تعداد بازدید: ۲۵۱۰
کد خبر: ۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۷ - 2017 28 February
مدیر کل بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در یازده ماهه سال جاری 104133 میلیارد ریال خسارت انواع مخاطرات به بخش کشاورزی وارد شده که این رقم حدود 40 درصد بیشتر از کل خسارت سال گذشته است.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، موسوی در هشتمین جلسه کارگروه مخاطرات خشکسالی و سرمازدگی سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: ایران رتبه ششم بلایای طبیعی در جهان و رتبه چهارم را در قاره آسیا داراست و با توجه به اینکه بیش از 90 درصد مساحت کشور را اراضی کشاورزی، جنگل، مرتع و بیابان تشکیل می دهد بنابراین وسیع‌ترین عرصه مدیریت بحران مربوط به بخش کشاورزی است.
وی در ادامه اظهار داشت: یک درصد از خشکی های جهان در ایران است و این در حالی است که بیش از 10درصد از زلزله های جهان نیز در کشور ما اتفاق می افتد و سیل در 50 ساله گذشته در ایران رشد 250 درصدی داشته و 70 درصد اعتبارات سالانه ستاد حوادث غیر مترقبه کشور به این مهم اختصاص یافته است.
موسوی تصریح کرد: یکی از سیاست های مدیریت بحران، پیگیری خشکسالی است که به مدیریت عرضه آب با هدف افزایش تامین آب قابل حصول، مدیریت تقاضا، با هدف بهبود کارایی مصرف آب، مدیریت بحران با هدف به حداقل رساندن وقوع مخاطرات در دستور کار قرار گرفته است.
وی به لزوم کارآمدسازی نظام جبران خسارت (بیمه کشاورزی) اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته 65 درصد از خسارت مربوط به بخش باغبانی، 21 درصد در بخش زراعت، 4 درصد در حوزه دام، 4 درصد در حوزه طیور، 2 درصد در حوزه آبزیان و 4 درصد در حوزه منابع طبیعی بوده در حالی که فقط 6 درصد از غرامت بخش باغبانی و 56 درصد از غرامت بخش زراعت تاکنون توسط بیمه به بهره برداران پرداخت شده است.
موسوی تامین منابع، برنامه محور نبودن حمایت های مالی و اعتباری و شیوه پیگیری و تامین منابع را از چالش های کنونی مدیریت بحران دانست و گفت: خشکسالی، سرمازدگی، بیماری های نباتی، دام و طیور، ریزگردها و آتش سوزی جنگل ها و مراتع از چالش های اساسی بخش کشاورزی است.
صبوری پور معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز به جایگاه کشاورزی استان در کشور پرداخت و اهم اقدامات انجام شده توسط مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی فارس در سال 95 را تشریح کرد.
وی افزود: در فروردین ماه سال جاری 30 میلیارد تومان و در دی و بهمن 768 میلیارد تومان خسارت سرمازدگی در فارس برآورد شد و سیل اخیر نیز به میزان 355 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان فارس خسارت وارد کرده است.
این مسئول خاطر نشان کرد: در سال زراعی 95- 94 باید بیش از 110 میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان پرداخت شود که تا کنون فقط 13 میلیارد تومان به آنان پرداخت شده که عدم پرداخت به موقع بیمه به کشاورزان سبب کاهش سطح بیمه در سال زراعی جاری شده است.
در ادامه این جلسه بوستانی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس هم گفت: در جریان سیل اخیر با اعلام شرایط بحرانی در استان فارس 38 تیم کارشناسی تشکیل و بازدید از پروژه ها و تهیه گزارش از وضعیت آبگیری، امداد رسانی، اصلاح مسیر روان آب ها و ... در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: بر اثر این بارندگی ها بیش از 500 میلیون متر مکعب آب‌گیری توسط سدها انجام شده این در حالی است که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بیش از 600 پروژه آبخیزداری اجرا کرده که در بارندگی های اخیر بیش از 120 میلیون مترمکعب آب توسط این پروژه ها ذخیره شده است.
این مسئول خاطر نشان کرد: 12 درصد از پروژه های آبخیزداری بر اثر سیل اخیر دچار خسارت شده و برای بازسازی و مرمت آن به 8 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار نیاز است.
محمد صادقی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز گفت: عمده خسارت باغ های مرکبات در شهرستان های جهرم، داراب، لار و فسا بوده است که قسمتی از این خسارت ها بر اثر سرمازدگی بهمن ماه و قسمت دیگر آن در ارتباط با خسارت باد، باران و تگرگ بوده است.
وی افزود: همچنین در جنوب استان فارس به بیش از 2300 هکتار از کشت های زیر پلاستیکی خسارت وارد شده است.
منبع: خبر جنوب


✔️دریافت گلچینی از مهمترین رویداد های نی ریز ، استان و ایران
با عضویت در کانال تلگرام هورگان ( سرزمین خورشید)

@hourgan   آدرس کانال 
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها