تعداد بازدید: ۲۹۷۱
کد خبر: ۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵ - 2016 30 November
اتصال فارس به دریا مصوبه گرفته و تمام شده بود اما به دلیل یک بی‌تدبیری، در حال حاضر مسکوت مانده است.
به گزارش هورگان و به نقل از خبر جنوب نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران، گفت: این موضوع در مرحله اجرا به دلیل برخی حساسیت های محلی متوقف شد اما ما پیگیر اجرایی شدن آن هستیم.

مسعود گودرزی درخصوص برخی اظهار نظرها مبنی بر آن که در بخشی که قرار است فارس از آن محل به خلیج هم نامش اتصال پیدا کند به دلیل قرارداشتن در عرصه های حفاظت شده محیط زیست، قابلیت انجام هیچ کاری وجود ندارد، اظهار داشت: این بخش برای ایجاد تاسیسات دریایی مناسب است و در این زمینه مطالعه شده بود اما به دلیل یک بی تدبیری در حال حاضر این موضوع مسکوت مانده است.

وی از رسانه ها به عنوان رکن اساسی دموکراسی یاد کرد و با اشاره به برخی وظایف مجلس در کشور در حوزه قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین، افزود: نمایندگان مجلس براساس قانون، نماینده کل مردم ایران محسوب می شوند و نمایندگی، مربوط به حوزه و منطقه ای خاص نیست. البته پس از رسیدگی به مسایل ملی، نمایندگان مجلس پیگیر مشکلات حوزه انتخابیه خود نیز هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: امروزه سیاست ما در عرصه بین الملل، تعامل سازنده با جهان و تبدیل شدن به قدرت اول علمی و فناوری در منطقه است و در استان فارس نیز مبنای کار ما نمایندگان، آن است که براساس ظرفیت های استان، بسترهای رشد فارس را مهیا کنیم.

وی تصریح کرد: بارها اعلام کرده ایم که محورهای رشد در استان فارس، ارتباطات، آب و انرژی است که در تمامی این زمینه ها در فارس با لغزش، خطا و ایراد مواجه هستیم.

گودرزی ادامه داد: به عنوان مثال در زمینه راه، ما حتی یک متر آزادراه نداریم، در زمینه آب به دلیل استفاده غیرکارشناسی از منابع زیرزمینی با بحران مواجه هستیم و در حوزه انرژی، هرچند موفقیت های خوبی در این ارتباط داشتیم اما از صنایع این حوزه به خوبی استفاده نکردیم.
وی گفت: ارتباطات می تواند دسترسی ما را به بازارهای خارج استان پیوند داده و موجب رونق استان شود.

گودرزی از پیگیری ایجاد آزادراه فارس- خوزستان و بوشهر از طریق ممسنی و رستم خبر داد که با ایجاد آن، بخش اعظمی از مسیر ارتباطی فارس به این استان ها کوتاه می شود.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی به برخی ظرفیت های این شهرستان ها در حوزه های مختلف از جمله گردشگری، کشاورزی و صنایع اشاره کرد و از پیگیری ها برای عملیات اجرایی پتروشیمی بیدبلند 2 به عنوان یکی از مهمترین صنایع این منطقه خبر داد و افزود:

یکی از پروژه هایی که در حال حاضر در این منطقه در دست اجراست، سد پارسیان است که مطالعات آن از سال 72 آغاز شد و برای اجرای آن 400 میلیارد تومان اعتبار برآورد شد که قرار بود 15 درصد آن از محل منابع داخلی تامین شود و 85 درصد فاینانس خارجی باشد. در این ارتباط تاکنون 15 درصد منابع داخلی تامین شده، اما برای ساخت جلوی سد و تاج آن نیاز به منابع خارجی است و منابع داخلی پاسخگوی این بخش نیست که برای حمایت از جذب منابع خارجی باید براساس پلان وزارت نیرو اعلام شود.

وی درخصوص برخی مخالفت ها برای اجرای این سد، ادامه داد: با توجه به قرارگرفتن این سد در حوزه آبریز رودخانه و بارش های نامنظم در فصول بارندگی و لزوم مدیریت این منابع آبی، ساخت آن در دستور کار قرار گرفت اما با کاهش بارندگی دیگر برای اجرای این سد هیچ بحثی نشد و امروز سد پارسیان برای اجرا به 340 میلیارد تومان اعتبار خارجی نیاز دارد که اگر بخواهیم با تزریق سالیانه 10 میلیارد تومان اعتبار به ساخت آن ادامه دهیم 34 سال طول می کشد، این در حالی است که شرکت‌های چینی و کره ای برای ساخت آن اعلام آمادگی کردند و باید محدودیت های اعتباری ساخت سد را از طریق مسیر فاینانس دنبال کنیم.

وی در ادامه پیرامون استفاده از نظرات نمایندگان مجلس در تدوین سند چشم انداز استان، با اظهار بی اطلاعی از وجود چنین سندی، گفت: ما در کشور 10 برنامه توسعه ای برای 60 سال داریم اما مهم نوشتن این اسناد نیست، مهم آن است که به چه چیزی عمل می کنیم و آن کسانی که براساس ظرفیت های واقعی و بدون تداخل، کار می کنند برنامه های موفقی دارند.

گودرزی با اشاره به 3 سند بالادستی بلندمدت 20 ساله، برنامه میان مدت 5 ساله و کوتاه مدت یک ساله به عنوان برخی از اسناد توسعه ای کشور، گفت: در این زمینه براساس اسناد و مدارک از سند برنامه پنجم توسعه تنها 15 درصد آن اجرا و 85 درصد دیگر اجرا نشد. در این رابطه ما در برنامه پنجم یک مشکل داریم به گونه ای که ما برنامه را به اسم داریم اما به رسم نه.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس همچنین درخصوص توسعه روستایی نیز اظهار داشت: ما باید با مردم شفاف باشیم و در عمل ثابت کنیم که عشایر ذخیره انقلاب و روستاییان ارزشمند هستند. ما استراتژی ثبات و پایداری روستاها را داریم اما این تنها با حرف، عملی نمی شود بلکه باید امکانات را در اختیار آنان قرار دهیم؛ هرچند امروز به دلیل قهر طبیعت و برخی مسایل نتوانستیم به این امر کمک کنیم و همین باعث مهاجرت و پدیده حاشیه نشینی شده است، پس اگر به ثبات روستا اعتقاد داریم باید ملزومات حضور روستاییان را نیز تامین کنیم و ضمن رونق اقتصادی روستاها، برای روستاییان شغل ایجاد کنیم.

وی در ادامه سخنانش درخصوص برخی اظهار نظرها در ارتباط با برجام گفت: برجام عملکرد قابل تحسین دولت در عرصه بین المللی برای احقاق حقی است که تاکنون نادیده گرفته شده بود و آنچه در برجام توافق کردیم اعلام همین موارد بود که اگرچه مطرح شده بود اما نانوشته مانده بود و در دولت روحانی با توجه به شناخت وی از این حوزه، برجام به سرانجام رسید و توافقی بین ایران و مجموعه ای از کشورها صورت گرفت و باعث شد پرونده هایی که در شورای امنیت به ناحق علیه ایران اجرا شده بود، لغو گردد.

گودرزی گفت: کسانی که می گویند برجام شرایط را برای ما فراهم نکرد، شاید با درک کارشناسی سخن نمی گویند چرا که برجام توانست زمینه‌های خوبی در تعاملات بین المللی برای ما ایجاد کند، البته در روابط بانکی و مراودات دلاری مشکلاتی داریم و هنوز تحریم های اولیه وجود دارد و بانک های جهانی به دلیل ترس از مواخذه قدرت‌های بزرگ به حوزه سرمایه گذاری ما وارد نشده‌اند.

وی تصریح کرد: ما هنوز نتوانسته ایم ریسک سرمایه گذاری را در کشور درست کنیم و هنوز این ریسک در کشور ما بالاست و به همین دلیل حتی برخی سرمایه گذاران داخلی نیز برای سرمایه گذاری به بیرون از کشور می روند.

گودرزی همچنین درخصوص تاثیر انتخابات آمریکا در ایران، افزود: این انتخابات نشان داد که آمریکا بهتر است کمی نیز به شرایط درونی خود نگاه کند. آن ها براساس استراتژی و منافع خود عمل می کنند و ما نسبت به این انتخابات نه باید خوش بین باشیم و نه بدبین. از سوی دیگر برجام بحث پایداری است و حتی در دوره ترامپ هم این گونه است، چرا که برجام محصول شرایطی جدید و اراده مجموعه ای از کشورها بود و اگر آمریکا به آن عمل نکند این به معنای عمل نکردن به اراده جمعی است. علاوه بر این برجام برای آنان نیز فرصت هایی را ایجاد کرده است.

گودرزی در بخش دیگری از صحبت هایش در پاسخ به این سوال که موضع مجلس در قبال مباحثی که اخیراً پیرامون قوه قضاییه مطرح می شود، چیست؟ گفت: در این که مجلس در راس امور است شکی نیست چرا که آنچه دو قوه مجریه و قضاییه انجام می دهند محصول مجلس یعنی قانون است، اما مسایلی که در کشور اتفاق می افتد بستر قانونی خود را دارد و برای مقامات و به ویژه مسئولین قوا، قانون اعلام کرد که مسئولین قبل و بعد از تصدی این مسندها، دارایی خود را اعلام کنند. در این زمینه نیز مساله ای تحت عنوان فساد مطرح نیست، اما باید درخصوص آنچه در برخی اذهان به وجود آمده، شفاف سازی کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به جریان لغو سخنرانی نایب رییس مجلس در مشهد نیز گذری زد و اظهار داشت: در این رابطه قانون همه چیز را مشخص کرده و دادستان مشهد براساس قانون نمی تواند برای مطهری تعیین تکلیف کند که سخنرانی کند یا خیر؟ شورای تامین است که باید چنین موضوعی را معین کند و نظر این شورا نیز مشورتی است و در نهایت رییس شورای تامین است که نظر نهایی را می دهد. بنابراین اگر دادستان مشهد خلاف قانون عمل کرده باید در این خصوص طبق قانون رفتار شود و اگر خلاء قانونی نیز وجود دارد مجلس باید قانون گذاری کند چرا که این گونه حرکات نه خوشایند کشور است و نه مردم.

گودرزی درخصوص اعتبارات ماده 180 ویژه نمایندگان و نگاه نمایندگان به اعتبارات سال آینده کشور و استان نیز گفت: درخصوص اعتبارات توازن و ماده 180 اعتبارات امسال ابلاغ شده اما تاکنون تحقق نیافته، این در حالی است که در کشور 84 درصد اعتبارات ملی و 16 درصد محلی است که نمایندگان به فراخور داشتن پروژه ملی در استان خود برای جذب بودجه های ملی تلاش می کنند.

وی از پیگیری پرونده تخلف صندوق ذخیره فرهنگیان نیز خبر داد و افزود: یکی از دلایل تغییر وزیر آموزش و پرورش همین موضوع بود. ضرورت دارد در جاهایی که افرادی برای دارایی مردم تصمیم گیری می کنند، نظارت و دقت نظر بیشتری صورت گیرد.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
علی رنجبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
0
0
درود بر شما و سایت خوبتون
به نظر من حداقل در مورد این خبری که من دارم ایجاد نظر می کنم مشکل این بود که شما یه تیتری رو گذاشتین و فقط سه خطش در این باره هست و بقیش درباره مسائل بی ربط به موضوع هست و توی این سه خط هم کل تیتر دوباره یه جوری تکرار شده و اصلا به این موضوع پرداخته نشده که این باعث میشه مخاطب دیگه مطالب سایتتون رو دنبال نکنه چون مثل زمان مدرسه می گفتن باید وجبی جواب سوال رو بنویسی چون وجبی معلم ها به سوال ها جواب می دن این اصطلاح عامیانه ( وجبی ) امیدوارم به حوزه خبررسانی درز نکنه و اصطلاحا سایت شما هم شامل سایت های وجبی نباشه. مشکل دوم در رابطه با کانال تلگرام شما این هست که خبرهایی رو نشر می کنه که خیلی عمومی تر از اسم هورگان است یعنی خبرهای کشوری و ما توقعمان از این سایت این است که حداقل 100 درصد اخبارش مربوط به استان فارس و حداقل 50 درصد برای نی ریز باشد .... با سپاس . یا علی مدد.
مدیر پایگاه دوست عزیز سلام
از اینکه نظر خود را برای ما ارسال نموده‌اید سپاسگزاریم.
در خصوص این خبر باید عنوان کنیم که اصل خبر همانگونه که عنوان شده مربوط به خبر جنوب می‌باشد اما در هر خبر الزاماً تمام مطلب نباید مربوط به تیتر آن باشد و خبر می تواند حوزه‌های مختلف را موشکافی کند هر چند انتقاد شما تا حدودی بجاست.
ضمناً سایت خبری- تحلیلی هورگان یک پایگاه خبری سراسری است و محدود به شهر نی‌ریز نمی‌باشد اما سعی نموده‌ایم تا حد امکان اخبار لحظه‌ای نی ریز را پوشش دهیم.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها