تعداد بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۱۴۴۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۶ - 2022 21 August

شهرستان نی ریز یکی از قطب‌های تولید کننده انجیر استان فارس با کاهش 70 درصدی محصول انجیر روبرو شده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: استان فارس نخستین تولید کننده انجیر در ایران و شهرستان نی‌ریز یکی از قطب‌های تولید کننده انجیر استان است.

علیرضا بصیری از شروع برداشت انجیر نی‌ریز خبر داد و افزود: همه ساله از اوایل اَمرداد عملیات برداشت این محصول در باغ‌های دیم شهرستان شروع می‌شود و تا نیمه مهرماه ادامه می‌یابد. 

به گفته‌وی با توجه به کاهش بارندگی‌های سال زراعی جاری و خشکسالی و همچنین بارندگی و سیل اخیر پیش‌بینی می‌شود. با کاهش 70 درصدی محصول امسال، 1500 تن انجیر در شهرستان نی‌ریز تولید و برداشت شود. 

او تأکید کرد: عواملی چون طغیان آفت کنه تارتن، نوسانات دمایی، وزش بادهای شدید و ایجاد اختلال در فعالیت زنبورهای گرده افشان در عملکرد نهایی محصول تأثیرگذار است.

بصیری با اشاره به اینکه انجیرستان‌های دیم نی‌ریز از نظر کیفیت، کمیت و سالم بودن محصول، در جهان دارای جایگاه ویژه‌ای است؛ ابرازکرد: قریب به 5000 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص دارد که 4000 هکتار آن مثمر است و به دو صورت تر(تازه خوری) و خشک به بازار عرضه می‌شود.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه انجیر نی‌ریز به کشورهای هند، روسیه، چین، اروپای شرقی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، تصریح کرد: نبود سرمایه‌گذاری مناسب و صنایع تبدیلی در این بخش، باعث ‌شده است که این محصول توسط دلالان خریداری و بدون فرآوری یا بسته‌بندی مناسب از منطقه خارج شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها