تعداد بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۱۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴ - 2022 02 July
دانستنیهای خودرو
بخش نخست
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفه‌ای شهید دکتر باهنر نی‌ریز

این نوشتار به دلایل مصرف بیش از حد نرمال سوخت در خودرو پرداخته است.

خرابی فیلترهای هوا و سنسورهای اکسیژن
تأثیر تمیزی فیلترهای هوای خودرو در مصرف سوخت مهم است. در صورت کثیفی یا رسوب گرفتکی فیلترها، هوای کمتر‌‌‌ی از طریق آنها وارد محفظه احتراق موتور شده و به دنبال آن موتور برای تأمین نیروی لازم جهت حرکت متحمل فشار بیشتری خواهد شد.

در کنار فیلترهای هوا، موتور خودرو دارای سنسورهای اکسیژنی است که مسئولیت اندازه‌گیری مخلوط سوخت و هوا درون محفظه‌ احتراق را به عهده دارند. پس با توجه به وظیفه‌‌ این قطعه، میزان سوخت مورد نیاز از طریق آن اطلاع داده می‌شود.

در صورتی که این سسنسورها به درستی کار نکنند ممکن است سیستم به طور خودکار بیشتر از میزان مورد نیاز موتور به آن سوخت برساند که علاوه بر بالابردن مصرف سوخت، در عملکرد موتور هم اختلال ایجاد می‌کند.

اشکال در فیلترهای هوا و سنسورهای اکسیژن می‌تواند تا ۲۰ درصد میزان مسافتی را که در زمان سالم بودن آنها طی می‌کنید کاهش دهد. بنابراین به یاد داشته باشید که فیلترهای هوا و سنسورهای اکسیژن را طبق زمان پیشنهادی کارخانه تعویض کنید.

تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها
این مشکلی است که شما به راحتی و با صرف هزینه‌ کم می‌توانید آن ‌را رفع کنید. نکته‌ قابل توجه این که حتماً فشار توصیه شده از طرف کارخانه را استفاده ‌کنید نه حداکثر میزان باد لاستیک که روی آن نوشته شده.

اشکال در انژکتورهای سوخت
از آنجا که انژکتوهای سوخت از اجزای حیاتی خودرو و مسئول پاشیدن سوخت درون موتور هستند، اگر اشکالی در نحوه‌ عملکرد آنها به وجود بیاید یعنی سوخت کمتر یا بیشتر برسانند یا حتی سوخت‌رسانی را به موقع انجام ندهند، کارایی موتور را کاهش می‌دهند و در مصرف سوخت خودرو تأثیر خواهند داشت.
ادامه دارد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها