ۳۳ ضربه شلاق دارد.»

دادستان نی‌ریز افزود: «با همه این احوال اگر کسی به شما به طور فیزیکی حمله کرد و در جواب حمله او از خود دفاع کردید و آسیبی به او وارد شد، دفاع مشروع به حساب می‌آید و شما جرمی مرتکب نشده‌اید. اما وضع در برابر فحش دادن فرق می‌کند؛ یعنی اگر کسی به شما فحش داد یا توهین کرد و به او با فحش جواب دادید، همان ۶ تا ۲۴ میلیون تومان جزای نقدی دارد.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها