تعداد بازدید: ۱۷۶۴
کد خبر: ۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷ - 2017 14 January
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد :
ساخت تمامی خطوط ریلی فارس تعطیل است و این پروژه ها وضعیت نا مناسبی دارند.
سه معاون وزیر راه و شهرسازی یک شنبه و دوشنبه هفته آینده به شیراز می آیند تا پروژه‌های راهسازی، نیمه تمام، ‌نیمه کاره و راکد فارس را بررسی کنند، پروژه هایی که برخی از آن ها در حد کلنگ زنی پیشرفت دارند و برخی دیگر نیمه کاره رها شده اند و برخی دیگر گرچه فعالند اما به دلیل کمبود اعتبار، ساخت آن ها با کندی صورت می گیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر آتی سه معاون وزیر راه به فارس به سرویس اقتصادی «خبرجنوب» گفت: آقایان خادمی، ‌امینی و محفوظی سه معاون وزیر راه هفته آینده به شیراز می آیند تا وضعیت نا مطلوب پروژه های راهسازی استان را از نزدیک ببینند.

محمد رضا رضایی با بیان این که تاکید بیشتر ما رسیدگی به پروژه های اصلی راهسازی استان است افزود: متاسفانه ساخت تمامی خطوط ریلی فارس تعطیل است و این پروژه ها وضعیت نا مناسبی دارند.

وی اضافه کرد: خطوط ریلی شیراز- گل گهر، شیراز- بوشهر، شیراز – بندرعباس همگی تعطیلند و پیشرفت هر کدام از آن ها به 10 درصد هم نمی رسد.

وی اضافه کرد: این سه خط ریلی نیاز به اعتبار حداقل 10 هزار میلیارد تومانی دارد که همه بودجه عمرانی کشور را هم اگر صرف این پروژه ها کنیم کافی نیست.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم فعال کردن سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این پروژه ها گفت: دولت با کمبود شدید نقدینگی مواجه است و راهی به جز استفاده از پتانسیل بخش خصوصی نداریم.

وی گفت: متاسفانه در کشور هیچ طرح راهسازی با استفاده از فاینانس خارجی و یا توان بخش خصوصی در حال اجرا نیست و تنها در بخش ها و قطعه های کوچکی از پروژه های شمال کشور شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی هستیم که البته مبلغ آن در مقایسه با کل هزینه صورت گرفته ناچیز است.

رضایی دلیل این ناکامی را عدم وجود مشوق و تسهیلات برای بخش خصوصی دانست و گفت: بخش خصوصی هیچ انگیزه ای برای حضور در پروژه های راه سازی نداشته چرا که به دلیل نبود مشوق، امیدی به برگشت سرمایه اش ندارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه رقم تخصیص بودجه عمرانی سال 95، بسیار اندک است و به 5 درصد هم نمی رسد و هر آن چه دولت برای امور عمرانی در کشور هزینه می کند از محل اسناد خزانه و دیون است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد حضور سه معاون وزیر در فارس و مشاهده وضعیت تاسف بار پروژه های ریلی باعث شود تا فکر اساسی برای تامین اعتبار جهت اتمام این پروژه ها صورت گیرد. وی با بیان این که پیشرفت خطوط زمینی و جاده ای نیز به دلیل کمبود اعتبار به کندی صورت می گیرد افزود: آزاد راه شیراز- اصفهان به عنوان تنها آزادراه در حال ساخت در فارس پیشرفت 60 درصدی دارد و احتمالاً ساخت آن دو سال دیگر زمان می برد.
وی گفت: برای این پروژه تا کنون 500 میلیارد تومان هزینه شده و اتمام آن نیاز به هزینه 500 میلیارد تومان دیگر دارد.

رضایی با بیان این که در حال حاضر فارس حتی یک متر هم آزاد راه ندارد افزود: در سفر سه معاون وزیر راه به فارس قطعه پایانی این آزادراه که از سمت سپیدان به شیراز منتهی می گردد کلنگ زنی می شود و قرار است با اعتبار 100 میلیارد تومانی یک ساله به اتمام برسد.

وی یادآور شد: این آزادراه مسیر شیراز به اصفهان و تهران را 100 کیلومتر کم می کند.

رضایی ادامه داد: پروژه دیگری که مورد بازدید قرار می گیرد پروژه جاده ای جهرم، خاوران، سروستان، خرامه، ارسنجان است که مسیر تهران به شیراز را 120 کیلومتر کم می کند و اهالی شهرهای جنوبی و شرقی فارس همچون لار، فسا، ‌نی ریز، سروستان، خرامه، جهرم و ... بدون نیاز به گذر از شیراز و از مسیر دروازه قرآن می توانند مستقیماً به اصفهان و تهران بروند.

نماینده مردم جهرم در مجلس یادآور شد: این مسیر حکم یک کمربندی بزرگ برای شیراز را دارد و افرادی که از شهرهای جنوبی و شرقی استان فارس قصد سفر به تهران و اصفهان دارند می توانند بدون معطلی در خروجی شیراز و با کاهش 120 کیلومتری مسیر در زمان کمتری به تهران و اصفهان بروند.

به گفته وی، برای این طرح تا کنون 200 میلیارد تومان هزینه شده و 100 میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است.

وی ادامه داد: همچنین راه جاده ای نی ریز به خرامه هم پیشرفت 80 درصدی دارد و هم اکنون با هزینه کرد 20 میلیارد تومانی حدود 10 میلیارد تومان دیگر برای اتمام نیاز به اعتبار دارد.

وی گفت: این 6 پروژه راهسازی حدود 11 هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد که امیدوارم در سفر 3 معاون وزیر به شیراز و فارس فکری اساسی برای تامین این اعتبار بشود.

منبع: خبر جنوب
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها