تعداد بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۱۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳ - 2023 29 March
توصیه های پزشکی دکتر آل داوود و دکتر امیدواری
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

با ورود موج هشتم کرونا به نی‌ریز در ۱۰ روز گذشته، روزانه حدود ۲۰۰ مراجعه بیماران با علائم تنفسی به بیمارستان شهدای سلامت به ثبت رسیده است.


لیلا همایونی سرپرست بخش پرستاری بیمارستان شهدای سلامت با بیان این خبر گفت: «بیش از ۱۰ نفر نیز در این مدت بستری شده‌اند که تست کرونای حداقل سه نفر آنها مثبت بوده است.»

در ۱۰ روز گذشته، آمبولانس اورژانس ۱۱۵ نیز برای ۴ بیمار با علائم شدید تنفسی اعزام شده است.


رئیس شبکه بهداشت و درمان با بیان این که کاهش حساسیتها از سوی مردم به ویژه در نوروز باعث انتقال بیشتر شده است، عنوان داشت: «ساده‌انگاری‌ها باعث شده تا شاهد گسترش این بیماری باشیم و به طور طبیعی افراد مسن و یا دارای بیماری زمینه‌ای، بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند.»

دکتر داور آل‌داود افزود: «استفاده از داروی مسکن، خوردن مایعات زیاد و استراحت، بهترین روش درمان این بیماری است و نه نیازی به آنتی‌بیوتیک است و نه سرم‌درمانی. چرا که این بیماری ویروسی است و آنتی‌بیوتیک باکتری‌های خوب بدن را هم از بین می‌برد و سیستم ایمنی را ضعیفتر می‌کند. اما اگر تب بیش از ۵ روز و بیماری بیش از ۷ روز ادامه پیدا کرد، می‌تواند عامل باکتریایی داشته باشد. از طرفی استفاده از سرم، چون کار تهاجمی محسوب می‌شود، شانس افزایش بیماری را با ورود یک آلودگی ساده بیشتر می‌کند و می‌تواند به سیستم ایمنی آسیب بزند؛ بنابراین خوردن مایعات زیاد، به ویژه مایعات گرم و بخور دادن، بهترین کمک کننده است.»


همچنین رییس بیمارستان شهدای سلامت با بیان اینکه هم اکنون شهرستان نی ریز به لحاظ شیوع بیماری کرونا در وضعیت زرد (نسبتاً پر خطر) قرار دارد، گفت: «طی ٨ روز نخست سال، ٢۶١۴ بیمار به اورژانس بیمارستان شهدای سلامت مراجعه کر‌ده اند که تعداد قابل توجهی از آنان، علائم مرتبط با بیماری های تنفسی داشته اند. همچنین در حال حاضر سه بیمار با تست مثبت کووید و با علائم حاد تنفسی، بستری هستند.» 

دکتر پیمان امیدواری با بیان اینکه سویه فعلی کرونا با علائم مشابه سرماخوردگی ظاهر می شود، اظهار داشت: «همه بیماران نیاز به مراجعه و بستری در بیمارستان ندارند؛ اما چنانچه افراد با تب کنترل نشده، علائم گوارشی (اسهال و دل‌پیچه) کنترل نشده، کاهش سطح هوشیاری، تنگی نفس و درد قفسه سینه مواجه شدند، حتماً به مراکز درمانی مراجعه کنند.» 

او یاد آور شد: «همچنین افراد دارای بیماری زمینه‌ای، ضعف ایمنی، مادران باردار، سالمندان بالای ۵۵ سال و کودکان زیر ۶ سال هم باید در صورت مشاهده علائم بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند.»


دکتر امیدواری افزود: «همواره پیشگیری بهتر از درمان است. استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و رعایت موازین بهداشتی در دید و بازدید عید و مسافرتهای نوروزی، از نکات ساده برای جلوگیری از بیماری است.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها