تعداد بازدید: ۱۴۰۴
کد خبر: ۴۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ - 2018 13 August
محمد جلالی، نی‌ریزان فارس: جهاد کشاورزی نی‌ریز به دنبال گسترش ٤٠ هکتاری کشت گلخانه‌ای در شهرستان نی‌ریز است.

با توجه به شرایط اقلیمی کشور و خشکسالی‌های چند ساله، راه برون رفت از مشکلات کشاورزی، کشت گلخانه‌ای است.


معاون مدیریت جهاد کشاورزی نی‌ریز در جلسه‌ای که به منظور توسعه کشت گلخانه‌ای تشکیل شده بود گفت: باید به سوی گلخانه‌های ارزان قیمت برویم و حضور صندوق‌های خرد زنان کشاورزی در این نشست می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. بی‌تردید گلخانه‌های ارزان قیمت با حداقل هزینه ‌‌می‌تواند باعث استقبال بیشتر کشاورزان شود.


مهدی اعیان‌منش هدف امسال سازمان جهاد کشاورزی در نی‌ریز را توسعه ۴۰ هکتاری گلخانه‌ها اعلام کرد.


ممتازیان یکی از کارشناسان فرمانداری با بیان اینکه نی‌ریز  در بحث گلخانه‌ها پیشرو است گفت: اخذ مجوز تأسیس برای گلخانه‌داران بسیار سخت است که باید در این رابطه تجدید نظر شود. همچنین باید به گلخانه‌های کوچک نیز تسهیلاتی داده شود.


کاظمی نماینده  فدک گل در استان فارس در این جلسه به بیان توانمندی‌های این شرکت پرداخت و گفت: در کشور ۳۰۰ تولید کننده با ما مشغول به کار هستند و در فارس از سال ۱۳۹۵، ۱۲ گلخانه شروع به کار کرده‌اند. این شرکت محدودیتی برای گلخانه‌ها ندارد و حتی قراردادهایی با گلخانه‌های خانگی هم دارد. اینکه قرار است چه محصولی در گلخانه‌ها تولید شود توسط پروتکل شرکت مشخص می‌شود و در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد. شرکت بذرهای مورد نیاز را برای تولید کننده مهیا می‌کند که اگر بذر زیر ۲۰۰ تومان باشد به صورت رایگان و بالای ۲۰۰ تومان دو سوم هزینه را شرکت پرداخت می‌کند و تولید کننده با توجه به شرایط اعلام شده اقدام به کاشت گیاه می‌نماید و در نهایت  به صورت پنجاه-پنجاه قراردادی برای فروش محصول امضاء می‌شود.


جالب است بدانید که محصولات توسط شرکت به صورت تضمینی خریداری می‌شود. در همین رابطه فردی در فیروزآباد در گلخانه ٩ متری اقدام به کاشت کاکتوس کرده و در نهایت در پایان یک سال  به درآمد ٣٠ میلیون تومانی  رسیده است.


جعفری یکی دیگر از  تولید کنندگان فدک گل در جلسه گفت: هر چیز ارزانی خوب نیست. اگر شما قرار است پنج هزار متر مربع  گلخانه احداث کنید اما به صورت سنتی بهتر است گلخانه‌ای کوچک‌تر مثلاً هزار متری اما با تمامی امکانات داشته باشید.


وی در ادامه گفت: اینکه شرکت، بذر را تأمین و پروتکل را ارائه می‌کند، تجربیات و مطالعات خود را در اختیارتان قرار می‌دهد و شما می‌توانید بدون تخصص گلخانه‌ای را راه‌اندازی کنید و از نظر کارشناسان به صورت شبانه‌روز استفاده کنید یک مزیت به حساب می‌آید اما شرکت، تولیدی از شما می‌خواهد که بالای یک سال زمان نیاز دارد. شما اگر صیفی‌جات در گلخانه بکارید در کمتر از ۳۰ تا ۴۰ روز به محصول می‌رسید ولی باید برای محصولتان مشتری پیدا کنید.


در ادامه این جلسه چگونگی اختصاص تسهیلات گلخانه‌ای هم مطرح شد که با انتقاد روبرو گردید.


مهندس زکی‌پور از جهاد استان گفت تنها راه اعطای وام از طریق تسهیلات فراگیر و اشتغال روستایی است اما ممتازیان اعلام کرد: در حال حاضر سقف این تسهیلات پر است لذا تقاضا  داریم تا از طرق دیگری تسهیلات در اختیار گلخانه‌داران قرار گیرد. ضمن اینکه مواردی داشته‌ایم که از طریق استان وام‌هایی برای برخی افراد مصوب شده که بیشتر از نیازشان بوده و اگر در تصویب این وام‌ها نظر شهرستان لحاظ شود بسیار مؤثرتر خواهد بود.


زارعی یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی که در این جلسه حضور داشت گفت: ساماندهی گلخانه‌داران فعالی که در حال حاضر با مشکل روبرو هستند اهمیت بیشتری دارد. تشکیل تیم‌های کارشناسی و استفاده از نظر کارشناسان شهرستان می‌تواند گلخانه‌داران را از ورشکستگی نجات دهد. طرح‌هایی که اعلام شد خوب است اما کمکی به گلخانه‌داران فعال نمی‌کند.
مهندس کاری یکی دیگر از کارشناسان جهاد استان که خود نی‌ریزی است در این جلسه گفت: در این رابطه گلخانه های غیرفعال را در لیست قرار داده‌ایم و از شهرستان‌ها خواسته‌ایم تا پیشنهادات خود را برای برون رفت از ورشکستگی اعلام کنند.


در خصوص اعطای تسهیلات به گلخانه‌های کوچک مقیاس زیر ۳۰۰۰ مترمربع هم وام اختصاص می‌دهیم.


در پایان این جلسه مقرر شد تا جلسات کارشناسی در خصوص اعطای تسهیلات در مدیریت جهاد کشاورزی نی‌ریز و کارگروه‌های مرتبط بررسی شود.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها