تعداد بازدید: ۷۲۲
کد خبر: ۱۵۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶ - 2022 17 December
فولاد پا پس کشید
از اول دی‌ماه تمامی فعالیت‌های ساخت و ساز در پارک آزادی تعطیل می‌شود!

مقدمات قانونی و حقوقی پروژه پارک آزادی که نتیجه مشارکت شهرداری نی‌ریز و مجتمع فولاد غدیر است از اواسط سال ۱۳۹۸ شروع شده بود و در اول دی‌ماه  ۱۳۹۹ کلنگ‌زنی شد و رسماً شروع به کار کرد، اما پس از دو سال از  آن روز، حالا اعلام شده که تمامی فعالیت‌های ساخت و ساز در این پارک متوقف می‌شود.

بنا به گزارش‌های دریافتی نی‌ریزان فارس به کارگران فعال در این پارک اعلام شده است که جهت تسویه حساب اقدام کنند و دیگر قرار نیست فعالیتی در پارک انجام شود.

در همین ارتباط کارگران فعال در این پروژه تماس‌های متعددی داشتند و از اینکه کارشان را از دست داده‌اند ابراز نگرانی کردند.

مجموعه فرهنگی، ورزشی، آموزشی فولاد قرار بود با اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی ساخته شود، اما چه شد که ساخت این مجموعه که مردم بدان امید بسیاری بسته بودند به اینجا کشید؟

فولاد غدیر نی‌ریز به عنوان یک واحد تولیدی قرار بود بر پایه تبصره ۲ ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده قدیم این کار را انجام دهد.

در این ماده قانونی آمده است: واحد‌های تولیدی که به منظور ارتقاء مهارت و سلامت کارکنان خود بابت ایجاد، تکمیل، تجهیز، توسعه و نگهداری مراکز آموزشی و ورزشی و یا اجرای آموزش و ورزش (از قبیل حق التدریس مربی) هزینه نمایند با رعایت مفاد این دستورالعمل می‌توانند نسبت به ۱۰ درصد عوارض و هزینه‌های انجام شده درخواست تهاتر یا استرداد نمایند.

پروژه پارک آزادی حاصل قانون مالیاتی مجلس شورای اسلامی در دوره دهم است که در ماده ۷ احکام مالیاتی قانون برنامه ششم - توسعه جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) مصوب شده.

اما گویا به استناد قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید که از ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۰ ابلاغ شده است این بند قانونی حذف شده است.

فولاد اعلام کرده با وجود هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی تاکنون دیگر قادر به ادامه این پروژه نیست.

همچنین عنوان شده به دلیل تأمین نشدن زمینی که قرار بود شهرداری به فولاد بدهد از ادامه کار منصرف شده‌اند.

گویا به پیمانکاران این پروژه گفته شده که نیرو‌های متخصص به فولاد غدیر منتقل شوند و مابقی نیز تسویه حساب کنند.

در همین رابطه شهرداری نی‌ریز هم گفته است: این ماده قانونی متأسفانه لغو گردیده است، اما در همان ابتدای تنظیم قرارداد ساز و کار ویژه‌ای برای جلوگیری از تعطیل شدن پروژه دیده شده است و امیدواریم که مجتمع فولاد ادامه ساخت این پروژه را انجام دهد چرا که زمین اجرای پروژه نیز بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد و مردم به تکمیل این پروژه امید بسته اند.

بنا به اطلاعات رسیده بخش کوچکی از زمین پروژه که در قسمت جنوبی پارک آزادی در سال‌های قبل تصرف شده بوده است در خرداد امسال با همکاری متصرف و شهرداری و دستگاه قضایی با تنظیم توافق نامه آزاد سازی و به پروژه اضافه گردیده و به مسئولان فولاد نیز اعلام شده است.

نوشتنی است دریاچه مصنوعی نیز که یکی از پروژه‌های این پارک می‌باشد و حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد با دستور جدید به انتها نخواهد رسید!

جالب اینجاست که مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر در مقاطع مختلف عنوان کرده بود که خود را مقید به اتمام این پروژه می‌داند.

وی در تیر ماه ۱۴۰۱ در خبری گفته بود: به اتمام مجتمع ورزشی بوستان آزادی پایبندیم. با وجود مشکلات رخ داده در تفاهم‌نامه مجتمع فولاد و شهرداری نی‌ریز، عملیات ساخت مجتمع ورزشی در بوستان آزادی را ادامه خواهیم داد.

نوشتنی است پس از این اظهار نظر روند اجرایی پروژه با سرعت مناسبی تا تاریخ ۲۷ مهرماه ادامه داشت و پس از آن به یکباره متوقف شد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها