تعداد بازدید: ۴۳۸
کد خبر: ۱۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵ - 2022 26 November
در حالی تصادف دو موتورسیکلت در جاده منتهی به تفرجگاه آبادزردشت دو کشته و دو مصدوم بر جای گذاشت که هیچ اداره و سازمانی مسئولیت رفع مشکلات ترافیکی این جاده پرحادثه را بر عهده نمی‌گیرد.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

این حادثه، ساعت ۱۷:۲۵ یکشنبه ۲۹ آبان در جاده تپه شهدای گمنام و نزدیک منطقه زیتون‌ها رخ داد که بر اثر آن، دو جوان ۱۹ و ۲۰ ساله راننده موتورسیکلت در دم جان باختند.

سرنشینان دیگر نیز که ۱۶ و ۱۹ ساله بودند، دچار صدمات متعدد شدند و با دو آمبولانس اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان شهدای سلامت انتقال یافتند.

مصدوم ۱۹ ساله، اما که دچار شکستگی‌های متعدد در ناحیه دست، پا و فک شده بود، به مراکز درمانی استان اعزام شد.

در همین رابطه، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی شهرستان نی‌ریز درباره مشکلات این جاده گفت: «با توجه به این که جاده مذکور به دلیل رفت و آمد به تفرجگاه‌های برون شهری و باغ‌ها و املاک کشاورزی تعبیه و احداث شده و به واسطه حجم و تعداد بسیار زیاد املاک تفریحی شخصی، تردد افراد با انواع وسایل نقلیه در تمام ساعات شبانه‌روز به ویژه در ساعات ابتدایی تاریکی شب بالا بوده و از طرفی آرامگاه مقدس شهدای گمنام نیز در محل سرآسیاب در امتداد همین مسیر واقع شده، حجم ترافیک و تردد‌ها افزایش یافته که لازم است جهت رفاه حال شهروندان و امتنان خاطره زائرین آرامگاه شهدای گمنام و ایجاد محیطی امن و کم خطر از حیث ترافیک، نسبت به انجام اصلاحات هندسی که از ابتدای ورودی معبر مذکور جاده سرآسیاب تا انتها را شامل می‌شود، اقدامات لازم و فنی صورت پذیرد تا شاهد سوانح دلخراش که در سال‌های گذشته چندین مورد برای شهروندان رخ داده نباشیم.»

سرهنگ دوم بهروز برزگر افزود: «مراتب پیشنهادی که قطعاً می‌تواند در بحث کنترل ترافیک و کاهش سوانح و ایمنی معبر و ترافیک اثربخش باشد، به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱- عریض نمودن جاده مذکور و تبدیل آن به جاده دو طرفه مجزا (با جدا‌کننده‌های فیزیکی) و حداقل هر طرف دارای دو باند باشد، همراه با شانه خاکی هم‌سطح و ایمن و بخشندگی جاده.

۲- تأمین روشنایی کافی در طول مسیر.

۳- انجام خط‌کشی‌های وسط و حاشیه جاده برابر استاندارد‌های موجود.

۴- نصب و احداث سرعتکاه‌های ایمن در نقاط حساس و تقاطع و ...

۵- نصب تابلو و علائم راهنمایی و رانندگی به ویژه تابلو‌های محدودیت سرعت.

۶- انجام کلیه تمهیداتی که این جاده را از حالت غیر اصولی و غیر ایمن خارج کند.

۷- اجرای طرح اصلاحات هندسی متناسب با محل در ابتدای ورودی جاده سرآسیاب که در یک نقطه به صورت نامتعارفی جاده فوق‌العاده کم عرض می‌شود.

۸- طرح موارد فوق در شورای ترافیک شهرستان با حضور مسئولان ذی‌ربط جهت تعیین تکلیف و اخذ تصمیمات لازم.»

صحبت‌های سرهنگ برزگر در حالی است که به شکل عجیبی، هیچ کدام از مسئولان، مسئولیت این جاده عمومی را بر عهده نمی‌گیرند.

جاده پر حادثه اما بی‌صاحب!

 

مهندس فرغت شهردار نی‌ریز گفت: «نقطه‌ای که این تصادف اتفاق افتاده (بعد از شروع زیتونها)، خارج از محدوده طرح تفضیلی شهر است و عملاً جاده بین مزارع محسوب می‌شود.»

سخنان شهردار در حالی است که شهرداری نی‌ریز برای تفرجگاه آبادزردشت و آلاچیق‌های این مسیر و حتی تپه شهدای گمنام که در محدوده طرح تفضیلی شهر نیست، تاکنون هزینه زیادی کرده است. به جز آن این که معمولاً در همه شهر‌ها حوزه تحت رسیدگی راهور و شهرداری مشترک است و این جاده تا تپه شهدای گمنام در حوزه استحفاظی راهنمایی و رانندگی قرار دارد.

بصیری مدیر جهاد کشاورزی هم گفت: «این جاده در محدوده اداره راه و شهرسازی و حریم شهر است و جاده بین مزارع محسوب نمی‌شود. جاده بین باغات تعریف دارد و یک جاده شوسه محدود با عرض ۴ متر است که قابلیت تردد دام، انسان و وسایل نقلیه را داشته باشد. ما در جاده بین باغات چیزی به عنوان آسفالت نداریم و حتی اگر اعتبار دولتی هم داشته باشیم، اجازه آسفالت کردن نداریم. چون آسفالت یک تعریفی دارد و باید کد و علائم راهنمایی بگیرد و از نظر یچ و شیب استاندارد باشد. چون اگر آسفالت شد، همه می‌خواهند با سرعت بالا روی آن تردد کنند.»

وی معتقد است برای حل این موضوع، مسئولان شهر باید از همه کمک بگیرند؛ چرا که زمین‌های اطراف آن در دو طرف سند دارند و فاصله‌شان مشخص است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نی‌ریز هم معتقد است این جاده در حوزه راه‌های آن‌ها نیست.
شاهسونی گفت: «این جاده خارج از حوزه ما است. ما از جاده‌هایی نگهداری می‌کنیم که خودمان ساخته‌ایم و به یک روستا یا منطقه خاص متصل می‌شود. مسئولیت نگهداری راه بر عهده کسی است که آن را می‌سازد و من اصلاً نمی‌دانم چه کسی این راه را ساخته است. این طور نیست که هر راهی خارج از محدوده طرح تفصیلی شهر باشد، مربوط به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است؛ مثل این جاده و جاده بید‌بخون و پلنگان.»

علیرضا میرزایی معاون عمرانی فرماندار که معمولاً ریاست جلسات شورای ترافیک را بر عهده دارد، در این باره گفت: «شهرداری می‌گوید تا شروع زیتون‌ها برای ماست و بقیه مربوط به اداره راهداری است. اداره راهداری می‌گوید این مسیر، جاده بین مزارع است و مربوط به جهاد کشاورزی است. البته من معتقدم آنجا بیشتر مشکل سرعت غیر مجاز داریم تا این که مشکل جاده باشد.»

وی افزود: «روزی که خواستیم اعضای کمیته فنی را برای عیب‌یابی مسیر و جاده نصیرآباد ببریم، آن‌ها را به آنجا هم خواهیم برد تا ببینند و نظر دهند. ولی موتورسیکلت‌ها در این مسیر با سرعت بسیار زیادی تردد می‌کنند. این مسیر، یک جاده اصلی نیست؛ یک جاده ارتباطی برای دسترسی به مزارع و قنات است و نمی‌توان آن را بولوارکشی کرد. ما قبلاً فشار آوردیم و روشنایی آن را تأمین کردند. حالا هم می‌شود گفت یک سری علائم نصب کنند؛ ولی متأسفانه موتورسیکلت‌ها رعایت نمی‌کنند.»

میرزایی عنوان داشت: «این یک مسئله حقوقی است که باید حل و فصل شود. به نظر من باید به شکل تعاملی، شهرداری و راهداری کمک دهند تا یک سری علائم نصب و از خطرات این مسیر کاسته شود.»

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
خودم
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
0
0
لطفا به جای پرداختن به این راه حل های پیچیده و معمولا غیر قابل انجام به موتورسواران جوان و شجاعی که در این جاده و دیگر جاده های شهر با سرعتهای مافوق صوت حرکت می کنند و جان خود و دیگران را به خطر می اندازند و مقصر اصلی اینگونه حوادث هستند بپردازید .
همیشه فقط می گوئید که جاده خراب است . فرض کنیم خراب باشد . روزانه چند صد نفر در این جاده های خراب رفت و آمد می کنند ولی برایشان اتفاقی نمی افتد چرا ؟ چون رعایت می کنند . در اینگونه موارد بیشتر باید راننده یا موتورسوار را مقصر دانست نه جاده را .
جاده فقط برای کسانی خراب و نا امن است که سرعت مجاز را رعایت نمی کنند .
ضمنا پیشنهاد می شود با کسانی که تصادف می کنند هم مصاحبه کنید تا از انگیزه شان از تصادف برایتان بگویند !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
0
0
سلام لطفاً از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بپرسید مبلغ 15 میلیارد در اختیار نماینده (که یکی از معاونان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس گفته اند) در کجا و چطور خرج شده است آیا اینکه گفته می‌شود مبلغ ۱۱ میلیارد در شهرستان بختگان خرج و شهرستان نی ریز و استهبان هرکدام مبلغ دو میلیارد جهت راه اندازی زمین چمن مصنوعی خرج شده است درست است ؟!؟؟

از دوستان هورگان و نی ریزان فارس خواهشمندم در مورد منابع در اختیار نماینده و نحوه اعتراض به چگونگی مصرف آن توضیح ارایه کنند چون قطعا نماینده و دفتر ایشان پاسخ نخواهند داد
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها