تعداد بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۱۹۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2024 10 February
آوای دلنشین
جمشید جم خواننده باسابقه و مطرح موسیقی کشور چهارشنبه ۱۱ بهمن در منزل خود به دلیل ایست قلبی درگذشت.

به همین مناسبت نگاهی به زندگی و زمانه خواننده ترانه «یار دبستانی من»  خواهیم داشت.

این هنرمند پیش از آسمانی شدنش در گفتگویی درباره اثر ماندگارش گفت: «گاهی می‌خواستم به افرادی که این آهنگ را گوش می‌دهند بگویم این آهنگ را من خواندم، اما از کنارشان رد می‌شدم و لبخند رضایت می‌زدم.»

جمشید جم، خواننده آهنگ معروف «یار دبستانی من» درباره علاقه‌اش به موسیقی و مسیری که طی کرده است، اینگونه توضیح: داد: «در محرم سال ۱۳۵۷ در کنار بسیاری از بزرگان موسیقی شاگردی می‌کردم، زیرا می‌خواستم دانش بالایی نسبت به موسیقی داشته باشم.

من تمام موسیقی‌های ایرانی، موسیقی ملل، سمفونی و ... را مطالعه کردم.

اوایل یک موتور گازی خریدم و باند‌های ماشین برادرم را برداشتم و نوار‌های ا... اکبر را می‌گذاشتم و در میدان می‌چرخیدم تا فضایی انقلابی در شهر حاکم شود.

در ۲۱ بهمن سال ۱۳۵۷ زمانی که امام خمینی (ره) فرمودند حکومت نظامی لغو شده است، با وجودی که من تیر خورده بودم، اما با مشارکت مردم حضور پیدا کردیم و رادیو و تلویزیون را گرفتیم و بعد از آن به رادیو رفتیم و در میدان ارگ پنهان شدیم.»

او گفته بود: «به دلیل وجود دو تانک در میدان ارگ درگیری زیادی شکل گرفت، اما در این زمان به نظامیان گفتیم که این گروه مردمی است باید رادیو را تحویل دهید و خدا را شکر توانستیم رادیو را تحویل بگیریم.

من به دلیل علاقه زیادی که به رادیو داشتم در آنجا ماندگار شدم.»

«یار دبستانی من» یکی از سروده‌های انقلابی ایران است شعر آن سروده منصور تهرانی است که در ابتدا نزدیک به دو ماه پس از انقلاب ۱۳۵۷ برای فیلم از «فریاد تا ترور» با صدای فریدون فروغی ساخته شد.

پس از بازبینی وزارت ارشاد صدای فروغی از فیلم حذف شد و جمشید جم آن را بازخوانی کرد و این اثر با صدای جم مشهور شد.

جمشید جم که در سال ۵۷ دانشجو بود و در جریان وقایع دانشگاه و جامعه قرار داشت، آن را به یاد یاران دبستانی و تیراندازی حکومت پهلوی به دانش‌آموزان و دانشجویان در روز ۱۳ آبان ۵۷ بازخوانی کرد.

کوتاه از جم:

◽جمشید جم در ۱ مرداد ۱۳۳۰ در تهران به دنیا آمد.

◽ او در ارکستر‌های سمفونی به عنوان تکنواز و نوازنده سلیست فعالیت داشت.

◽ جمشید جم علاوه بر خوانندگی، در رادیو و تلویزیون به عنوان نویسنده، سردبیر، تهیه کننده و کارشناس موسیقی نیز مشغول بود.

◽ این خواننده انقلابی همچنین در چند فیلم سینمایی به عنوان بازیگر نقش آفرینی کرد. او در فیلم‌های «مادر»، «مرگ یزدگرد» و «مرگ قو» بازی کرد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها