تعداد بازدید: ۱۸۴۲
کد خبر: ۲۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۰ - 2017 23 June
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از واحدهاي صنعتي و معدني و واحدهاي صنفي توليدي دعوت كرد براي دريافت تسهيلات طرح ارتقای توان توليد اقدام كنند.
علي همتي در جمع خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي فارس افزود: امسال در طرح ارتقاي توان توليد 10 هزار واحد توليدي در دست احداث 6 هزار واحد داراي پيشرفت بيش از 60 درصد و 5 هزار واحد توليدي نيازمند به سرمايه در گردش براي بازسازي و نوسازي در كل كشور مي توانند از اين تسهيلات كه رقم آن 30 هزار ميليارد تومان است استفاده كنند.

وي با بيان اين كه پارسال اين رقم 16 هزار ميليارد تومان بود، ‌ادامه داد: در سال گذشته سهميه فارس 517 ميليارد تومان بود كه خوشبختانه صنايع فارس با جذب 122 درصدي اين سهميه موفق شدند 628 ميليارد تومان تسهيلات در اين طرح را جذب كرده و به اين ترتيب استان فارس رتبه نخست را در اين حوزه كسب كرد.

همتي با بيان اينكه 212 طرح بزرگ،‌ متوسط و كوچك در فارس با پيشرفت بالاي 60 درصدي مي‌توانند از اين تسهيلات استفاده كنند، خاطرنشان كرد: امسال معادني هم كه نياز به تسهيلات دارند در طرح ارتقاي توان توليد مي‌توانند تسهيلات دريافت كنند. رئيس سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت فارس با اشاره به اين كه واحدهاي داراي چك برگشتي، بدهي غيرجاري به بانك‌ها و نيز افرادي كه مشكل پرداخت ماليات دارند مي‌توانند از اين فرصت استفاده کرده و تسهيلات بانكي دريافت كنند، ادامه داد: چنانچه مبلغ بدهي غيرجاري يا چك برگشتي صاحبان واحدهاي توليدي بيش از 25 درصد تسهيلات درخواستي نباشد مي‌توانند با طرح توجيهي از اين تسهيلات بهره ببرند. وي تاكيد كرد: بانك‌ها به هيچ وجه حق ندارند اين وام‌ها را به عنوان بدهي بردارند و آن را جايگزين براي تسويه بدهي غيرجاري يا پاس كردن چك برگشتي صنعتگران و فعالان اقتصادي كنند.
 
همتي تصريح كرد: متاسفانه تعدادي از بانك‌ها در سال گذشته اقدام به محاسبه تسهيلات به جاي طلبشان از متقاضيان تسهيلات كردند كه با آن‌ها برخورد شد. وي با تاكيد بر اين كه امسال هيچ سهمي براي استان ها به منظور استفاده از تسهيلات 30 هزار ميليارد توماني ارتقاي توان توليد تعيين نشده است افزود: پارسال در كارگروه هاي مربوطه در فارس بهره مندي از 1200 ميليارد تومان براي صنعتگران و ديگر افراد واجد شرايط در نظر گرفته شده بود كه برخي به دليل عدم مراجعه، تامين وثيقه، نبود طرح توجيهي و مسائلي از اين قبيل موفق به دريافت تسهيلات نشدند و 628 ميليارد تومان به افراد واجد شرايط تسهيلات بانكي پرداخت شد.

وي بيان داشت: بدين ترتيب بانك‌ها در صورت داشتن ساير شرايط، حق ندارند با بهانه هايي همچون داشتن بدهي غيرجاري، چك برگشتي، پايين‌تر بودن ميزان سهم مالكانه از 25 درصد، از پرداخت تسهيلات خودداري كنند.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس يادآور شد: نرح سود اين تسهيلات براساس نرخ مصوب شوراي پول و اعتبار است و يارانه بهره تسهيلات بانكي پرداخت نمي گردد.

همتي اظهار داشت: برخي افراد در سال گذشته مي‌گفتند با سود 18 درصدي قادر به توليد نيستند و انتظار پرداخت سوبسيد داشتند كه چنين چيزي نه پارسال امكان پذير بود و نه امسال امكان پذير است.

وي گفت: البته اين روزها حرف و حديث‌هايي مي‌شنويم كه نرخ بهره بانكي كاهش پيدا مي كند كه چنانچه اين اتفاق بيفتد نرخ سود اين تسهيلات نيز كاهش پيدا مي كند.

همتي با ابراز اميدواري نسبت به آن كه واحدهاي توليدي از اين ظرفيت استفاده ببرند ادامه داد: در فارس 212 طرح نيمه تمام با پيشرفت بالاي 60 درصد وجود دارد كه مشمول اين طرح مي شوند.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بيان اين كه از 628 ميليارد تومان تسهيلات پرداختي 40 درصد آن براي تامين سرمايه در گردش بوده است، افزود: 5 درصد براي سرمايه ثابت، 30 درصد استمهال تسهيلات، 3 درصد تامين اجتماعي، 10 درصد ماليات و 12 درصد ساير حوزه ها همچون آب، برق و گاز پرداخت شده است.

وي گفت: از لحاظ تعداد تسهيلات پرداختي به تفكيك بانك هاي عامل بانك كشاورزي با پرداخت 152 فقره تسهيلات رتبه نخست داشته و بعد از آن بانك سپه با پرداخت 54 فقره، ملي 53 فقره، ملت 50 فقره، صنعت و معدن 49 فقره، صادرات 40 فقره، تجارت 34 فقره، رفاه كارگران 32 فقره، توسعه تعاون 4 فقره، مسكن 3 فقره، توسعه صادرات 2 فقره، سينا 2 فقره و بانك آينده يك فقره تسهيلات در اين طرح پرداخت كرده اند.

همتي بيان داشت: در حالي كه نسبت درصد تسهيلات جذب شده در فارس 122 درصد است اين نسبت در كل كشور 61 درصد مي باشد.
وي تاكيد كرد: ما هر گرهي بر سر راه توليد كنندگان براي دريافت اين تسهيلات باشد را باز مي‌كنيم اما بقیه راه بستگي به فعالان اقتصادي دارد كه تا چه ميزان مايل به دريافت اين تسهيلات باشند.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس همچنين به 50 طرح بزرگ در حوزه اقتصاد مقاومتي در كشور اشاره كرد و گفت: از اين 50 طرح 3 طرح مربوط به استان فارس است.
به گفته وي، اين سه طرح شامل سيمان خاكستري با ظرفيت يك ميليون تني، سرمايه گذاري 436 ميليارد تومانی، ‌اشتغالزايي 674 نفري و پيشرفت 96 درصدي،‌ فولاد ني ريز با ظرفيت 800 تني آهن اسفنجي، سرمايه گذاري 345 ميليارد توماني، پيشرفت 90 درصدي و اشتغالزايي 200 نفري و همچنين طرح كربنات سديم كاوه در فيروزآباد با ظرفيت 600 هزار تني، سرمايه گذاري 310 ميليارد توماني، ‌اشتغالزايي 700 نفري و پيشرفت فيزيكي 70 درصدي مي باشد.

به گفته وي، سيمان خاكستري و فولاد ني ريز تا نيمه اول امسال و كربنات سديم كاوه تا بهمن امسال به بهره برداري مي رسند و جمعاً اشتغال 1574 نفري ايجاد مي كند.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در بخش ديگري از مصاحبه خود به افزايش 44 درصدي ارزشي و 40 درصدي وزني صادرات از فارس در سال گذشته اشاره كرد و افزود: صادرات فارس از 723 ميليون دلار سال 94 به 1043 ميليون دلار در سال 95 رسيد و امسال براي يك ميليارد و 347 ميليون دلار هدف گذاري شده است.

همتي اشاره اي هم به صدور پروانه بهره برداري صنعتي كرد و گفت: در سال گذشته 269 پروانه بهره برداري صنعتي با سرمايه 811 ميليارد تومان و اشتغالزايي 4167 نفري صادر شد.
طبق اظهارات اين مسئول در سال گذشته جمعاً 19 هزار و 924 اشتغال در حوزه صنعت، معدن و تجارت در فارس ايجاد شد كه 4667 نفر آن مربوط به صنعت و صنايع پتروشيمي، 1083 نفر حوزه معدن و 14174 نفر در حوزه تجارت و اصناف بوده است.

همتي ادامه داد: در فارس 70 شهرك صنعتي ايجاد شده كه 61 شهرك صنعتي با وسعت 7226 هكتار مشغول فعاليت هستند و در 3462 هكتار آن واحد صنعتي ايجاد شده است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در پايان مصاحبه مطبوعاتي خود قاچاق خاك از فارس را تكذيب كرد و افزود: هيچ كاميوني اقدام به صادرات خاك فارس نمي‌كند و آن چه كه با صادرات خاك اشتباه گرفته شده است صادرات كلينکر مي باشد. وي گفت: در فارس معادني به نام سیليس وجود دارد كه ماده معدني آن كه نوعي خاك است در كارخانجات سيمان، ‌تبديل به كلينکر و يا سيمان شده و صادر مي شود.

همتي با تاكيد بر حمايت از تمامي افرادي كه اقدام به صادرات سيمان و كاني هاي غير فلزي مي‌كنند افزود: از صادرات مواد معدني اعم از سنگ، كلينکر، سيمان و كاني‌هاي غير فلزي حمايت مي كنم. وي بيان داشت: آن چه در جامعه به عنوان صادرات خاك فارس نام برده مي شود صادرات كلينکر از بزرگ ترين كارخانه سيمان در كنگان است وگرنه ما مخالف صادرات هر نوع خاك حاصلخيز از كشورمان هستيم.

وي همچنين به مكان يابي براي انتقال واحدهاي شن و ماسه اشاره كرد و افزود: صنايع آلاينده هيچ راهي به جز جا به جايي ندارند و مكان اين جا به جايي در حال قطعي شدن است اما براي آن كه خللي در اين مسير پيش نيايد مكان جديدي كه براي اين منظور تعيين شده را اعلام نمي كنم.

منبع: خبر جنوب
برچسب ها: صنعتگران ، فارس
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها