تعداد بازدید: ۹۶
کد خبر: ۱۵۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۳ - 2022 27 November
این روزها با بروز همه‌گیری آنفلوآنزا در سراسر دنیا و از جمله کشور ما، بحث درباره آن همه جا داغ است؛ خصوصاً در مراجعات به پزشک کودکان. هر روز چندین بیمار آنفلوآنزا با مادر و‌ پدرهای نگران به من مراجعه می‌کنند. خوب است واقعیاتی را درباره آنفلوآنزا مرور کنیم تا بدانیم باید از آنفلوآنزا بترسیم یا نترسیم؟

آنفلوآنزا بیماری ویروسی‌ای است که در فصل سرد سال در بین ماه‌های مهر تا آبان در سراسر دنیا آغاز می‌شود و در نیمه‌های آذر تا نیمه دی ماه به اوج همه‌گیری خود در سراسر دنیا می‌رسد. همه‌گیری این بیماری تا پایان فروردین ماه کم‌کم فروکش می‌کند و در نیمه اردیبهشت به پایان می‌رسد.

علائم بیماری با تب شدید و ناگهانی شروع می‌شود، سپس بی حالی، بدن درد، خستگی مفرط، بی اشتهایی، سردرد، شکم درد، گلودرد و سرفه به تدریج طی روزهای سوم تا پنجم آغاز می‌شود. با فروکش کردن تب طی سه تا پنج روز اول، سایر علائم ادامه می‌یابند و بیماری طی هفت تا چهارده روز از بدن خارج می‌شود.

چرا باید از آنفلوآنزا بترسیم؟
بیماری آنفلوآنزا همه ساله در سراسر جهان شایع می‌شود و میلیونها نفر را مبتلا می‌کند. از این میان، هزاران نفر بستری می‌شوند و متأسفانه تعدادی جان خود را از دست می‌دهند. از این رو اهمیت پیشگیری، تشخیص به موقع، تعیین نیاز به بستری و درمان کافی در حفظ جان بیماران بسیار مهم است. گروه آسیب‌پذیر در برابر آنفلوآنزا، کودکان زیر شش سال، افراد بالای ۶۵ سال، مادران باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای (قلبی و تنفسی و کلیوی و ...)، مبتلایان دیابت، کارکنان درمانی و مهدکودکها و مراکز نگهداری کودکان و سالمندان هستند که اکثر مرگ و میر در اثر آنفلوآنزا در این افراد رخ می‌دهد. این افراد بهتر است در آغاز فصل آنفلوآنزا (نیمه دوم شهریور)، با دریافت واکسن از بروز بیماری پیشگیری کنند تا تلفات و عوارض بیماری را که بیشتر در این گروه‌ها رخ می‌دهد، کمتر شاهد باشیم.

البته تا پایان فصل آنفلوآنزا و در صورت عدم ابتلا به بیماری، بهتر است در اسرع وقت برای این افراد واکسن تجویز گردد. واضح است کسانی که این گروه‌های در معرض خطر را در خانواده خود دارند، بهتر است واکسینه شوند تا امکان انتقال به این گروه پرخطر به حداقل برسد. 

چرا نباید از آنفلوآنزا بترسیم؟
آنفلوآنزا بیماری شایعی در میان بیماریهای ویروسی است. بروز همه‌گیری آنفلوآنزا در جهان و همچنین کشور ما اتفاق جدیدی نیست. 

مردم باید با اطلاع به موقع از روش مناسب پیشگیری (واکسیناسیون آنفلوآنزا) و سپس در صورت بروز علائم، با مراجعه به موقع و درمان صحیح، از بروز عوارض در بیماران خود بکاهند. عمده درمان بیماران به صورت سرپایی و در منزل امکان‌پذیر است و با مصرف کافی مایعات و داروهای تب‌بر و استراحت، بیماری ویروسی دوره خود را طی می‌کند و از بدن خارج می‌شود. توجه به عدم مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیکها (چرک‌خشک‌کن‌ها) نکته مهم دیگری است که نباید از خاطر ببریم. چرا که در صورت مصرف آنتی‌بیوتیک در طی دوره بیماری ویروسی، طول دوره بیماری افزایش می‌یابد. همچنین مصرف کورتون‌ها در این بیماری نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه می‌تواند سیر بیماری را وخیمتر کند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها