تعداد بازدید: ۱۴۰۵
کد خبر: ۱۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸ - 2021 12 September
نقد نوشت
یکی از سریال‌های جنجالی و پر بحث این روزهای تلویزیون گاندو است. سریالی که در دولت قبل مخالفان جدی داشت و با مستندات می‌گفتند که این تحریف تاریخ است و همین امر سبب شد تا پخش نوروزی آن ناتمام بماند.
محمد جلالی، نی‌ریزان فارس: 

اما حالا گاندو پس از اتمام کار دولت دوازدهم به قاب تلویزیون بازگشته و بدون فشارهای دولتی، هر آنچه که دوست دارد، بیان می‌کند! حال این سریال چقدر بیان کننده واقعیت است و می‌توان بدان به عنوان یک سند تاریخی معتبر در عصر جدید نام برد، جای بحث دارد. اما با پایان این سریال نمی‌توان آن را  بی‌طرف دانست.

اما آنچه که در این اواخر بسیار بحث برانگیز شده آن است که اخیراً به مردم کازرون به دلیل یک تشابه اسمی توهین شده است.

در سریال‌های این چنینی برای اینکه شائبه تشابه اسمی پیش نیاید سعی می‌کنند با جستجو در منابع مختلف تشابه اسمی افراد بزرگ جامعه با کاراکتر مورد نظرشان را حذف کنند.

حتی به یاد دارم که مدتی سیاست صدا و سیما آن بود که از نامهای عربی پُر استفاده مثل محمد، علی و... برای شخصیت‌های منفی استفاده نکند و متأسفانه جایگزین آن اسامی ایرانی شده بود. هر چند بر این باوریم که ‌یک اسم بیان کننده شخصیت آن فرد نبوده و نیست و می‌تواند اسم پر طمطراق روی یک قاتل گذاشته شده  باشد و یک اسم از دید ما نامناسب روی فردی کارا و کوشا گذاشته شده باشد.

اما...

گاندو در یکی از قسمت‌های اخیر خود نام یک دکتر خائن را با نام «ناصر کازرونی» انتخاب کرد. او یک استاد دانشگاه است که تحت تأثیر توطئه مدیر خائنی به نام دکتر نصرآبادی که به سفارت انگلیس رفت و آمد دارد قرار گرفته و بقیه ماجرا...

این اسم با یکی از شخصیت‌های بسیار تأثیرگذار کازرون همخوانی دارد یعنی «ناصر دیوان کازرونی» و این مسئله به رنجش مردمان آن دیار منجر شد؛ هرچند پس از آن کارگردان سریال گاندو به خاطر اشتباه رخ داده از مردم کازرون عذرخواهی کرد و وعده داده به جهت احترام آن قهرمان ملی و برطرف کردن شائبه به وجود آمده اسم این کاراکتر برای ثبت در آرشیو تغییر و اصلاح شود.
نویسندگان سریال کافی بود نام این فرد بزرگ را در اینترنت سرچ کنند تا این گاف تلویزیونی رقم نخورد.

برای آنهایی که شناخت چندانی از «ناصر دیوان کازرونی» ندارند باید بگوییم ناصر دیوان خان کازرونی معروف به ناصر لشکر (زادهٔ دی ماه ۱۲۵۳ خورشیدی در کازرون- درگذشت ۹ اردیبهشت ۱۳۲۱ در کازرون) با قومیت و نسب پارس رهبر قیام مردم کازرون علیه استعمارگران انگلیسی بود که همراه با سردار عشایر صولت‌الدوله قشقایی در جنگ اول جهانی علیه انگلیسی‌ها جنگید.

حالا نسبت دادن کاراکتر گاندو به این بزرگ مرد جنوب گافی بود که امید است تکرار نگردد و در بازپخش‌های آن که احتمالاً از دیگر شبکه‌ها پخش می‌شود، اصلاح  گردد.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها