تعداد بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۱۲۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۴ - 2022 09 April
نی‌ریز در سالی که گذشت...
همچون سالهای گذشته نیم نگاهی به وقایع رخ داده در نی‌ریز خواهیم داشت و در این شماره به 6 ماهه نخست اشاره می‌کنیم. 6 ماهی که با انتخابات آغاز و به پایان رسید.

انتخابات شوراها...
نی‌ریز در سال ۱۴۰۰ همانند دیگر شهرهای کشور با داستان انتخابات شورای شهر و روستا روزگارش را شروع نمود و با پایان ثبت‌نام از کاندیداها عملاً انتخابات مسیر جدی را خود آغاز نمود. 
در ادامه و پس از تأیید صلاحیت‌ها، ۳۷ نفر در گود رقابت ماندند و آمار نامزدهای شورای شهر نی‌ریز به ۱۸ کاندیدا رسید. در این دوره غالباً جوانان کاندیدا شده بودند؛ افرادی کمتر شناخته شده با شعار های فراوان...

در نهایت در روزی که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران شد؛ مجتبی افسر، محمد شاهسونی، سید محمدجواد قطبی، حمید پریش و سیدعلاءالدین فقیه به  شورای شهر نی‌ریز راه یافتند.


سپس در اَمرداد و در یک انتخابات داخلی سیدعلاءالدین فقیه به عنوان رئیس شورای شهر و حامد فرغت به عنوان شهردار نی ریز برگزیده شدند.

بودجه 50 میلیاردی
شهردار نی‌ریز در خبری عنوان نمود که بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۵۱ درصدی، ۵۰ میلیارد تومان خواهد بود.

کرونا و نمایش
در حالی که کرونا هنوز زبانه می‌کشید و واکسن قطره چکانی به کشور می‌آمد، گاه‌گداری برنامه‌های فرهنگی گل می‌کرد و  در این بین سید اشرف طباطبایی کارگردان نی‌ریزی اجرای برنامه اینترنتی با عنوان دور نمایش به همین سادگی را به اجرا گذاشت.

کمبود سیمان...
در حوزه ساخت و ساز کمبود سیمان در نی‌ریز به مسئله جدی تبدیل شده بود.

ای کاش جدی گرفته بودیم
کرونای انگلیسی روز به روز جان می‌گرفت و آمارهای نگران کننده‌ای از مرگ و میرهای نی‌ریز به گوش می‌رسید. شدت   این بیماری در روستاها بیشتر از شهر بود و برای دومین بار نی‌ریزان فارس با حضور در بخش کرونای بیمارستان شهدا با بیماران گفتگو کرد. آنها می‌گفتند: ای کاش جدی گرفته بودیم...

پرواز مرغ 
گرانی‌ها دامنگیر کشور شده بود و نی‌ریزان در تیتر یک خود نوشت: «مرغ پرید» در آن زمان قیمت‌مرغ ۲۴۹۰۰ تومان بود و به‌رغم اینکه مسئولان شهرستان وعده حل مشکل یک هفته‌ای آن را می‌دادند اما قیمت مرغ روز به‌روز افزایش یافت و در مقاطعی در سال گذشته به عدد ۳۷ هزار تومان هم رسید.

آنگونه که اعلام شده شاید در سال 1401 قیمت مرغ به عدد عجیب و غریب ۶۰ هزار تومان برسد! هرچند در این روزها توزیع مرغ منجمد به قیمت 20.000 تومان باز هم مردم را به صف کرده است!
در ادامه و در اَمرداد سال گذشته نان نیز همزمان با کل کشور در نی‌ریز گران شد.

حمله تگرگ
در بخش کشاورزی حمله تگرگ خسارت ۹ میلیاردی را در اواخر فروردین‌ماه برای کشاورزی نی‌ریز به بار آورد.

لگد مال کردن محصول
بهار بود و فصل زادآوری حیوانات، به همین دلیل ورود به پارکهای قطرویه و بختگان ممنوع شد و در خبری دیگر اعلام گردید که گورهای ایرانی نسبت به سال 1399، ۱۸ برابر شده‌اند.

از سویی  گورهای ایرانی که حالا تعدادشان بیش از پیش شده به سمت مزارع کشاورزی هجوم و با لگد مال کردن محصول کشاورزان نی‌ریزی، داد آنها را درآوردند.

سفر استاندار
رحیمی استاندار سابق فارس در ابتدای اردیبهشت به نی‌ریز آمد و کارخانه برلیان را افتتاح نمود و کلنگ کارخانه فروکروم را به زمین زد.

بر پایه ادعای سرمایه‌گذاران با افتتاح این دو کارخانه  اشتغال ۲۰۰ نفری ایجاد خواهد شد.

استاندار در این سفر بیشتر به  سراغ پروژه‌های عمرانی رفت و خبری از بازدید های اجتماعی و مردمی نبود!

وعده‌های مدیرکل
مدیرکل سابق راه و شهرسازی با حضور نماینده مجلس اردیبهشت‌ماه 1400 به نی‌ریز آمد و وعده داد تا تملک املاک روگذر را انجام دهد اما سال پایان یافت و این روگذر و مسائل پیرامونی‌اش هنوز بلاتکلیف است.

قرار شد آسفالت لای‌رز را به انتها برساند که انجام شد اما نصب علائمش مانده و زیر بار ترافیکی نرفته است و قرار بود معابر مسکن مهر را آسفالت کند که هنوز خبری از آن نیست و تعیین تکلیف باغ‌تخت و خلع‌ید باغات زیتون جنوب شرق نی‌ریز را وعده داد که می‌گویند مراحل نهایی خود را می‌گذراند.

52   اداره 100 درصد
نی‌ریزان فارس در بررسی آماری میزان پاسخگویی ادارات در ستون «تریبون آزاد» را بررسی نمود و به آمار در خور توجه‌ای دست یافت.  در این تحلیل ۵۲  اداره ۱۰۰% پاسخگو بودند.

سنگفرش خیابان قدس
فاز نخست سنگفرش خیابان قدس که تا ابتدای کوچه بهداری انجام شده بود در اردیبهشت‌ماه 1400 فاز دوم آن توسط شهرداری تا میدان شهید رجایی آغاز شد و در همان سال نیز به پایان رسید.

شهرداری نی‌ریز سپس به سراغ خیابان روبروی مسجد جامع کبیر رفت و کار سنگفرش آن را با شکل و شمایلی متفاوت آغاز نمود و تا پایان سال آن را هم به بهره‌برداری رساند.

بنیاد برکت و وام‌های ۴ درصدی
بنیاد برکت که چند سالی در نی‌ریز به نمایندگی شاهسونی پرداخت وام اشتغال را آغاز کرده بود، در سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ طرح ۵۰ میلیون تومانی را در برنامه خود قرار داد.

افزایش کودکان کار در نی ریز
در حالی که سابقه حضور کودکان کار در نی‌ریز چندان طولانی نیست اما افزایش آنها داد همه را درآورده است. در ابتدا عنوان شد که آنها غالباً هویت ندارند اما بعدها رئیس بهزیستی گفت که هویت آنها شناسایی شده و ۵۰ خانوار دارای کودکان کار که عموماً غیر بومی هستند در نی‌ریز سکونت دارند.
در پایان سال به دستور دادستان مراکز ضایعات غیر مجاز پلمب شد تا حضور کودکان کار کمی کمرنگ‌تر از گذشته شود.

سیاهی کرونا رو نت موسیقی
مسئولان آموزشگاه موسیقی نی‌ریز در گفتگو با نی‌ریزان فارس، کرونا را فاجعه‌ای برای هنرمندان خواندند و ابراز امیدواری کردند که هر چه زودتر کرونا تمام شود.

فلامینگوهای در گل مانده
باز هم فصل خرداد فرا رسید و فلامینگوهای مانده در شوره زار بختگان نیازمند کمک بودند.
در این بین سازمان‌های مردم نهاد با همکاری اداره کل محیط‌زیست اقدام به حفر کانال برای نجات فلامینگوها کردند که به نظر می‌رسید راهکاری موقت اما قابل اجرا بود.

ادامه انتشار نی‌تاک
کمبود کاغذ و مسائل پیرامونی آن سبب شده بود تا نی‌تاک نتواند به انتشار خود ادامه دهد اما با تلاش دوباره مجوز آن صادر و از خردادماه 1400 منتشر شد.

شماره انتشار نی‌تاک در حال حاضر به عدد 18 رسیده است.

نی‌ریز ارزانتر است یا استهبان؟
سؤالی که بارها مردم نی‌ریز در خریدهای خود عنوان می‌کنند آن است که اجناس در استهبان شهرِ همجوار با نی‌ریز ارزان‌تر است. این بار نی‌ریزان فارس در گزارش کاملی با مصاحبه از افراد استهبانی و نی‌ریزی به بررسی این موضوع پرداخت و در نهایت مشخص شد برخی کالاها در استهبان ارزانتر است و برخی در نی‌ریز. هرچند در این بین فاکتور کیفیت نیز بسیار مهم بود.

درگذشت چهره‌ها
حاج غلامرضا کاویانی مشهور به پدر کاویانی در خرداد  1400 دارفانی را وداع گفت.

همچنین در اَمرداد حاج مصطفی سرافراز پدر شهیدان علی اصغر و علی‌اکبر سرافراز نیز به دیار باقی شتافت.

حفظ بیمارستان قدیم
با نزدیک شدن افتتاح بیمارستان جدید دغدغه‌ای جدید برای مردم و مسئولان به وجود آمد و آن هم تعیین تکلیف بیمارستان شهداست.

در ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ رئیس شبکه بهداشت و درمان اعلام نمود که به دنبال حفظ بیمارستان قدیم است. مسئله‌ای که تا روزهای پایانی سال نیز ادامه یافت.

بودجه شهرستان
بودجه دولتی شهرستان نی‌ریز ۲۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۰ مشخص شد. بودجه‌ای که به نظر نمی‌رسید همه آنها محقق شده باشد. نی‌ریزان فارس در شماره‌های بعدی میزان تخصیص بودجه را بررسی و چاپ خواهد نمود.

بارش خمینه
بارندگی‌های تیرماه نجات بخش انجیرستان‌های فارس شد. بارانی که ۲۴ تا ۲۶ تیرماه سیل به راه انداخت و به‌رغم اینکه بارندگی سال زراعی بسیار کم بود، تکانی به آمار داده شد.

نی‌ریزی‌های سیگاری
نی‌ریزان فارس در گزارشی از مشتریان جدید دخانیات خبر داد و گفت: بچه‌های ۱۰ سال به بالا و خانم‌های سیگاری در نی‌ریز رو به افزایش هستند.

هزار حلقه چاه
چاه‌های آب در نی‌ریز هزار حلقه می‌باشد که از این تعداد ۱۷ حلقه آب شرب شهر نی‌ریز را تأمین می‌کنند و مابقی در دیگر حوزه‌ها قرار دارد. متأسفانه چالش جدی آب شرب که از مدت‌ها قبل در روستاهای نی‌ریز شروع شده کماکان ادامه دارد.

رختی نو برای بازار ملکی دوزان
شهرداری در اقدامات میراثی خود دست به ترمیم و بهسازی بازار ملکی دوزان زد. شهردار نی‌ریز آن را در راستای مرمت کاروانسرای سروی، حمام و مجموعه اطراف آن عنوان نمود.

درخت‌کوبی ماشین‌ها!
در تابستان و مخصوصاً در شهریورماه برخورد عجیب خودروها به درختان سطح شهر نه تنها باعث تعجب شد بلکه با افزایش این تصادفات به طنز تبدیل شد!

شروع مدارس باز هم آنلاین
کرونا به پیک پنجم رسید و واکسیناسیون شتاب فوق‌العاده‌ای گرفت اما شرایط نامساعد سبب شد تا کلاسها در شهر آنلاین برگزار شود.
پایان بخش نخست

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها