تعداد بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۱۵۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹ - 2023 28 January
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

سختی بیدار شدن صبحگاهی یک طرف و حمل کیف‌های مدرسه طرف دیگر...

مادر در حال گذاشتن دفتر و کتاب‌های او در کیف مدرسه است و در آخر هم ظرف تغذیه...

با چشمان خواب‌آلود و به سختی فرم مدرسه را به تن کرده و در حال پوشیدن کفش‌هایش است. همسرم به من اشاره می‌کند که کیف او را تا دم در ببرم.

وقتی کوله‌پشتی را بلند کردم یک لحظه جا خوردم. سنگینی آن حس بلند کردن یک گونی ۱۰ کیلویی برنج به من داد.

با قیافه حق به جانب گفتم: چرا این کیف سنگین است؟ قرار نیست همه کتاب و دفتر‌ها را یکجا و هر روز به مدرسه ببری! رو به فرزندم کردم و گفتم: چرا کتاب‌های اضافه را از کیف خارج نکردی؟

دیرش شده و می‌گوید ظهر برایتان توضیح می‌دهم.

ظهر شد... با همان کیف سنگین نفس زنان از مدرسه آمد و کیف را به گوشه‌ای از خانه پرت کرد؛ من همین که دیدم موقعیت مناسبی است بلافاصله گفتم کیف را بیاور تا با هم کتابهایت را چک کنیم.

بیش از ۷-۸  کتاب درسی و به همین تعداد دفتر که غالباً  پر حجم و ۱۰۰ برگ بودند. ظرف تغذیه و جامدادی...

در کیف چیز دیگری ندیدم.  
گفتم: آیا باید همه این کتاب‌ها را ببرید؟
شروع کرد و یک به یک زنگ‌های کلاسی را برایم توضیح داد. برخی از کتاب‌ها یک دفتر و برخی هم دو دفتر داشتند و همین باعث شده بود که کیف سنگین شود و با وجود این که فکر می‌کردم کتاب‌هایی بی‌مورد برداشته، اما اینگونه نبود.

کیف مدرسه با تمام محتویاتش را وزن کردم دقیقاً ۵  کیلو و ۶۰۰ گرم بود.

راهکار ماجرا چیست و چه باید کرد؟
۱- کم کردن حجم دفاتر: نیاز نیست که مثلاً برای ریاضی که مباحث بیشتری دارد دفتر ۱۰۰ برگ گذاشت بلکه دفاتری با حجم کمتر می‌تواند کمک کننده باشد و وقتی پر شد دفتر دوم را جایگزین کرد.

۲- معلمان نیز باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تا جای ممکن از سنگین کردن کیف مدارس دانش‌آموزان جلوگیری کنند و اگر امکان دارد دروس خود را به گونه‌ای تنظیم کنند تا از کمترین کتاب‌ها و بیشترین زمان بهره گیرند.

جالب آنجاست که کیف دانش‌آموزان ابتدایی بسیار سنگین‌تر از کیف دیگر دوره‌های تحصیلی است با وجود اینکه منطق می‌گوید به دلیل جثه دانش‌آموزان ابتدایی کیف‌ها یا کوله‌ها باید سبک‌تر باشد.

عوارض کیف‌های سنگین
در اینترنت جستجو کردم تا به این مطلب رسیدم.

متخصص طب فیزیکی در گفتگو با ایمنا گفت: در سنین کودکی یکی از علل کمردرد، پشت و گردن، استفاده نادرست از کیف مدرسه است؛ بنابراین والدین باید ابتدا در خرید کیف مدرسه دقت کافی را انجام دهند و در مرحله دوم طرز استفاده صحیح از آن را به بچه‌های خود آموزش دهند.

دکتر علیرضا مقتدری در پاسخ به این سؤال که آیا باید برای کودکان کیف دستی خریداری شود یا کوله پشتی گفت: خرید کوله‌پشتی برای کودکان بهتر است، زیرا کودک با گرفتن کیف به دست معمولاً به همان طرفی که کیف را می‌گیرند منحرف می‌شوند، به خصوص اگر کیف سنگین باشد یا کودک مجبور باشد مسافت بین خانه و مدرسه را طولانی طی کند.

این متخصص طب فیزیکی تصریح کرد: وزن کوله نباید بیش از ۱۵% وزن بچه باشد و همچنین پهنای کوله‌پشتی نباید از پهنای شانه‌ها و تنه‌ی کودک بیشتر شود.

وی افزود: لازم نیست که کودکان همه روزه تمام کتاب‌ها و دفاتر خود را حمل کنند، بلکه باید فقط کار‌های مربوط به همان روز را در کیف بگذارند.

متخصص طب فیزیکی تأکید کرد: اگر دانش‌آموز احساس خواب رفتگی در دست‌ها می‌کند، وزن کیف باعث کشیدگی ریشه‌های عصب گردن شده است که در این موارد توصیه می‌شود کودکان کیف خود را سبک‌تر کنند.

وی در مورد پیشگیری از کمردرد در کودکان خاطرنشان کرد: وزن کیف باید به طور مساوی روی هردو شانه منتقل شود، بنابراین کیف باید در وسط پشت قرار گیرد و از دو بند استفاده شود. باید توجه داشت که اگر کودک کیف را با اتصال یک بند حمل کند، کم‌کم مهره‌ها به همان طرف انحنای غیر طبیعی پیدا می‌کنند.

مقتدری در ادامه افزود: باید دو بند کیف قابل کوتاه و بلند کردن باشد تا با توجه به قد کودک تنظیم شود و کیف در مرکز پشت قرار گیرد. گذشته از دو بند روی شانه‌ها، یک بند هم باید در پایین کیف روی کمر بسته شود تا هنگام راه رفتن کیف روی پشت به طرفین حرکت نداشته باشد، به طرفین منحرف نشود و دچار کمردرد نشود.

کیف مدرسهیا گونی برنج؟! 

نویسنده: محمد جلالی

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها