تعداد بازدید: ۵۹۶
کد خبر: ۹۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸ - 2021 08 March
دومین جلسه کمیته محلی تالاب بختگان و طشک با رئیس محیط زیست نی ریز ، فرماندار نی ریز و سایر اعضاء در فرمانداری نی ریز برگزار شد.
روابط عمومی فرمانداری شهرستان نی ریز: در این نشست فرماندار نی ریز بر اجرای دقیق برنامه مذکور و سایرطرح های تحقیقاتی صورت پذیرفته در حوزه تالاب ها، تاکید کرد و گفت: لازم است یک تیم تخصصی از تاسیسات و طرح های آبخیزداری که عموماً در حوزه آبخیز متصل به تالاب ها اجرا شده اند، بازدید کرده و سپس تصمیمات لازم اتخاذ گردد. 

هدایت، استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد را ضروری دانست و افزود:  بیشتر از قبل می بایست از این افراد خصوصاً در اجرای طرح ها و برنامه های مرتبط تالاب استفاده کرد.

 وی بر افزایش حضور ذی نفعان محلی در اجرای برنامه های تالابی و انجام فعالیت های آموزشی و ترویجی توسط کارشناسان نیز تاکید کرد و پیشنهاد داد از ورود دام به مناطق آسیب دیده اطراف تالاب به صورت موقت جلوگیری شود.

در ادامه فرماندار نی ریز خواستار پیگیری موضوع عبور و مرور کامیون ها از بستر شرقی تالاب بختگان توسط اداره محیط زیست شهرستان شد و مطالبه و جذب اعتبارات لازم برای اجرای طرح های مرتبط تالابی از جمله ایجاد کمربند سبز را از کمیته برنامه ریزی استانی، توسط فرمانداران سایر شهرستان ها الزامی دانست. 

کارشناس مسئول تالابهای فارس راه اندازی مزرعه های آزمایشی در روستاهای اطراف برخی تالاب های استان را تجربه ای موفق عنوان کرد و معرفی روستاهای داوطلب در حوزه بختگان برای اجرای برنامه مشابه و پیگیری و اجرای اختصاصی طرح مقابله با پراکنش ریزگردها را خواستار شد.

مدیر انجمن میراث ماندگار بختگان علت اصلی خشکیدن بختگان را شیوه نادرست در مدیریت آب و  احداث سد عنوان کرد و به تشریح آخرین وضعیت تالاب های استان و برخی از اقدامات تشکل ها مرتبط با حوزه تالاب پرداخت.

رنجبر در ادامه افزود: به لحاظ واریز پسماند واحدهای صنعتی در بستر رود کر،  این رسوبات که شامل عناصر سنگین نیز است، همراه با جریان آب و طی دهه های گذشته وارد بستر تالاب بختگان شده است که خطری بالفعل برای ساکنین مناطق اطراف تالاب به خصوص شهر ني ریز محسوب می شود.

عضو شورای هماهنگی شبکه تشکل های محیط زیستی استان فارس؛ بحران های پیامدی مرتبط با خشکی تالاب برای مردم و طبیعت را؛ بحران آب در منطقه و بحران گرد و خاک بر خاسته از بستر تالاب برشمرد و خواستار تخصیص حق آبه قانونی بختگان شد.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها