تعداد بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۱۵۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵ - 2022 12 November

رئیس پلیس فتا استان از شناسایی و دستگیری فردی که با دستگاه اسکیمر مبلغ یکصد میلیون تومان از شهروندان کلاهبرداری کرده بود خبر داد.

سرهنگ امیرحسین سلیمانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: تعدادی از شهروندان به پلیس فتا مراجعه کردند و مدعی شدند مبالغی به صورت غیرمجاز از حساب بانکی آنان برداشت شده است که بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان قرار گرفت.

وی افزود: در تحقیقات اولیه کارشناسان پلیس فتا مشخص شد قربانیان این پرونده بعد از خرید ارز از یک فروشنده سیار، حسابشان خالی شده و به روش اسکیمر مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.

رئیس پلیس فتا استان بیان داشت: کارشناسان با بررسی‌های تکمیلی و بهره‌گیری از روش‌های فنی و علمی، در کوتاه‌ترین زمان موفق شدند متهم را در یکی از محلات شیراز شناسایی و پس از هماهنگی با مرجع قضائی وی را دستگیر و به پلیس فتا منتقل کنند.

سرهنگ سلیمانی با بیان این که در بازرسی از مخفیگاه متهم یک دستگاه اسکیمر و 500 عدد کارت خام بانکی به همراه یک عدد لپ‌تاپ کشف شد، تصریح کرد: شهروندان جهت پیشگیری از سرقت‌ به‌ صورت اسکیمر، انجام عملیات بانکی و وارد کردن رمز کارت حساب را خودشان انجام دهند؛ چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارتخوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب شهروندان امکان‌پذیر نخواهد بود.

این مقام سایبری با بیان این که تغییر رمز دوره‌ای یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از عملی شدن اهداف مجرمانه کلاهبرداران است، به شهروندان توصیه کرد در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی، مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.Cyberpolice.ir  گزارش کنند.

نوشتنی است اسکیمر به فرد یا دستگاهی می‌گویند که با روش اسکیمینگ (‌یعنی کپی کردن غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر) اقدام به سرقت اطلاعات حساب بانکی طعمه‌هایش می‌کند. در این شگرد سارقان دستگاه‌ و تراشه‌ای روی دستگاه‌های کارتخوان نصب می‌کنند که هنگامی که شما کارتتان را می‌کشید، این دستگاه‌ می‌تواند همه اطلاعات کارت شما را کپی کند.

پس از آن دزدان می‌توانند این اطلاعات را روی یک کارت خام کپی کنند و کارتی درست شبیه کارت عابربانک شما تهیه کنند. حالا دیگر فقط کافی است که رمز کارت شما را هم در اختیار داشته باشند تا با استفاده از کارت جعلی، همه موجودی حسابتان را بالا بکشند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها