تعداد بازدید: ۲۲۵۴
کد خبر: ۱۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸ - 2017 06 January
رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی فارس از خروج 9100 نفر از افرادی که به عنوان کارگر ساختمانی زیر چتر بیمه رفته بودند خبر داد.
سید محمد فرشیدیان  افزود: بر اساس آمار سازمان تامین اجتماعی تا کنون 57 هزار نفر در فارس تحت عنوان کارگر و استادکار ساختمانی بیمه شدند که با پایش صورت گرفته مشخص شد 9100 نفر از آن‌ها کارگر واقعی ساختمانی نیستند و عمده آن ها دارای پروانه کسب بوده و بنگاهدار، ‌میوه فروش، دست فروش و سایر فعالین صنفی و نیز کارگران دیگر رسته‌های شغلی هستند.

وی با یادآوری آن که معادل 30 درصد حقوق کارگر به عنوان بیمه به حساب تامین اجتماعی واریز می‌شود افزود: از این 30 درصد 7 درصد آن توسط کارگر و 20 درصد نیز از محل منابع مالی ناشی از صدور پروانه های ساخت و ساز تامین می‌گردد و از آن جا که کارگر ساختمانی مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود نیازی به واریز 3 درصد دیگر حق بیمه نیست و تنها معادل 27 درصد حقوق کارگر به حساب تامین اجتماعی واریز می شود.

فرشیدیان با بیان این که چنان چه این تعداد 47 هزار و 900 کارگر و استادکار ساختمانی بیمه شده تا دو سال دیگر نتوانند کارت مهارت درجه یک در رسته شغلی خود بگیرند بیمه آنها قطع خواهد شد افزود: هزینه بیمه کارگران ساختمانی به طور غیرمستقیم از جیب کارفرمایان پرداخت می‌شود بنابراین باید به انتظارات آن‌ها در قبال نوع کار کارگران و استادکاران ساختمانی توجه شود در این میان یکی از اعتراضات کارفرمایان، مهارت نداشتن کارگران بود که با ابلاغ جدید از این پس شرط ادامه پوشش بیمه کارگران و استادکاران ساختمانی ارتقای مهارت آن‌هاست.

وی گفت: یکی از الزامات بیمه کارگران و استادکاران، ‌داشتن کارت مهارت بود که عمده آن‌ها اقدام به دریافت کارت مهارت درجه 3 کرده بودند اما از این پس تنها بیمه آن دسته از کارگرانی ادامه پیدا می‌کند که کارت مهارت آن‌ها بعد از یک سال به درجه دو و بعد از یک سال دیگر به درجه یک ارتقاء پیدا کند وگرنه بیمه آن‌ها قطع خواهد شد. رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شیراز و حومه یادآور شد: با راه‌اندازی سامانه پالایش کارگران ساختمانی،‌ پالایش این کارگران به صورت لحظه ای انجام می‌شود و کارگران جدیدی که مایل به قرار گرفتن زیر چتر بیمه‌ای هستند نیز می‌توانند به همین طریق اقدام به ثبت درخواست خود کنند.

به گفته وی، کمیته ای 11 نفره متشکل از نمایندگان مجلس،‌ وزارت کار،‌ تامین اجتماعی، کانون سراسری کارگران و استادکاران ساختمانی و ... مسئول بررسی سوابق کارگران برای قرار گرفتن در زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی و یا حذف کارگران قلابی از لیست بیمه‌ای هستند.
فرشیدیان با بیان این که بالغ بر 128 هزار کارگر و استادکار ساختمانی در انتظار پوشش بیمه ای هستند ‌افزود: در فارس 210 هزار نفر تحت عنوان کارگروه استادکار ساختمانی کارت مهارت دارند که با بررسی به عمل آمده مشخص شده 35 هزار نفر آن‌ها کارگر واقعی ساختمانی نیستند و شغل دیگری دارند.

وی افزود: از 175 هزار کارگر باقی مانده، ‌47 هزار و 100 نفر آن‌ها تحت پوشش بیمه هستند و حدود 128 هزار کارگر همچنان منتظر قرار گرفتن زیر چتر بیمه تامین اجتماعی هستند.

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شیراز و حومه با اشاره به این که تا پیش از این بیمه کارگران ساختمانی به صورت سهمیه بندی استانی ابلاغ می شد ادامه داد: از نیمه دوم سال قبل هیچ سهمیه ای به فارس ابلاغ نشد ‌البته با راه اندازی سامانه پالایش کارگران و استادکاران ساختمانی سهمیه بندی حذف شد و بر طبق وعده وزارت کار،‌ هر کارگری که شغل واقعی او در ساختمان سازی باشد بدون محدودیت تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت.
وی در پایان تاکید کرد: کار پالایش کارگران ساختمانی همچنان ادامه دارد و چنانچه تشخیص داده شود بیمه شده ای، شغل واقعی اش در صنعت ساختمان نیست بیمه وی حذف خواهد شد.

منبع: خبر جنوب
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
داربستان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
0
0
با سلام و احترام
داربستان آماده حمایت از کارگران و استاد کاران سراسر کشور می باشد در این راستا با ثبت نام در سایت داربستان آنها می توانند خود را به شرکت های صنعتی در سراسر کشور معرفی کنند.
www.darbastan.com
www.darbastan.ir
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها