تعداد بازدید: ۳۲۳۹
کد خبر: ۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲ - 2016 21 December
ستاد استهلال استان تهران خبر داد؛
بر اساس اعلام ستاد استهلال ، امسال خورشید دو بار به مدار رأس‌الجدی در نیمکره جنوبی می‌ رسد و در مدار 23.5 درجه جنوبی قرار می‌گیرد در نتیجه دو شب از دیدگاه نجومی طولانی‌ترین شب محسوب می‌شود.
طبق یک اتفاق جالب امسال دوتا شب یلدا داریم. درواقع به گفته ستاد استهلال تهران دو شب در تهران حدود 14 ساعت و 15 دقیقه و 51 ثانیه است، همینطور طول شب در طولانی‌ترین شب سال حدود 14 ساعت و 39 دقیقه و 18 ثانیه است که مربوط به شمالی‌ترین شهر ایران یعنی پارس‌آباد است. کوتاه‌ترین شب در ایران نیز مربوط به چابهار با زمان حدود 13 ساعت و 26 دقیقه و 36 ثانیه است.

ابراهیمی سراجی عنوان کرد: به دلیل اینکه امسال انقلاب زمستانی در تاریخ یک دی ماه و در ساعت 14 و 14 دقیقه اتفاق می‌افتد بنابراین امسال از نظر نجومی دو تا شب یلدا داریم.
در مناطق قطبی شمالی از عرض 63.5 درجه به بالا خورشید طلوع نمی‌کند و در این مناطق طول شب به حداکثر خود می‌رسد مانند اسکاندیناوی.

عضو ستاد استهلال استان تهران یادآور شد: افراد می‌توانند سه سیاره عطارد، زهره و مریخ را در آسمان شامگاهی مشاهده کنند که سیاره عطارد در صورت فلکی قوس کماندار و در زمان حدود 20 دقیقه در موقعیت 6 تا 7 درجه با افق پس از غروب خورشید توسط چشم غیرمسلح به راحتی رویت می‌شود، همچنین سیاره زهره نیز با وضوح کامل مشاهده می‌شود. سیاره مریخ کم‌نور است و در صورت فلکی دلو در موقعیت 16 درجه سمت چپ و بالای سیاره زهره قرار دارد.

ابراهیمی سراجی تصریح کرد: امشب با غروب خورشید حاکمان آسمان زمستانی(شش صورت فلکی شکارچی، گاو، دوپیکر، ارابه‌ران، سگ بزرگ و سگ کوچک) به تدریج از آسمان شرقی طلوع می‌کند که شش ستاره پرنور متعلق به این شش صورت فلکی تشکیل شش ضلعی زمستانی را می‌دهد.

وی اظهار داشت: این شش ستاره پرنور عبارتند از: پای جبار(شکارچی)، چشم گاو(گاو)، عیوق (ارابه ران)، پولوکس (دوپیکر)، شعرای شامی( سگ کوچک) و شباهنگ (سگ بزرگ).

ستاد استهلال استان تهران عنوان کرد: افراد از ساعت 8 شب می‌توانند پرنورترین ستاره ظاهری آسمان (شباهنگ) که هشت سال نوری با ما فاصله دارد را رصد کنند، همچنین ماه به تربیع آخر خود می‌رسد و از حدود نیمه‌شب (122 شب) طلوع می‌کند و پنجشنبه شب به نزدیکی سیاره مشتری می‌رسد و فاصله آن با این سیاره حدود 3.5 درجه است.
ابراهیمی سراجی یادآور شد: مشتاقان به نجوم می‌توانند پنجشنبه و جمعه شب بارش زیبای شهابی دبی را در آسمان رصد کنند.

شب یلدا بلندترین شب سال در نیمکره شمالی است
شب یلدا یا شب چله از لحاظ نجومی اول زمستان و برابر با انقلاب زمستانی است. خورشید در حرکت سالیانه خود در اول زمستان در جنوبی ترین نقطه شرق طلوع کرده و در جنوبی ترین نقطه غرب غروب می کند و با کم شدن زاویه حرکتی خورشید در آسمان در این زمان ما شاهد بلندترین شب سال و کوتاه ترین روز سال هستیم چرا که مدار حرکت زمین با دایره البروج 23/5 درجه اختلاف دارد و در نقطه انقلاب زمستانی زمین به پایین ترین حد خود و بیشترین اختلاف با مدار دایره البروج می رسد که23/5 – درجه است ولی از انقلاب زمستانی و یا شب چله به بعد خورشید از جنوبی ترین نقطه شرق و غرب فاصله گرفته و کم کم به نقطه شرق و غرب نزدیک شده تا اعتدال بهاری‚ که البته در این زمان شب و روز برابر است .

در فرهنگ کهن و دیرینه ما ایرانیان و به خاطر اطلاع منجمین و اخترشناسان ایران باستان از این رویداد اختری (نجومی) از همان دوران باستان این شب را جشن گرفته و پاس می داشتند.
در کتاب نوروزنامه نوشته رضا مرادی غیاث آبادی درباره آیین های این شب اینگونه نوشته شده است: ایرانیان در این شب و با آغاز بازگشت خورشید به سوی شمال شرق و افزایش طول روز در اندیشه و باورهای مردم باستان به عنوان زمان زایش یا تولد دگر باره خورشید دانسته می شده و آن را گرامی و فرخنده می داشتند . در گذشته آیین های در این هنگام برگزار می شده است که یکی از آنها جشنی شبانه و بیداری تا بامداد و تماشای طلوع خورشید تازه متولد شده است.

جشنی که لازمه آن حضور کهنسالان و بزرگان خانواده به شمار کهنسالی خورشید در پایان پائیز بوده است و همچنین خوراکی های فراوان برای بیداری دراز مدت که همچون انار ‚ هندوانه و سنجد به رنگ سرخ خورشید باشند. بسیاری از ادیان نیز به شب چله مفهومی نجومی دادند. نامگذاری نخستین ماه زمستان و سال نو به نام (دی) به معنای دادار(خداوند) از همان باورهای میترایی سرچشمه می گیرد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها