تعداد بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۱۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۷ - 2024 07 April

نوروز و سال نو بر همه خوانندگان عزیز مبارک و فرخنده باد. امید است همگان حداکثر استفاده معنوی را از ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر برده باشند و عید فطر که در آستانه فرا رسیدن آن قرار داریم بر شادی نوروز و سال نو بیفزاید. با تمام وجود باید خداوند بزرگ را شکر کنیم و سپاس گوییم که باران رحمتش را بر ما ارزانی داشت.امید است همچنان ببارد و ذخایر زیرزمینی و روزمینی را سرشار کند.

با توجه به رویکرد اقتصادی شعار سال‌های اخیر و از جمله امسال که جهش تولید با مشارکت مردم است، لازم است برای حرکت به سمت تحقق شعار‌های اقتصادی تاکنون داده شده، راهبرد‌ها و برنامه‌های عملیاتی تدوین و اجرا شود. چون در غیر این صورت اهداف در حد شعار باقی خواهد ماند. قبلاً در نوشتار‌هایی به موضوع اقتصاد و مسائل مرتبط با آن پرداخته‌ایم اما لازم است مداوماً مورد تأکید قرار گیرد به این امید که گامی عملیاتی برداشته شود. اینکه اقتصاد کشور ما از مشکلات زیادی رنج می‌برد و کاهش تولید از مهمترین آنهاست آنقدر ملموس است و توده مردم آن را حس می‌کنند که نیاز به شرح و بسط علمی و آکادمیک ندارد.آنچه مغفول مانده عملیاتی کردن راهبرد‌ها و برنامه هاست. آشکارا باید گفت و نوشت که عمده مشکلات اقتصاد کلان کشور به ویژه تولید ناخالص ملی به حکومت برمی‌گردد؛ چه اینکه دولت به جای آنکه کارفرمای اقتصادی باشد باید سیاستگذاری چابک، دقیق و واقع بین باشد. در درجه اول حکومت باید تکلیف خود را با اقتصاد به ویژه تولید روشن کند. دست از کارفرمایی بردارد و آن را به مردم به معنای واقعیش بسپارد. اینکه می‌گویم به معنای واقعی منظور این است که بنگا‌های اقتصادی دولتی به بخش خصوصی واقعی واگذار شود نه به شیوه خصولتی. مفهوم تولید با مشارکت مردم بالا رود کاملاً روشن و شفاف است، اما متأسفانه:

- آنقدر مانع سر راه سرمایه گذار جزء و کلان وجود دارد که رتبه کسب و کار ما به ۱۲۷ رسیده است.

- تحریم‌ها سرسری گرفته شده و روند سیاست خارجی آن را پیچیده‌تر کرده است؛ در حالی که کشور‌های منطقه از جمله عربستان سعودی به سرعت، اما بی سر و صدا درحال تحولات بزرگ اقتصادی و اجتماعی هستند و بسیار کم خبر منفی در اخبار روز جهانی از آن‌ها می‌شنویم و بالعکس ما آماج خبر‌های منفی رسانه‌های کوچک و بزرگ جهانی هستیم. باید قبول کنیم اگر پول‌های بلوکه شده ما در بانک‌های خارجی از قید تحریم رها و به کشور برگردد، ارتباط بانک‌های ما با بانک‌های جهانی برقرار و روان شود، نفت و گاز ما از راه‌های رسمی و با قیمت روز فروخته شود و ارز حاصل از آن به بانک مرکزی برگردد ارزش پول ملی به سرعت بالا می‌رود و از این باتلاق نجات می‌یابیم.

- تورم ناشی از سقوط ارزش پول ملی و بالا رفتن ارزش دلار لجام گسیخته شده و امان تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده را گرفته.

- فساد شرم آور که شوربختانه قبح آن هم شکسته شده، میلیارد دلاری گردیده و هر از گاهی فورانی در افکار عمومی می‌کند و پس از آن کسی نمی‌داند چه برخوردی با مفسدان شد!

به هر حال اگر قرار است مشارکت مردم در تولید بالا رود حکومت باید این موانع را بردارد؛ آنگاه سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به سرعت وارد میدان می‌شود و تولید ناخالص ملی بالا می‌رود و اثرات مثبت آن نمایان می‌شود.امید است شاهد اقدامات عملی باشیم.

شاد و سالم و موفق باشید

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
0
0
سلام
به نظر میاد شما خیلی مسئله رو جدی گرفتید برادر عزیز
خیلی وقته کار از این حرفها گذشته.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها