تعداد بازدید: ۱۷۷۳
کد خبر: ۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰ - 2017 07 January
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس:
حذف عوامل فنی در چرخه ساخت و ساز، جان و مال مردم را تهدید می‌کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با اشاره به تخریب 3 ساختمان طی یک ماهه اخیر در شیراز و نقاط دیگر استان به دلیل عدم رعایت نکات فنی از برخی اظهارنظرها در خصوص حذف مهندسین اجرایی و سازندگان ذی صلاح از چرخه ساخت وساز انتقاد کرد و گفت:‌ کشور ایران و به ویژه استان فارس و شهر شیراز در یکی از زلزله خیزترین نقاط ایران قرار دارند و به همین دلیل دغدغه هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس رعایت ضوابط فنی و ایمن سازی است تا شاهد چنین حوادثی که تلفات مالی و جانی را نیز به دنبال دارد نباشیم.

نامورچی اظهارداشت: در این زمینه با حذف عوامل فنی ساخت و ساز ما باید هر آن در انتظار چنین حوادثی باشیم و تمامی دغدغه ما نیز این است که کار ساخت و ساز به دست افراد دارای صلاحیت انجام شود چرا که اگر کارها به دست سازنده ذی صلاح انجام نشود این به معنای حذف نکات و الزامات استاندارد و ایمنی ساخت و ساز، حذف شناسنامه فنی ملک و در کل عدم رعایت نکات فنی است که همگی به دلیل عدم استفاده از مهندسین اجرایی و سازندگان ذی صلاح بروز می کند.


وی ادامه داد: هم اکنون بیشتر موارد در خصوص قوانین و مقررات ملی ساختمان در شیراز رعایت می‌شود اما مشکل ما بیشتر در مورد استفاده از مهندس مجری و سازنده ذی صلاح و برداشت و تفسیرهایی است که از قانون می‌شود. نامورچی با اشاره به رای دیوان عدالت اداری در خصوص حذف 2 بند از شیوه نامه ماده 33 گفت: ما رای دیوان را می‌پذیریم که در آن تنها 2 بند این ماده قانونی حذف شده نه کل آن. در کتاب قانون نظام مهندسی هم به جدیت در خصوص لزوم استفاده از مهندسین مجری و سازندگان ذی صلاح تاکید شده است‌ البته الزام استفاده از یک مجری خاص در تمامی مراحل پروژه حذف شده است و در بسیاری استان ها لزوم استفاده از مهندس مجری اجباری است.

وی ادامه داد: هزینه مهندسین مجری 4 تا 5 درصد ساخت و ساز است که بسیار ناچیز بوده و نه تنها هزینه نیست بلکه خود یک سرمایه‌گذاری است و اگر زمینه حضور مهندسین در اجرای ساخت و سازها مهیا شود این به نفع سازنده است و در بسیاری از هزینه های اضافی نیز صرفه جویی می‌شود. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس گفت: قانون نظام مهندسی ساختمان بر لزوم استفاده از سازندگان ذی صلاح تاکید دارد و قانون نیز برای همه لازم الاجرا است و نمی‌توان سلیقه‌ای عمل کرد.

 وی پیرامون ورود قشرهای مختلف به حوزه ساخت و ساز گفت: هر کس با هر تخصص و شغلی می‌تواند در جایگاه کارفرما و سرمایه‌گذار ساخت و ساز وارد شود اما در خصوص اجرای ساختمان تنها سازندگان ذی‌صلاح می‌توانند فعالیت کنند و این خطر وجود دارد که ورود افراد فاقد صلاحیت به این حوزه شاید در آینده ما را با خسارت‌های جانی و مالی زیادی رو به رو کند.

نامور چی اظهارداشت: حذف عوامل فنی در چرخه ساخت و ساز تبعاتی را در پی دارد که از نظر جانی و مالی به ضرر مردم بوده و خطر در این زمینه در کمین مردم است. وی گفت:‌ البته در حوزه آموزشی سعی کرده‌ایم سازندگان را با آخرین معلومات فنی روز صنعت ساختمان آشنا کنیم و مهندسین سازنده ما به طور کامل پاسخگوی تعهدات خود هستند و حتی برای ساخت و سازهایی که توسط آن‌ها می‌شود بیمه نامه تضمین کیفیت صادر می‌شود. نایب رئیس اول نظام مهندسی ساختمان فارس نیز در این جلسه گفت: هر کس که دارای سرمایه است و قصد ساخت و ساز دارد می‌تواند این کار را انجام دهد اما ما بر انجام ساخت و ساز توسط افراد متخصص این حوزه تاکید داریم چرا که طبق قانون تمامی مراحل ساخت و ساز باید توسط سازنده ذی صلاح انجام شود و قانون در این نکته صراحت دارد. ما نیز خواستار اجرای قانون هستیم.

دادخواه افزود: اجرای این قانون به نفع صاحبان اصلی و بهره برداران این ساخت و سازهاست چرا که اگر این ساخت و سازها توسط افراد فاقد صلاحیت اجرا شود معلوم نیست که چه چیزی در انتظار بهره برداران است و کسانی که حضور سازنده ذی صلاح را در ساخت و ساز حذف کنند باید پاسخگوی عواقب آن باشند. وی در خصوص مشکل پیش آمده میان دفاتر مهندسین طراحی و ماده 33 نیز اظهارداشت: در جلسه ای که با شهرداری داشتیم به توافق رسیدیم که تمامی افرادی که دارای دفاتر طراحی هستند به شرط شرکت در کلاس های آموزشی و احراز صلاحیت بتوانند در زمینه راه اندازی دفاتر ماده 33 هم اقدام کنند.

عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس هم گفت: ما نهادی حرفه ای و تخصصی هستیم و تنها می‌توانیم هشدار دهیم که اگر ساخت و ساز به دست افراد فاقد صلاحیت انجام شود با خطرات آن مواجه می‌شویم و تا زمانی که ساختمان توسط افراد ذی صلاح ساخته نشود مشکلات در این زمینه همچنان پابرجا است. خواجه پور افزود: مسئولین باید باور کنند که این ما هستیم که با عدم توجه به این موارد از حادثه فاجعه می‌سازیم و از تجربه های گذشته درس نمی‌گیریم. وی ادامه داد: در حال حاضر از سال 92 چندین زلزله شدید در جنوب کشور رخ داده که این یک هشدار است. در این زمینه بحث ما بحث صنفی و ایجاد اشتغال برای مهندسین نیست بلکه صحبت ما بیشتر در خصوص حفظ جان و مال بهره برداران است.

خواجه پور گفت: سازمان در قبال ساختمان هایی که توسط افراد ذی صلاح ساخته نشود هیچ گونه مسئولیتی ندارد.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها