تعداد بازدید: ۱۹۵۷
کد خبر: ۱۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰ - 2017 15 January
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با تشریح وضع خشکسالی کشور در مقیاس کوتاه‌مدت خبر از خشکسالی شدید در برخی مناطق فارس داد.

براساس  آمار بارندگي ايستگاه هاي بارانسنجي مبناي وزارت نيرو  شركت مديريت منابع آب ايران در  شيراز  تا 22 دی ماه (در سال آبی 95-96) 15 میلی متر باران و در متوسط دراز مدت حدود 6/161 میلی متر باران آمده است که این میزان بارش در مقایسه با دوره بلند مدت حدود  منفی 7/90 درصد کاهش داشته است. آخرین آمارهای هواشناسی فارس نیز حکایت از کاهش 83 درصدی بارندگی نسبت به میانگین بارندگی سال زراعی گذشته دارد. همچنین تمام شهرستانهای استان در بارندگی و درصد تغییرات نسبت به سال گذشته دارای بیلان منفی شده اند و این بیلان منفی از 41 درصد در شهرستان ایزدخواست آغاز و به 97 درصد در شهرستان فراشبند میرسد.

بیشترین بارش امسال باران در شهرستان سپیدان با 7/93 میلیمتر بارش بوده و این در حالی است که سال گذشته تا 11 دیماه 8/315 باران در این شهرستان باریده بود.

همچنین در شهرستان نیریز با 2/5 میلیمتر باران شاهد کمترین بارش بودهایم و این در حالی است که سال گذشته در همین شهرستان تا 11 دیماه 8/96 میلیمتر باران باریده بود.

حکایتهای آماری از 27 ایستگاه سنجش باران در فارس این روزها حکایت تلخ و ناامیدی برای مردم سرزمین پهناور فارس به ویژه کشاورزان دارد و تنها آنان به انتظار لطف خدا نشستهاند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: آنچه نگران کننده است، آنست که بسیاری از نقاطی که به عنوان منابع تامین آب کشور یا به عنوان مراکز مهم جمعیتی از جمله تهران، البرز و خراسان شمالی شناخته میشوند با خشکسالیهای شدید و بسیار شدید مواجه هستند.

شاهرخ فاتح با اشاره به اینکه بر اساس شاخص SPEI  دوازده ماهه منتهی به آذرماه، در بسیاری از مناطق کشور خشکسالیهای خفیف تا شدید وجود دارد، اظهار کرد: در بخشهایی از استانهای فارس، اصفهان، چهار محال و بختیاری، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قم، تهران، البرز، قزوین، مازندران، آذربایجان شرقی و کردستان خشکسالیهای شدید و در برخی نقاط خشکسالیهای بسیار شدید دیده میشود. وی با بیان اینکه بر اساس این شاخص کوتاهمدت، در بخشهایی از شمال اردبیل، آذربایجان شرقی، شرق گلستان ترسالی مشاهده میشود، افزود: بقیه مناطق کشور در این بازه زمانی 12 ماهه در حالت طبیعی قرار دارند. رئیس مرکز ملی خشکسالی با اشاره به اینکه با نگاه کوتاهمدت حدود 84 درصد مساحت کشور با درجاتی از خشکسالی مواجه هستند، گفت: 33 درصد مساحت کشور خشکسالی خفیف، 41 درصد خشکسالی متوسط، 10 درصد خشکسالی شدید، دو دهم درصد خشکسالی بسیار شدید دارند. تنها یک درصد مساحت کشور در این بازه زمانی در شرایط ترسالی قرار دارد و بقیه مناطق، شامل 15 درصد مساحت کشور از شرایط نرمال برخوردار است.

فاتح در ادامه با تاکید بر اینکه تغییرات خشکسالی در بلندمدت بطئی است، به ترسیم وضعیت خشکسالی کشور در مقیاس بلندمدت با تکیه بر شاخص SPEI  هشتاد و چهار ماهه منتهی به آذرماه سال 95 پرداخت و گفت: با توجه به این شاخص، بسیاری از مناطق کشور با خشکسالی بلندمدت و انباشته شده مواجه هستند. آنچه نگران کننده است آنست که بسیاری از نقاطی که به عنوان منابع تامین آب کشور محسوب میشوند یا به عنوان مراکز مهم جمعیتی از جمله تهران، البرز و خراسان شمالی شناخته میشوند با خشکسالیهای شدید و بسیار شدید مواجه هستند. این مقام مسئول در سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه 83 درصد مساحت کشور با شاخص بلندمدت با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم میکنند، افزود: از این میزان 21 درصد خشکسالی خفیف، 40 درصد خشکسالی متوسط، 18 درصد خشکسالی شدید و سه درصد خشکسالی بسیار شدید دارد و در مقابل تنها سه درصد مساحت کشور در شرایط ترسالی قرار دارد و مابقی مساحت کشور که شامل 14 درصد است در شرایط طبیعی به سر میبرند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها