تعداد بازدید: ۱۷۳۴
کد خبر: ۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷ - 2017 12 May
آب یکی از گرانبهاترین نعمت های الهی در روی زمین است. بدون آب بیش از چند روز نمی توان زنده ماند و حیات نابود خواهد شد.
آب یکی از گرانبهاترین نعمت های الهی در روی زمین است. بدون آب بیش از چند روز نمی توان زنده ماند و حیات نابود خواهد شد. در اين ميان مصرف آب فقط به امور شخصی و مصارف خانگی محدود نمی‌شود بلکه در صنایع،کشاورزی و ... به آب نیاز داریم.

همانطور که می دانیم دمای کره زمین رو به افزایش است. این مسئله توازن میان آب مصرفی و آب مورد نیاز را برهم می زند. بدین ترتیب آب مصرفی بیشتر از ذخایر آبی موجود است. این عدم توازن علاوه بر صنایع، کشاورزی را هم تحت الشعاع قرار می دهد و انسان را از نعمت داشتن آب تصفیه شده و تغذیه مناسب محروم می سازد. پس از سال‌ها خشکسالی و بی آبی در استان فارس خوشبختانه سال گذشته مردم این استان شاهد بارندگی‌های پراکنده و سیل‌آسایی بودند که ذهنیت همه مردم را نسبت به کمبود آب و خشکسالی تغییر داد و باور اشتباهی در میان مردم به وجود آمد که بارندگی ها پاسخگوی کمبود آب و خشکسالی های ده سال اخیر بوده است.

در این ارتباط مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس با اشاره به کمبود منابع آب شرب می‌گوید: علی رغم بارندگی‌های اخیر ،صرفه جویی در مصرف آب لازم و ضروری است و مشکل کم آبی در شهر‌های استان فارس به قوت خود باقی است.

محمد علی قلندری با اشاره به اینکه استان فارس سال های متوالی خشکسالی و کم بارشی را تجربه نموده است و بارندگی‌های اخیر نیز جبران عقب ماندگی را نمی‌نماید ، اظهار داشت: قطعا با گرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصل تابستان با مشکل کم آبی برای خدمات آبرسانی به شهروندان استان فارس مواجه خواهیم شد.مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس با ابراز خرسندی از بارش های اواخر سال گذشته و لزوم شکرگزاری این رحمت الهی بیان می‌کند: علی رغم افزایش میزان بارندگی سال 1395 نسبت به مدت مشابه سال قبل، به دلیل خشکسالی های چند سال اخیر و برداشت های بی رویه هنوز دارای مشکل کم آبی هستیم .

وی با تأکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب می‌گوید: متأسفانه به دلیل تغییر اقلیم، کمبود بارندگی های سنوات اخیر وخشکسالی مستمر حداقل 10 سال گذشته، برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی، پیشروی آب های شور و مرگ آبخوان ها، منابع آب شرب در دسترس به منظور ارائه خدمات آبرسانی در سطح استان از وضعیت مطلوب وپایداری برخوردار نیست.

قلندری در همین خصوص می افزاید: این شرکت با بررسی‌های دقیق و کارشناسی و اطلاعات در دسترس از وضعیت منابع آب موجود، مجموعه اقداماتی را برای عبور از مشکلات پیشرو در دست اقدام دارد که در دو حوزه ساختاری و رفتاری تعریف شده است .وی ادامه می دهد: در حوزه ساختاری برای تمام شهرهای استان فارس پیش بینی‌های لازم را در سه برنامه زمانی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت انجام داده ایم .

 از جمله این برنامه‌ها‌، پیش‌بینی حفر چندین حلقه چاه برای شهرهای مشکل دار استان ، انجام مستمر مدیریت فشارشبکه‌های آبرسانی و مهندسی مجدد چاه‌ها با هدف افزایش بهره‌وری منابع آب موجود ، کنترل ونظارت بر مصارف انشعابات اماکن فضای سبز، نصب و بهره‌برداری از سامانه آب‌شیرین کن در بعضی از شهر های استان ،پیش‌بینی اجاره چاه های آب شرب کشاورزی با کیفیت مناسب، پیش بینی لازم استفاده از سامانه آبرسانی سیار، نصب شیرهای پدالی کاهنده مصرف در اماکن عمومی اعم از مدارس و مساجد می باشد .

قلندری با اشاره به اقدامات شرکت آبفا درحوزه فرهنگ سازي اظهار می کند: در این حوزه نیز اقدامات خوبی در دست اجرا داریم که در این راستا می توان به برگزاری چندین جشنواره فرهنگی در مدارس شهرهای استان و برنامه های آموزشی در کلاس درس مدارس ،استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد در بهینه سازی مصرف آب ، اشاعه فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب از طریق رسانه ها،برگزاری کارگاه های آموزشی در شهرهای استان برای بانوان و خانواده ها و ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب از طریق تربیون ائمه جماعات و جمعه استان اشاره نمود .

قلندری بیان داشت: اگر مردم فارس فقط 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند، تابستان سال جاری را با کمترین مشکل کم آبی پشت سر خواهیم گذاشت.

وی ادامه داد: میانگین مصرف هر شهروند در استان فارس 200 لیتر در شبانه روز می باشد این در صورتی است که میانگین مصرف استاندارد هر فرد 150 لیتر در شبانه روز و در مواقع خشکسالی به 105 لیتر و در مواقع بحران آب به 50 الی 75 لیتر در شبانه روز می رسد. متاسفانه مصرف آب یک شهروند در استان فارس در حال حاضر 5/1 برابر مصرف استاندارد، 2 برابر میانگین مصرف در زمان خشکسالی و 4 برابر میانگین مصرف در مواقع بحرانی است.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس ضمن بیان این مطلب که مهمترین اقدامی که تاثیر مشکل کم آبی را به حداقل می رساند ،مدیریت مصرف و تقاضا می باشد، بیان می کند: همانطور که مقام معظم رهبری بارها تاکید نموده‌اند، اصلاح الگوی مصرف از مهمترین روش های مدیریت مصرف آب می باشد.

قلندری در پایان خواستار مشارکت همگانی شهروندان استان برای عبور از تابستان با حداقل مشکلات کم آبی گردید.

مجتبي متوسل، مدير دفتر آب شركت آبفاي فارس در همین ارتباط بیان می کند: بارندگي هاي استان فارس در ظاهر بسيار كافي بوده است، اما هم ما و هم مردم مي دانيم كه بيش از نيمي از بارندگي‌ها در حوزه هاي آبخيز نبوده و هم اكنون در دسترس و قابل استفاده نيست. مدير دفتر آب شركت آبفاي فارس اضافه می‌کند در حالي كه بارندگي ‌ها در سال گذشته به صورت روان آب و سيل آسا در يك شبانه‌روز بوده است، ظرفيت چاه ها تامين نشده است.

وی می افزاید: تامين آب استان از طريق چاه هاي آهكي و آبرفتي صورت مي گيرد در حالی که70 تا 75 درصد آب شرب استان فارس نيز از طريق این چاه ها تامين مي شود پس نمی توان به بارندگی ها در سال گذشته بسنده کرد. با توجه به خشكسالي سال هاي اخير، 90 درصد چاه هاي آبرفتي ما خشك شده و بيشتر تامين آب فارس از طريق چاه هاي آهكي است و25 درصد باقي مانده نيز از سدها تامين مي شود.

مدير دفتر آب شركت آبفاي فارس ادامه می دهد: در منطقه جنوب استان، مناطق تحت پوشش سد سلمان فارسي، بارندگي ها مناسب بوده و كمك خوبي به منابع آبي استان مي كند، همچنین بارندگي‌هاي استان معمولا به صورت روان آب بوده است كه كمكي به تامين آب چاه هاي آهكي نمي كند.

وی می گوید: عمق چاه هاي آهكي به طور متوسط بين 300 تا 350 متر است كه در طول چندين و چندسال خشكسالي از اين ذخاير استفاده كرده ايم. این در حالی است که در صورتي كه بارندگي ها مناسب باشد عمق سطح استاتيك ما را يك تا 2 متر تغيير مي دهد.

متوسل می افزاید: امسال در منطقه شمالي استان فارس و شهرستان هايي چون اقليد، آباده، بوانات و... بارش باران در اندازه مطلوب نبوده است. در صورتي كه مردم استان همكاري نكنند و 15 تا 20 درصد مصرف آب را كاهش ندهند ممكن است با كمبود و قطعي آب در تابستان روبه رو شويم.

بحران مصرف آب ، گریبانگیر فارس
مدير دفتر آب شركت آبفاي فارس می گوید: در هيچ شهري از استان فارس با بحران كمبود آب مواجه نيستيم اما در سراسر استان با بحران مصرف آب روبه رو هستيم و اين وضعیت تنها با كاهش 15 تا 20 درصدي مصرف آب مردم استان فارس بهبود مي يابد.

علي رحيمي، مدير دفتر بحران و پدافند غيرعامل شركت آبفاي فارس به هدر رفت های آب در استان فارس اشاره می‌کند و می گوید: با توجه به بارندگي هاي سال آبي 95-96 باور اشتباهي در ميان مردم استان به وجود آمده كه اين ميزان بارندگي ها توانسته است كمبودها و خشكسالي ها را از ميان ببرد و می توان به راحتی در مصرف آب ولخرجی کرد. وی ادامه می دهد: ما تاثیر بارندگي ها در استان فارس را نفی نمی کنیم، اما در چند شهر شمالي فارس چون آباده، ايزدخواست و... ميزان بارش ها به اندازه ميزان بلندمدت نبوده است و با کمبود آب روبرو هستیم. رحیمی می افزاید: بايد به اطلاع مردم فارس برسانيم كه سفره هاي آب زيرزميني در استان با اين بارندگي ها تامين نشده چرا كه با اين بارندگي ها نمي توانيم به اندازه برداشت‌هايمان در سال هاي اخير بر كمبود آب غالب شويم.

مدير دفتر بحران و پدافند غيرعامل شركت آبفاي فارس می گوید: بارندگي ها پاسخگوي كمبود آب و كاهش آب هاي زيرزميني نيست و ميزان ورودي به سفره هاي آب زيرزميني كمتر از ميزان خروجي ها است.

وی ادامه می دهد: شركت آبفاي فارس درچند محور در ارتباط با مسئله کمبود آب قدم برمي دارد كه از جمله آنها، محور مديريت تقاضا و مصرف آب (شناسايي انشعابات پرمصرف) به منظور اعمال مديريت و محور دوم بحث شناسايي و رفع انشعابات آب غيرمجاز است. محور سوم، اصلاح و بازسازي خطوط انتقال آب و شبكه هاي توزيع است که با نصب كنتور بر روي منابع تامين آب (چاه هاي مصرفي آب) ميزان برداشت آب مشخص می شود.

محور بعدی نیز بحث جداسازي آب فضاي سبز و آب شرب است تا بتوانيم آب سالم و گوارا تامين كنيم.
وی ادامه می دهد: در ارتباط با قطعي آب در صورتي كه الگوي مصرف رعايت شود و مردم صرفه جويي كنند كمتر با مشکلات این چنینی مواجه مي شويم. يكي از مسايلي كه بايد براي زمان هاي قطع مصرف مورد نظر مردم باشد استفاده از مخازن ذخيره خانگي است.

رحیمی بيان می کند: بارندگي در فارس در حد نرمال بوده ولي اين ميزان بارندگي جبران كاهش سطح سفره هاي زيرزميني در چندسال خشكسالي فارس نيست، اين در حالي است كه اگر سفره‌هاي آب زيرزميني كاملا تغذيه نشوند، بايد صرفه جويي صورت گيرد چرا كه نسل هاي آينده نيز به آب شرب نياز دارند.

وی در پایان به خط قرمز شركت آبفا فارس اشاره می کند و می گوید: خط قرمز ما قطع آب است و اين مسئله ياري مردم را در زمينه صرفه جويي در مصرف آب
مي طلبد. اميدواريم تابستان سال 96 در فارس به خوبي سپري شود و با مشكل كمبود آب روبه رو نشويم.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها