تعداد بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۱۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶ - 2022 01 October
ساخت مستند سرگذشت دردناک
مستند سرگذشت دردناک فلامینگوهای تالاب بختگان از شبکه مستند پخش شد.

کارگردان مستند «بازگشت فلامینگوها» می‌گوید: طی سال‌های اخیر و با احداث دو سد در بالادست تالاب بختگان، فلامینگوها دیگر نمی‌توانند زادآوری کنند.

مستند «بازگشت فلامینگوها» به کارگردانی محمدجواد آرمان‌مهر و سیدحسین آزادی در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد.

آرمان مهر درباره این مستند گفت: مستند «بازگشت فلامینگوها» زیست فلامینگوها در تالاب بختگان است و سرگذشت آنان در این منطقه محیط‌زیستی را بررسی می‌کند.

فلامینگوها بر اساس غریزه‌ای که دارند همه ساله به این تالاب می‌آیند و تخم‌گذاری می‌کنند، اما طی سال‌های اخیر و با احداث ۲ سد در بالادست این تالاب، یعنی سدهای ملاصدرا و سیوند، این تالاب رو به خشکی رفته و این حیوانات نمی‌توانند زادآوری کنند.

او ادامه داد: طی سال‌های اخیر به واسطه رها شدن برخی حق آبه‌ها، تالاب احیاء شده و فلامینگوها توانستند تخم‌گذاری کنند اما باز هم در فصول خشک این روند مختل شده است.

اگر چه روش‌های متعدد دیگری توسط سازمان محیط‌زیست برای زادآوری این حیوانات امتحان شده است اما باز هم به این نتیجه رسیدند که بهترین روش برای زادآوری آنان همان روش طبیعی است و در این مسیر تنها راه حل احیاء تالاب است.

این مستندساز با اشاره به اینکه ۶ سال درگیر تولید این فیلم بوده است، گفت: از سال ۱۳۹۵ تا امسال درگیر تولید این فیلم بودیم و این اتفاق را در چندین مقطع و فصل مختلف به تصویر کشیدیم. 

از اسفندماه تا اوایل تیرماه دوره زادآوری فلامینگوهاست و نزدیک به ۷۰ روز طول می‌کشد که جوجه آنان به پرواز برسد. بیشترین زمان حضور ما در تالاب بختگان در همین فاصله زمانی بود.

او درباره فرم روایی این اثر گفت: این مستند نریشن(روایت قصه) دارد و در آن مقدمه‌ای از سرگذشت تالاب و اتفاقاتی که بر آن گذشته است، بیان می‌شود. همچنین تصاویر مختلفی از حضور فلامینگوها در این تالاب به نمایش در می‌آید. این مستند ۳۴ دقیقه‌ است.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
0
0
درد ناك است. ما خرد و دانش كافي نداريم و همين سرزمينمان را با خطر نابودي مواجه كرده است. شعارهاي زيباي مي دهيم اما نمي دانيم و نمي توانيم در اين مورد شفاف بيانديشيم. ظاهرا" ذخيره آب شيرين بهتر از رها كرد آن در درياچه نمك است اما اصولا" نمي دانيم اكوسيستم به چه معنا است. ما خردمندانمان را پس زده ايم و پرچم مان را به دست كودكان بازيگوش داده ايم. كودكاني كه نه تنها قدرت ديدن فردا را ندارند بلكه طعم آب نبات چوبي را نيز به شدت دوست دارند بطوريكه يكي در دهان و بقيه را دو دستي چسبيده اند.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها