تعداد بازدید: ۳۸۵۹
کد خبر: ۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰ - 2016 12 December
برنامه سرشماری و پایش هوبره در نی ریز به اجرا درآمد.
بنا بر اعلام جواد مهدی پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نی ریز، طبق برنامه اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس برنامه پایش و سرشماری پرنده وحشی هوبره در دومنطقه شهرستان انجام شد.این برنامه در صبح و عصر روز جمعه 19 آذرماه در منطقه ای آزاد و همچنین  حاشیه شرقی دریاچه بختگان به اجرا در آمد. در این دو زیستگاه تعدادی هوبره که احتمالاً از نوع بومی هستند، مشاهده و آمار برداری گردید.

 وی سپس در این ارتباط افزود: هوبره با نام علمي chlamydotis undulata از خانواده Otidae بوده كه در ايران شامل سه گونه زنگوله بال ،ميش مرغ و هوبره است . هوبره جثه اي در حدود ٦٠ تا٦٥ سانتي متر با پاها و گردني بلند و چشم درشت و زرد رنگ و پر و بالي به رنگ قهوه اي شني و خاكستري رنگ دارد و حدود دو تا پنج كيلو وزن دارد.

زيستگاه اين پرنده در نواحي بياباني و نيمه بياباني كويري استپي و دشتي است كه دارای پوشش گياهي پراكنده و تنك هستند و اين پرنده بصورت بومي يا مهاجر در اين زيستگاه ها زيست مي كند و حدود دو سوم كشور واجد شرايط زيستي براي اين پرنده مي باشد .بدليل شكار بي رويه و تخريب زيستگاه هايش در حال حاضر به شدت كمياب شده است به طوريكه در ليست قرمز AUCN به عنوان گونه هاي در حال انقراض قرار گرفته و در ایران نيز از سوي سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان گونه حمايت شده اعلام گرديده و بهاي ضرر و زيان حاصله از شكار اين گونه مبلغ دويست ميليون ريال مي باشد.






نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها