تعداد بازدید: ۱۸۰۹
کد خبر: ۱۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹ - 2017 05 January
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت:
از بین بردن پوشش گیاهی و جنگل‌هایی که می‌توانستد زمینه بارش را فراهم آورند، سبب شده که استان فارس در کانون ضدبارش قرار گیرد.
 کمبود فضای سبز در فارس سبب ایجاد کانون‌های ضدبارش شده است. محمدجعفر ناظم‌السادات، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: از بین بردن پوشش گیاهی و جنگل‌هایی که می‌توانستد زمینه بارش را فراهم آورند، سبب شده که استان فارس در کانون ضدبارش قرار گیرد.

ناظم السادات با اشاره به دلایل گرم‌شدن هوا در فصل زمستان و همچنین کاهش بارندگی‌ها در استان فارس گفت: نوسانات بین منطقه خاورمیانه و همچنین نواحی شمالی استرالیا سبب حرکت آلکلنگی بین دما و بارش شده و در نتیجه انرژی‌های هوا در منطقه آزاد و دمای برخی از مناطق خاورمیانه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات مرکز پژوهش ‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز پیش‌ بینی می‌شود زمان بارش‌های موثر در استان فارس از اواخر دی ‌ماه آغاز و تا فروردین ماه ادامه داشته باشد، افزود: پیش‌بینی‌های جوی نشان می‌دهد که امسال وضعیت بارش باران در استان فارس کمتر از نرمال نباشد.

او خاطرنشان کرد: در طول سال‌های اخیر در سطح استان دریاچه‌ ها، باتلاق‌ها و پوشش گیاهی و جنگل‌هایی که می‌توانستد تعرق آب را وارد سیستم‌های مستعد کرده و زمینه بارش را فراهم آورند، از بین برده‌ایم از سوی دیگر رشد شهرها که به معنی افزایش آلودگی‌ها و در نتیجه بالا رفتن دما است نیز سبب ایجاد کانون‌های ضد بارش می ‌شوند.

رئیس مرکز پژوهش‌ های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز تصریح کرد: صنایع نیز با ورود آلاینده‌ ها به هوا اثر مشابهی در از بین رفتن امکان بارندگی دارند البته نیاز استان به توسعه صنعت امری اجتناب ‌ناپذیر است ولی باید به ازای ایجاد هر واحد صنعتی میزان پوشش گیاهی را نیز افزایش داد نه اینکه آنها را از بین برد.


منبع: خبر جنوب

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها