دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفهای شهید باهنر نیریز
تنظیم نبودن باد تایرها یکی از معایبی است که میتواند به لاستیکهای خودرو آسیب برساند.
کم یا زیاد بودن باد لاستیک هر دو خطرناک است.
اگر فشار باد خیلی زیاد باشد، معایبی دارد از جمله باریک شدن سطح تماس لاستیک و جاده، و کاهش قابلیتهای لاستیک و پایداری آن.
همچنین فشار زیاد باد لاستیک آرامش و راحتی در رانندگی را سلب میکند و موجب ساییده شدن بیش از حد قسمت میانی میشود.
از بین رفتن قابلیت جذب نیروهای وارده از جاده به لایههای میانی لاستیک و افزایش آسیبپذیری آنها از دیگر معایب باد زیاد لاستیک است.
همچنین در این زمینه میتوان به تمایل زیاد جدا شدن لایههای لاستیکی در زمان گرم شدن لاستیک، به خاطر تجمع نیروها در مرکز آجها هم اشاره کرد.
در این بین لاستیک کم باد معایبی مانند زیاد شدن مصرف سوخت به خاطر افزایش سطح تماس لاستیک با جاده دارد.
سفت شدن یا انحراف فرمان به یک سمت در هنگام کم باد بودن چرخهای جلو و ساییده شدن سریعتر و بیشتر قسمت بیرونی آجها هم از معایب فشار باد کم لاستیک به شمار میرود.
بروز خطر جدی با بالا رفتن بیش از اندازه دمای لاستیک در زمان حرکت به خاطر تغییر شکل زیاد در ناحیه تماس لاستیک با جاده و افزایش احتمال جداشدن لایهها از مواردی است که در هنگام کم شدن باد لاستیک دیده میشود.
نظر شما