تعداد بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۱۴۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹ - 2022 29 October
تولید 60 هزار تن از 3 هزار هکتار باغ
سالانه حدود ۶۰ هزار تن انار از سطح ۳۰۰۰ هکتار باغ‌های این شهرستان برداشت می‌شود که از این نظر نی‌ریز مقام اول سطح و تولید را در استان فارس داراست.
نویسنده : روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی گفت: متوسط عملکرد در باغ‌های این شهرستان ۲۰ تن در هر هکتار و بالاترین عملکرد بیش از ۱۵۰ تن در هکتار بوده است به طوری که در سالیان متمادی باغدار نمونه استانی یا کشوری از این شهرستان انتخاب شده است.

علیرضا بصیری اظهار کرد: به دلیل تنوع ارقام، برداشت انار در این شهرستان در ارقام زودرس مانند انواع انار شیرین و فاروق تا اواخر شهریورماه و در مورد ارقام دیررسی مانند رباب تا اواخر آبان‌ماه ادامه دارد.

به‌گفته وی؛ عمده‌ترین رقم انار تولیدی نی‌ریز رباب است که به‌دلیل رنگ پوست و آریل، درصد فیبر، طعم میوه و ضخامت پوست، بسیار بازارپسند بوده و شهرت جهانی دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: انار نی‌ریز علاوه بر مصارف داخلی به کشور‌های آسیای میانه، حوزه خلیج فارس، کره‌جنوبی، روسیه، و برخی کشور‌های اروپایی صادر می‌شود که زمینه ایجاد ۳۰۰۰ فرصت شغلی موقت را فراهم کرده است و تاکنون ۱۰۰۰ تن انار برای صادرات بارگیری شده است که پیش‌بینی می‌شود به ۲۰۰۰ تن نیز برسد.

بصیری با بیان اینکه در بخش صنایع تبدیلی با توجه به پتانسیل بالای شهرستان، کارخانه‌های صنعتی فرآوری انار نی‌ریز مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: از جمله تولیدات آن‌ها آب انار، رب، سس، شربت، مارمالاد، ژله، بستنی، ترشی، سرکه و لواشک انار می‌باشد که با استقبال خوب و ارزآوری برای کشور همراه بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز ادامه داد: در چند سال اخیر، تولید محصولات سالم و گواهی‌شده در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است به طوری که در سنوات گذشته اولین گواهی ارگانیک محصول انار فارس در نی‌ریز و زیر نظر مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران «NACI» صادر شد که بر اساس آن، انطباق مدیریت فرایند تولید تا عرضه محصول شامل تولید، فرآوری، بازرسی و صدور گواهی، برچسب‌گذاری و بازاررسانی مواد غذایی ارگانیک، مورد تأیید است.

وی در پایان تأکید کرد: کمبود آب با توجه به خشکسالی‌های اخیر، وجود آفات و امراض به‌خصوص کرم گلوگاه انار و عدم پوشش بیمه‌ای آن، کمبود صنایع تبدیلی و سردخانه و عدم استقبال مناسب بهره‌برداران از تشکل‌های صنفی از عمده مشکلات انارکاران این شهرستان است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها