تعداد بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۱۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2024 09 March
دکتر شاهین شادنیا رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم هشدار داد عوارض شوینده‌ها در خانه‌تکانی را باید جدی گرفت.

نکاتی مهم که باید بخوانید:

◻  مصرف شیر در هنگام مسمومیت‌ها توصیه علمی نیست و نمی‌تواند آسیب‌های به‌وجود آمده در دستگاه تنفس  را درمان کند.

◻  مخلوط کردن شوینده‌ها با یکدیگر باعث واکنش و تولید گاز‌های بسیار مضرتر شده و این ترکیبات سمی منجر به مسمومیت شدید می‌شود.

◻  هنگام استفاده از مواد شوینده باید زمان استفاده را تا حد امکان کوتاه کرد و ترجیحاً در فضای باز و یا در فضای بسته‌ای که هواکش و تهویه دارد از این مواد استفاده نمود.

◻  مواد شوینده، پاک کننده و ضدعفونی کننده ماهیت سوزانندگی دارند، این مواد یا از ترکیبات اسیدی ضعیف تشکیل شده‌اند و یا ترکیبات قلیایی هستند که در صورت عدم مصرف درست، سلامت اعضای خانواده را تهدید می‌کنند.

◻  باید حتماً از دستکش استفاده شود. با این روش از سوختگی و آسیب به پوست جلوگیری می‌شود، ضمن این‌که باید حواس‌مان باشد در زمان استفاده این مواد به درون چشم پاشیده نشوند و یا اگر امکان دارد از عینک‌های مخصوص استفاده کنیم. مواد شوینده در صورت پاشیده شدن به داخل چشم می‌توانند موجب سوختگی ناحیه قرنیه شوند.

◻  اگر مواد شوینده روی پوست یا داخل چشم‌تان ریخت، ضمن قرار گرفتن در مکانی که تهویه مناسب دارد محل را با آب معمولی شست‌و شو دهید.

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که برخی به اشتباه، زمانی‎که این ترکیبات در چشم و یا روی پوست ریخته می‌شود از ترکیبات سوزاننده اسیدی و یا قلیایی دیگری برای شست‌وشوی محل آسیب دیده استفاده می‌کنند، این کار بسیار خطرناک است و شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

◻  برخی افراد در فضا‌های بسته مواد سفید کننده و پاک کننده را با هم ترکیب می‌کنند، گاز کلری که از ترکیب این محصولات متصاعد می‌شود بسیار سوزاننده است و باعث تنگی نفس و یا اسپاسم تنفسی و حتی مرگ فرد می‌شود.

◻  حتماً در زمان استفاده از مواد شیمیایی در‌ها و پنجره‌ها را باز بگذارید تا از آسیب‌های احتمالی به ریه‌ها و سیستم تنفسی جلوگیری شود.

◻  این مواد را در کابینت‌های طبقه بالا که دست کودک به آن نمی‌رسد قرار دهید، همچنین حین کار، کودک را با این ترکیبات تنها نگذارید؛ بچه‌ها اشتباهاً این مواد را به صورت خوراکی می‌خورند و شوربختانه این ترکیبات سوزاننده، خطرناک و کشنده باعث سوختگی دستگاه گوارش می‌شوند.

◻  آمار مسمویت دارویی و یا خوردن مواد سمی در کودکان بسیار بالاست.

افرادی‌که از ترکیبات مواد مخدر برای ترک (دارو‌هایی مانند شربت‌های متادون) استفاده می‌کنند، معمولاً این دارو‌ها را درون یخچال نگهداری می‌کنند، این کار بسیار خطرناک است و سلامت فرزند شما را تهدید می‌کند.

◻  گاهی دیده می‌شود افراد برای نظافت مؤثرتر چند ماده شوینده را با یکدیگر ترکیب می‌کنند، این موضوع باعث می‌شود که پوست دست‌ها گاهی در معرض آسیب شیمیایی با این مواد قرار گیرد.

سوزش، خارش و قرمزی از نشانه‌های مسمومیت پوستی با مواد شوینده است که در صورتی که این نشانه‎‌ها آزار دهنده شد باید مراقبت‌های اولیه انجام شود.

◻  اولین اقدام در مسمومیت‌ها دور کردن مواد شیمایی از فرد مسموم شده، است.

در این شرایط سریعاً فرد را از محیط دور کرده، در و پنجره‌ها را باز کنید و او را در معرض هوای آزاد قرار دهید.

در مسمومیت‌های پوستی نیز ماده شیمیایی را کنار بگذارید و از تماس بیشتر با این مواد پرهیز کنید، بهترین راهکار شست‌و شو با آب ساده حداقل ۱۰ تا ۲۰ دقیقه است.

◻  در صورتی‌که به طور اتفاقی این مواد وارد چشم شود، باید ابتدا منبع مسمومیت از بین برود و در ادامه چشم‌ها را با آب فراوان بشویید.

در مواردی‌که علامت‌های تحریکی تنفسی وجود داشته باشد و یا سوزش پوست آزار دهنده شوند باید به مراکز درمانی مراجعه کرد.

◻  اگر کودکی به هر دلیلی از مواد سوزاننده، شیمیایی و پاک کننده استفاده کرد، هرگز کودک را وادار با استفراغ نکنید، ماده‌ای (حتی آب یا شیر) به او نخورانید و سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها