تعداد بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۱۰۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱ - 2021 17 October
۱- میوه های توت مانند
میوه‌های توت مانند (توت‌فرنگی، تمشک ...) فلاونوئید فراوانی دارند که برای مغز ما بسیار مفید است. در پژوهشی ۲۰ ساله بر روی هزاران فرد که میوه‌های مختلفی مصرف می‌کردند، محققان متوجه شدند آنهایی که بیشتر از میوه‌های توت مانند استفاده می‌کردند، کمترین سرعت افت شناختی را داشتند.

۲- سبزیجات
سبزیجات از جهات مختلفی برای ما مفید هستند. از جمله برای سلامت مغز، که علت آن وجود مواد مغذی است. سبزیجات برگدار سبز رنگ مثل اسفناج، کلم‌برگ و کاهو، بهترین گزینه هستند و تحقیقات نشان داده مصرف آنها سرعت پیر شدن مغز را کاهش می‌دهد. 

۳- آجیل
به جای تنقلات و شیرینی‌های فرآوری شده، مقداری آجیل خام یا تفت داده شده بخورید که ویتامین E زیادی دارند. این ویتامین به عملکرد مغز کمک می‌کند. مغزها و دانه‌های خوراکی به دلیل ترکیبات، چربیهای سالم، فیبر و آنتی‌اکسیدانهایی که دارند، به سلامت عمومی ما کمک می‌کنند. 

۴- روغن زیتون
رژیم غذایی مدیترانه‌ای را یکی از سالمترین و مفیدترین رژیمهای غذایی دنیا می‌دانند که روغن زیتون یکی از مواد همیشگی آن است.

۵- ماهی
در تحقیقی مشاهده شد افراد بالای ۶۵ سالی که به طور دائم ماهی مصرف می‌کردند، در مقایسه با کسانی که مصرف ماهی آنها کم یا صفر بود و در عوض گوشت مصرف می‌کردند، امتیاز بالاتری در تستهای حافظه داشتند. ماهی دارای چربیهای سودمند، امگا3، ویتامینهای B6 و B12 است که برای مغز ما مفید هستند. 

کدام مواد غذایی برای مغز ما مضر هستند:
۱- گوشت
مصرف گوشت، به ویژه گوشت قرمز را تا حد امکان کاهش دهید و پروتئین مورد نیاز مغز را از لوبیا، عدس و دانه‌های سویا دریافت کنید که مملو از پروتئین هستند و مقادیر زیادی فیبر و ویتامین B هم دارند.

۲- کره و پنیر
برای عاشقان پنیر تصمیم سختی است اما اگر می‌خواهید ریسک ابتلا به زوال عقل را کاهش دهید، باید مصرف پنیر، به ویژه نوع پر چرب آن را کم کنید. این مسئله در مورد کره و مارگارین هم صدق می‌کند و بهتر است به جای آنها از روغن زیتون استفاده کنید.

۳- قند و نمک
اگر می‌خواهید سلامت مغز خود را ارتقاء دهید و از سرعت پیر شدن آن بکاهید، باید تا حد امکان از مصرف قند و نمک خودداری کنید. شیرینی‌جات و مواد قندی به مرور به مغز صدمه می‌زنند؛ چون مصرف آنها ممکن است منجر به بروز دیابت شود. بیماری‌ای که ریسک ابتلا به آلزایمر را بالا می‌برد. نمک هم فشار خون را افزایش می‌دهد؛ مسأله‌ای که ممکن است منجر به بروز سکته مغزی و دیگر مشکلات مغزی شود.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها