تعداد بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۱۵۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳ - 2022 03 December

نویسنده: هاجر سجاد
انتشارات: کلید آموزش / 213 صفحه

یکی از مواردی که باید در کنار توجه به سلامتی کودک به آن توجه شود، آموزش خودمراقبتی و تربیت صحیح جنسی اوست. ذهن کنجکاو کودک، هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و مدام تمایل دارد چیزهای جدید کشف کند. اما به منظور تضمین سلامت روحی فرزند، آشنایی با این مسائل باید در بستر درستی انجام پذیرد. محافظت از فرزند به معنی این نیست که پدر و مادر باید همیشه در کنار او باشد و اصولاً چنین امری امکان‌پذیر نبوده و استقلال روحی کودک را خدشه‌دار می‌کند. اما چطور می‌توانیم فرزندانمان را با خاطری آسوده در موقعیت‌های مختلف تنها بگذاریم؟ پاسخ این سؤال را در کتاب «فوت و فن‌های تربیت جنسی کودک و نوجوان» بیابید.

«هاجر سجاد» روانشناس تربیتی، با تحقیق و مطالعه در این حیطه‌ی حساس و در نظر گرفتن چهارچوب‌های اجتماعی زندگی ایرانی و همچنین تجربیات خود به عنوان یک مادر، کتابی را پیش روی خوانندگان گذاشته که از هر نظر می‌توانند به آن اتکا کنند. در «فوت و فن‌های تربیت جنسی کودک و نوجوان» مفاهیمی همچون دفاع در برابر سوءاستفاده‌ها، آموزش مفهوم آشنا و غریبه، تربیت جنسی در موقعیت‌های مکانی و زمانیِ متنوع نظیر دستشویی، حمام، وقت خواب، هنگام تعویض البسه و ...، پاسخ به سؤالات رایج کودکان درباره‌ی ازدواج و نحوه‌ی به دنیا آمدن، بلوغ و تغییرات فیزیکی و روحی وابسته به آن، تولیدمثل و باورهای نادرست جنسی به خواننده ارائه می‌شود. همچنین ترانه‌های کودکانه‌ای نیز در نظر گرفته شده تا مفاهیم آموخته شده بهتر در ذهن کودک بنشیند.

متن زیر برگرفته از این کتاب است:
وقتی کودک درباره‌ی مسائل جنسی و جنسیتی می‌پرسد، پدر و مادر معمولاً دست و پایشان را گم می‌کنند. مطمئن باشید منظور کودک روابط جنسی زن و مرد و آمیزش نیست! او فقط هرچیزی را که به ذهنش می‌رسد مطرح می‌کند. کودک دیر یا زود متوجه بی‌میلی شما به پاسخ‌گویی و اضطراب و نگرانی‌تان می‌شود و کم‌کم می‌فهمد که شما قادر نیستید به سؤالاتش پاسخ دهید. در نتیجه به دنبال منابع دیگری برای پاسخ سؤالاتش می‌گردد. این منابع یا همسالانش هستند یا هر منبع آگاه دیگری که پاسخ سؤالاتش را بداند! پدر و مادر آگاه بهترین کسانی هستند که از عهده‌ی این وظیفه مهم برمی‌آیند. زیرا آن‌ها عقاید و ارزش های خانوادگی را می‌سنجند و گام به گام، خلاصه و در چارچوب مناسب و هنجارهای خانوادگی، به دور از افراط و تفریط و متناسب با سن کودک آموزش می‌دهند. برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرزندانشان را از مسائلی که سبب حساسیت و کنجکاوی می‌شود دور نگه دارند! این کار با توجه به وجود تلویزیون، اینترنت، ماهواره و ورود به مدرسه و جامعه بسیار سخت است. دور نگه داشتن کودک تا وقتی که او به مهد کودک و مدرسه نرفته راحت به نظر می‌رسد؛ اما با ورود کودک به اجتماع و مدرسه در مقابل حجم زیادی از اطلاعات و سؤالات قرار می‌گیرد و چون تا به حال با پدر و مادر و خانواده‌اش در این زمینه گفتگویی نداشته، گمان می‌کند که آن‌ها نمی‌دانند یا نمی‌توانند به سؤالاتش پاسخ دهند. در نتیجه دست به دامان دوستان و همسالان و رفقای جدیدش می‌شود...

فوت و فن‌های تربیت جنسی فرزندان

 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها