تعداد بازدید: ۲۷
کد خبر: ۲۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 31 August
گفتگو با بانوان رشته بدنسازی
در ادامه گزارش‌ها از باشگاه‌های ورزشی، این بار به باشگاه بدنسازی ویژه بانوان رفتیم که همه سانس‌های آن به بانوان اختصاص دارد.
خبرنگار: سمیه نظری

باشگاه رکورد با مربیگری نجمه محمودی در بلوار شهید زردشت واقع است و در دو شیفت صبح و عصر فعال می‌باشد. با بانوان حاضر در باشگاه گفتگویی ترتیب دادیم که می‌خوانید.

/ الان چندماهي كه اینجا مي‌آيم ديگر قرص اعصاب نمي‌خورم

 

 

 

 

بازخوردش را همان جلسه اول گرفتم

۵۱ سال سن دارد. چند سالی قرص اعصاب می‌خورده و به اصرار دخترش به باشگاه آمده. به ما می‌گوید: «اگر بگویم بازخوردش را همان جلسه اول گرفتم، کسی باورش نمی‌شود. محیط پرانرژی اینجا را که دیدم باعث شد تصمیم بگیرم هفته‌ای دو الی سه روز به اینجا بیایم و ورزش کنم. الان چندماهی که می‌آیم دیگر قرص اعصاب نمی‌خورم، چون دید من به زندگی عوض شده و با تمرینات ورزشی از لحاظ روانی به آرامش رسیده‌ام.»

برای پیشرفت در والیبال به باشگاه می‌آیم

ملیکا بیگی ۱۵ ساله مقام‌آور والیبال کشوری یکی دیگر از ورزشکاران این باشگاه است. می‌گوید: «تابستان سال قبل به تیم والیبال کشوری دعوت شدم، اما چون از لحاظ بدنسازی ضعیف بودم تصمیم گرفتم خودم را قوی کنم. الان مدتی که اینجا می‌آیم با برنامه‌های مربی وزنم از ۷۰ به ۶۲ رسیده است.»

در مدت یک سال به نتیجه دلخواهم رسیدم

فرزانه شاهسونی علاوه بر بدنسازی والیبال نیز بازی می‌کند. او می‌گوید: «بدنسازی را برای قوی‌شدن دست‌ها و کتفم انتخاب کردم و در این ۱ سالی که کار می‌کنم باعث شده به نتیجه دلخواهم برسم.»

بدنسازی پدر تمامی ورزش‌هاست

زهره لایقمند ۳۵  ساله سوارکار است. او می‌گوید: «بدنسازی پدر تمامی ورزش‌هاست. کسی که بخواهد یک ورزش تخصصی را دنبال کند باید اول بدنش را بسازد و چقدر خوب است که از همان اول این رشته را کار کنیم و سپس به رشته دلخواه خودمان بپردازیم. اینکه می‌گویند بدنسازی باعث می‌شود هیکل مردانه شود به کلی اشتباه است چرا که سطح هورمونی که باعث حجیم‌شدنِ عضلات می‌شود، در مردان ۱۰ تا ۳۰ برابر بیشتر از زنان است. به همین خاطر است که اندام مردان با وزنه‌زدن درشت و عضلانی می‌شود. ولی در زنان به دلیل  پایین‌بودن ترشح هورمون تستوسترون، نه تنها هیکل مردانه نمی‌شود بلکه با وزنه‌زدن باعث تناسب اندام می‌شود.»
وی اضافه می‌کند: «بعضی از بانوان می‌گویند با ورزش بدنسازی بدن درد می‌گیریم. این به خاطر اصولی کار نکردن است و متأسفانه  در نی‌ریز بعضی از مربیان مدرک و تخصص ندارند.»

بدنسازی درمان دردهایم بوده است

زهرا خدیور ۲۴ ساله چندین سال است که ورزش می‌کند. «این ورزش باعث درمان کمردرد و قوی‌شدن فیله‌های کمرم شده و به من اعتماد به نفس داده. به عنوان یک ورزشکار پیشنهادم به ادارات این است که بُن یا کمک هزینه‌ای بصورت درصدی به کارمندان خود بدهند تا ورزش کنند چرا که این ورزش باعث سلامتی بیشتر آنان می‌شود.»

شهریه باشگاه‌ها زیاد است

۱۸ ساله است و قصد معرفی ندارد. می‌گوید: «به خاطر اخلاق و رفتار مربی به این باشگاه آمده‌ام و ورزش دیگری انجام نمی‌دهم. از کمبود‌ها بخواهم بگویم زیادبودن هزینه و شهریه باشگاه است و خیلی از بانوان به خاطر همین مشکل نمی‌توانند شرکت کنند. اگر اداره ورزش حمایت کند یا تخفیفی روی هزینه باشگاه‌ها بگذارند خیلی بهتر است.»

بعضی‌ها با شادی مخالفند

یک خانم ۳۴ ساله می‌گوید: «متأسفانه بعضی‌ها در شهر‌های کوچک با شادی مخالفند. چه ایرادی دارد مکان‌های اختصاصی بانوان مثل همین باشگاه زیاد باشد و زنان در یک محیط کاملاً زنانه شاد باشند و تخلیه انرژی کنند.»

تغذیه سالم بهتر از مکمل است

نجمه صفرپور ۱۴ سال ایروبیک و ۴ سال بدنسازی کار کرده. «سن که از ۳۰ بالا رفت به ازای هر ۱ سال ۱ تا ۳ درصد ماهیچه‌ها تحلیل می‌رود. به همین خاطر من بعد از ۱۴ سال ایروبیک به سمت بدنسازی  آمدم. چون در بدنسازی با وزنه و دیسک کار می‌کنی و ماهیچه‌ها بزرگ‌تر می‌شود.»

ورزش باید روزمرگی داشته باشد

فرنگیس شفق ۲۰ سال است که ورزش می‌کند و معتقد است ورزش باید مثل مدرسه‌رفتن روزمره باشد.  

او یوگا، مچ‌اندازی، ایروبیک، فیتنس، پیلاتس و ... کار می‌کند. «اینجا را انتخاب کردم، چون مربی به تک‌تک بچه‌ها سر می‌زند. هم خودش انرژی خوبی دارد و هم ورزشکاران را پرانرژی می‌خواهد و از وقتی بدنسازی کار می‌کنم از این محیط هم انرژی خوبی جذب کرده‌ام و هم عضلاتم قوی شده و هم توانستم در مسابقات مچ‌اندازی مقام اول استانی را کسب کنم و به مرحله کشوری بروم.»

در نی‌ریز نظارتی بر باشگاه‌ها نیست

م. زردشت ۲۸ ساله: «به دلیل اضافه وزنم تصمیم گرفتم باشگاه بروم. این سومین باشگاهی است که سر می‌زنم تا بدانم باید کدام رشته را کار کنم؟ ایروبیک، بدنسازی یا فیتنس...؟ چون من خودم شناختی از این رشته‌ها ندارم. در نی‌ریز باید بر کار مربیان و باشگاه‌ها نظارت بیشتری باشد. در یکی از باشگاه‌های بدنسازی که دیروز رفتم مربی حضور نداشت و بچه‌ها خودشان برنامه تمرین ماه قبل دستشان بود. واقعاً مربی بدنسازی باید آگاه و متخصص باشد و بر کار مربیان نظارت شود. وقتی کسی در نقطه‌ای از بدنش درد دارد نمی‌شود باید تمرین‌های خاص انجام دهد. این مشکلات باعث شده کسی مثل من که تازه‌وارد هستم برای انتخاب باشگاه سردرگم بمانم. این کار من نیست که به هر باشگاهی می‌روم کارت تخصصی مربی را بررسی کنم. این وظیفه اداره ورزش است که رسیدگی کند.»
***
بدنسازی ساختار بدن را برای ورزش‌های دیگر می‌سازد

بعد از صحبت با ورزشکاران، سری هم به مربی باشگاه زدیم و با وی گفتگو کردیم.

نجمه محمودی ۲۳ سال است که مربیگری می‌کند. می‌گوید: «زمانی که من کار مربیگری را شروع کردم ۴ مربی خانم در نی‌ریز حضور داشتند و ورزش اهمیت چندانی برای کسی نداشت. من، چون تازه استارت کار را زده بودم، اولویتم تشویق بانوان به ورزش بود و کلاسهایم را رایگان برگزار می‌کردم تا بتوانم افراد بیشتری را به سمت ورزش بکشانم. حتی آن زمان پیش شهردار وقت رفتم و پیشنهاد دادم که نی‌ریز نیز مانند دیگر شهر‌ها بدنسازی و ایروبیک را در پارک بانوان اجرا کند و دستگاه‌های ورزشی ثابت در پارک بانوان مستقر شود، که خدارا شکر با پیشنهاد من موافقت شد.»

وی که بیشتر ورزش‌ها را کار کرده، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر مربی پیلاتس، ایروبیک، بدنسازی، فیتنس و تی. آر. ایکس هستم. بدنسازی هم به درد افراد مسن می‌خورد و هم جوانان. در افراد مسن بهترین خط دفاع در برابر پوکی استخوان است و در جوانان باعث انعطاف‌پذیری، بدنسازی و قدرت بدنی بیشتر می‌شود. این رشته هیچ محدودیت سنی ندارد و همه بانوان می‌توانند شرکت کنند و بدن خود را در مقابل بیماری‌های جسمی و روحی ایمن سازند.»

محمودی راه پیشرفت رشته بدنسازی را معرفی و شناساندن آن به عموم مردم می‌داند و ادامه می‌دهد: «این رشته مناسب همه رده‌های سنی است پس چه بهتر که ما سه رشته تی‌آرایکس، پیلاتس و فیتنس را به مردم معرفی کنیم. چرا که عامه مردم فکر می‌کنند این ورزش مخصوص مردان است. در صورتی که می‌تواند برای بچه‌های ده تا چهارده ساله که رشد قدی خوبی ندارند مناسب باشد. این ورزش می‌تواند صفحات رشد را تحریک کرده و منجر به افزایش قد شود. ایراد‌هایی که می‌گویند این ورزش باعث کوتاهی قد یا سفت شدن عضلات می‌شود نادرست است و این ورزش همانطور که از اسمش مشخص است ساختار بدن را برای ورزش‌های دیگر می‌سازد.»

نظر شما
Enter the The letters that you see in the picture exactly in the opposite field
پربازدیدها