تعداد بازدید: ۱۹۴۲
کد خبر: ۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹ - 2017 04 July
عضو کمیسیون امنیت ملی علت تشکیل کمیته امنیت آب زیر مجموعه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی بحرانی و امنیتی شدن آب دانست و تاکید کرد 16 استان کشور با بحران شدید کمبود آب روبرو هستند.
ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در خصوص علت تشکیل کمیته آب زیر مجموعه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به خبرنگار خبرفوری گفت: در یک دهه گذشته بارش باران در کشور ما بشدت کاهش پیدا کرده است طبق اعلام وزارت نیرو میزان بارش در کشور از 700 به 500 میلیارد متر مکعب کاهش داشته است.

وی ادامه داد: این کاهش شدید نزولات آسمانی 16 استان که 60 در صد جمعیت کشور در این استان ها ساکن هستند را دچار مشکل کرده است. با توجه به اینکه جمعیت ما رو به افزایش است و نیاز به مواد غذایی و کشاورزی داریم دو کار می بایست انجام شود یکی ساماندهی آب موجود و دیگری تولید آب است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: طی صحبت هایی که انجام شد به این جمع بندی رسیدیم که آب در ایران شرایط بحرانی و امنیتی دارد.

وی افزود: طی چند جلسه با کارشناسان، وزرا و اعضای کمیسیون امنیت ملی مذاکراتی انجام شد و به این نکته رسیدیم که کارهای بزرگ و ریشه ای باید انجام شود تا در آینده مشکل آب پیدا نکنیم.

وی تاکید کرد: آب درحال حاضر بحرانی است. در برخی استان های کشور درگیری های محلی جهت تامین آب وجود دارد و در برخی نقاط حتی با کمبود آب شرب مواجه هستیم.

ابوالفضل حسن بیگی گفت: درگذشته مجلس و دیگر مسئولین پیگیر این موضع بودند. در یک ساله گذشته ما با پیگیری هایی که کردیم در برنامه ششم و بودجه 96 این موضوع پیش بینی شد. اما طی بررسی های کمیسیون لازم دید در جهت بهبود وضعیت و کمک به مجلس و دولت اقداماتی انجام شود.


او گفت: پیش بینی کمبود آب برای کشور ما از 30 سال گذشته بوده است و این وظیفه و مسئولیت بر عهده دولت ها و مجلس بوده است. درحال حاضر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کاری بیش از اختیارات و توان خود را بدوش می گیرد به این علت که شاهد یک سلسله درگیری ها و اختلافات منطقه ای ، استانی و بومی هستیم.
وی ادامه داد: کمیته آب چند جلسه برگزار کرده و تاکنون هیچ مصوبه ای نداشته است این کمیته امسال فعال تر خواهد شد. دستور کار این کمیته این است که از کارشناسان و متخصصین دعوت کنیم تا در خصوص موضوع تامین و استفاده بهینه آن بپردازد و این مشکل را بررسی کنیم آن هم به دلیل اینکه این موضوع بحرانی و امنیتی شده است.
نماینده مردم دامغان گفت: برخورد امنیتی اشتباه است ما باید کمبود آب را تامین کنیم و عدالت را در تامین آب برای مردم رعایت کنیم.

حسن بیگی افزود : درحال حاضر 16 استان از استان های کشور دچار مشکل آب هستند راه کاری برای مقابله با این مشکل نیست بجز استفاده بهینه از آب و این خود نیاز به اعتبارات بیشتر دارد برای اینکه بتوانند در بخش های مختلف از جمله کشاورزی تحولاتی شروع شود و الگوی مصرف آب را در کشور تغییر دهیم.

استانهای خراسان جنوبی ، خراسان شمالی ، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان ، یزد، کرمان، اصفهان ، قزوین ، البرز، فارس ، تهران، همدان ، سمنان، ، قم ، زنجان و چهار محال بختیاری با مشکل آب مواجه هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص علت ورود این کمیسیون به بحران آب گفت: جایگاه کمیسیون امنیت ملی جایگاهی است که با کلیه وزارت خانه ها و دستگاه های کشور در ارتباط است ورود این کمیسیون به این موضوع برای پیشگیری است.

وی تاکید کرد: نظر ریاست و نمایندگان مجلس این هست که بدیل آنکه این کمیسیون از امکانات و توان بیشتر نسبت به دیگر کمیسیون ها برخوردار است می توان از آن استفاده کرد.
او گفت: جناب آقای لاریجانی نیز از قبل گفته بودند که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به این موضوع کمک کنند. کلیه کمیسیون ها و نمایندگان مجاز هستند که در جلسات این کمیته شرکت کنند و در صورت نیاز حتما از متخصصین در این زمینه برای شرکت در جلسات این کمیته دعوت می شود.

وی با بیان اینکه استان های مرکزی بیشتر دچار بحران آب هستند افزود: استانهای خراسان جنوبی ، خراسان شمالی ، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان ، یزد، کرمان، اصفهان ، قزوین ، البرز، فارس ، تهران، همدان ، سمنان، ، قم ، زنجان و چهار محال بختیاری با مشکل آب مواجه هستند.

وی در پایان گفت: استان های هرمزگان و بندر عباس نیز با مشکل آب مواجه هستند اما قرار شده است که با نصب سیستم آب شیرین کن آب این مناطق نیز تامین شود.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
0
0
مسايلي كه بيش از يك دهه است كارشناسان و حتي مردم عادي به آن پي برده اند كه آب مسئله اصلي اين كشور است اين آقايان تازه به جمع بندي رسيده اند . ما نميندگاني ميخواهيم كه پيش از مردم عادي پي به مشكلات ببرند
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها