تعداد بازدید: ۹۲
کد خبر: ۱۵۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸ - 2022 31 December
پای درس مرحوم آیت‌ا... علی صفائی حائری

/ به او (آیت‌ا... علی صفائی حائری) اعتراض می‌کردند که چه معنی دارد روحانی درِ خانه‌اش ۲۴ ساعته باز باشد و هرکسی بیاید و برود، ندیده‌ایم آخوند این‎جور باشد، رسم آقایان این‎جور نیست؛ می‌گفت: می‌خواهم ببینند که این‎جور هم می‌توان بود، شما هم باید این‎جور باشید، مردم باید بیایند انس بگیرند، ملجأ باشید، مرجع باشید، محل رجوع باشید، محل پناه باشید، بینش بدهید، باید رفت و آمد داشته باشید.

/ نمی‌شود روحانیت از مردم فاصله بگیرد و بخواهد فقط با کتاب و تلویزیون مردم را هدایت کند. الان مشکلی که ما در حوزه داریم، همین است. حتی طلبه‎‎های فاضل نمی‌توانند با استاد ارتباط داشته باشند؛ یعنی استاد می‌رود منبر درس فقهش را می‌دهد، بعد هم از درِ مخصوص سوار ماشین می‌شود و می‌رود! قبلاً شاگرد با استاد زندگی می‌کرد، با نماز شب‎هایش حشر و نشر داشت، با استاد مسافرت می‌رفت. در بین افراد قدیمی ببینید شاگردان در سفر‎هایی که همراه استادشان بوده‌اند، مثلاً از کربلا تا نجف، از نجف تا سامرا، چه خاطراتی نقل می‌کنند. در این ارتباط‌‎ها انتقال معارف می‌شد، انتقال آداب می‌شد. اگر بخواهیم سنت‌های دینی و رفتار متکی به وحی در جامعه نهادینه شود، فقط با اطلاعیه و سمینار گرفتن و پشت تریبون حرف‌های قشنگ زدن انجام نمی‌شود.

/ می‌گویند علمای ما، افضل از علمای بنی‎اسراییل هستند؟ با راحت‌طلبی که افضل از علمای بنی‎اسراییل نمی‌شویم! وقتی خودمان راحت زیر کولر گازی بخوابیم، بچه‎هایمان چهار تا کارخانه داشته باشند با ماشین‎های کذایی و... افضل از علمای بنی‎اسراییل می‌شویم؟! مشکلی که الان در جامعه ما ایجاد شده، این است. وقتی که منِ روحانی هدفم فقط چاپ کتاب شد و هدایت مردم را فقط در چاپ کتاب دیدم ـ آن هم کتاب‎های تکراری که نیاز‎های مردم را پاسخ نمی‌دهد ـ همین فاصله‎‎ها ایجاد می‌شود.

/ درباره او می‌گویند:

ایشان به‎نظرم یکی از مصادیق کم نظیر عالم ربانی بود. یعنی عالمی که آن‎چه عمل می‌کند از نظر فکر و اندیشه به آن رسیده و باور داشته باشد و آن‎چه که فکر کرده و به آن اندیشیده یا مطالعه کرده، همان را عمل کند. می‌گفت: من مثل یک طبیب هستم، درِ خانه‌ام باید به روی هر نوع بیماری باز باشد. یکی از انتقاد‎هایی که به ایشان می‌شد، همین بود که این اراذل و اوباش کی‌اند در خانه شما، هر دفعه کسی می‌آید؟! می‌گفت: اینجا مطب است. مطب که نمی‌تواند تابلو بزند که از پذیرش مثلاً سرطانی و هپاتیتی و ایدزی معذوریم. فقط هر کس مختصری سردرد دارد بیاید!

(حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر نقویان، هفته‌نامه پنجره، شماره ۵۰، ۱۹ تیر ۱۳۸۹)

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها